3 november 2008

Een kijkje achter de schermen (1)

Anderhalve week geleden liet ik zien dat SOLO z'n Bandcamp-site dik voor mekaar heeft. Tijd om Michiel te vragen hoe het loopt:

"Op dit ogenblik [30 oktober 2008, red.] zijn 1406 nummers via mijn Bandcamp gedraaid. Hoe vaak welk nummer kun je hier zien:

Na een grote piek op vrijdag 24 en zaterdag 25 oktober zie je dat er op zondag minder mensen luisteren [dat herken ik: zondag is een slechte dag voor internet]. Maandag 27 oktober verbeteren de luistercijfers weer, maar nu ik ook op mijn Hyves en MySpace nummers heb geplaatst (dit zijn geen links naar Bandcamp meer), is het aantal luisteraars via Bandcamp verder afgenomen. [Interessant vind ik dat je in bovenstaande tabel kunt zien welk % bezoekers welke songs geheel of slechts gedeeltelijk heeft beluisterd.]

In deze tabel zie je hoe mensen bij mijn Bandcamp terecht kwamen, de zogenaamde Buzz:

Veel mensen hebben het adres gekopieerd of zelf ingetypt: 543 om precies te zijn. Verder komen ze binnen via mijn Hyves en applysomepressure.com, een voor mij tot dan onbekende site. [Ben ik de enige die de stijl van dat stukje verdacht bekend voorkomt?]. Een groot gedeelte komt van dit blog en nog wat via fora van Coldplayfans en fok.nl. Het goeie is dat je direct door kunt klikken naar die sites en kunt zien waar je publiek zich bevindt.

Als laatste de download stats. Daarbij zie je dat Bandcamp en downloaden nog geen gemeengoed zijn
[dat laatste waag ik te betwijfelen, Michiel ;-)]:

Ik denk niet dat mensen alle albums die ik heb geplaatst aanklikken om te kijken wat er te halen valt. Misschien heeft dat te maken met het feit dat nu alleen geïnteresseerden van SOLO (mensen die al platen van ons bezitten) de nieuwe songs beluisteren. Wel is duidelijk dat ze vooral downloaden wat niet in de handel verkrijgbaar is: het concert in Vera dat ik gratis weggeef en mijn debuut Exhibit A. Ik ben benieuwd of we nog meer bezoekers krijgen als er recensies on-line komen en onze site thisissolo.com (die op dit moment gebouwd wordt) links heeft naar Bandcamp."

Dankjewel Michiel! Ik heb anderen ook naar hun ervaringen en mening gevraagd. Wordt vervolgd op dit blog dus. Morgen: Niclas.

Geen opmerkingen: