4 december 2008

De Grote Prijs van Nederland 2008 (3)

In deze serie over de on-line activiteiten van GPNL-finalisten ditmaal aandacht voor:


Als eerste stuitte ik op deze site. Rake gimmick, maar uiteindelijk is het voor mensen die op zoek zijn naar je muziek frustrerend om niet in 1 keer door te kunnen klikken. Of misschien is de .com-site niet van de band?

Bij Google eindigt The Woodwards' site gelukkig bovenaan, snel gevolgd door hun MySpace. Eenvoudig, licht en strak vormgegeven, in lijn met de eigen site. Qua vormgeving een opvallend contrast met de muziek, die vrij donker en onheilspellend klinkt. Zo doet 'Jihad' aan Nick Cave denken. De invloeden links op de MySpace-pagina sluiten daarbij aan, evenals de Top 24 vrienden. Ik kijk dan ook niet vreemd op als ik in de bio lees dat zanger/songschrijver Peter Schuyff (hij is The Woodwards) jarenlang in het legendarische Hotel Chelsea woonde. Met name in de jaren '70, '80 en begin jaren '90 was dat geen plek voor mensen met een zwakke maag...

Long Conversations & The Closet Orchestra (zie steekproef van gisteren) beschouwen The Woodwards als geduchte concurrent voor de overwinning. Dat begrijp ik heel goed: Schuyffs songs klinken authentiek en de liedjes ("About drinking, swearing and smoking" - briljant citaat!) zijn zonder uitzondering ijzersterk. Schuyff voert z'n eigen songs ook geweldig uit. Zonder alle andere kandidaten gehoord te hebben, zet ik mijn geld voor de overwinning op The Woodwards!

Op hun eigen site staan de primaire behoeften van een muzikant en zijn fans: een player met 15 complete songs, songteksten (heel relevant voor singer/songwriters en gemakkelijk aan te klikken), informatie over producer, muzikanten en een contactadres. Doodzonde dat de player en dus de songs niet gedeeld en ge-embed kunnen worden! Dat kan eenvoudig met de veel fraaier vormgegeven Bandcamp-player. Bovendien is de kwaliteit van MP3's beter en biedt Bandcamp je alle vrijheid bij het aanbieden, promoten, toelichten en verkopen van je muziek. Zo zou ik heel graag lezen wat Schuyff te vertellen heeft over zijn eigen songs, vergelijkbaar met de manier waarop Solo dat al doet. Snel thewoodwards.bandcamp.mu claimen, Peter (hier het instructiefilmpje)!

Op Facebook vind ik slechts de familie Woodward, op Hyves en iTunes helemaal niks en op YouTube bijna 3.700 hits, maar daarvan zijn de eerste 3 meteen raak. Mooi zo. Helaas geen eigen kanaal met vrienden en volgers.

Slechts 6 luisteraars en maar 36 plays van 1 track op Last.fm. Deze track komt van de verzamel-CD Amsterdam Songwriters Guild - Songs, Vol. 1, waarvan alle tracks volledig te beluisteren maar niet te downloaden zijn via Last.fm. Omdat het veelal om (zeer) onbekende Nederlandse singer/songwriters gaat, had ik fans en geïnteresseerden de mogelijkheid tot gratis downloaden gegeven. De kans dat mensen betalen voor je muziek is in dit stadium immers klein, terwijl je als onbekende artiest veel te winnen hebt bij aandacht. Op Last.fm verder geen enkele informatie, bio of foto's van The Woodwards. Wel 3 YouTube-filmpjes die ook op MySpace staan. Die YouTube-filmpjes zijn van redelijke kwaliteit: het geluid klinkt soms wat blik, maar het zwart/witte beeld past bij de muziek.

Tot slot staat op MySpace Ton Groen van White Mountain genoemd als manager en boeker. Op WM's site vind ik echter geen spoor van The Woodwards! Oud nieuws? Vrij kansloos in elk geval, want hoe weet ik nu waar ik The Woodwards kan boeken en waar ze spelen als Peter de GPNL straks wint?

Succes volgende week!

2 opmerkingen:

Ro Halfhide zei

Ik heb de Last.fm uploads alleen streamable gemaakt, omdat het een verzamelaar is en ik niet van iedereen toestemming zou krijgen.
Mijn instinct zegt ook 'alles vrijgeven', maar ik durfde dat niet aan...

Gr ro

Unknown zei

Ik zeg: gewoon doen, Ro. Zo deed Steve Jobs dat ook toen hij niet langs de normale weg zijn iTunes Store legaal kon/mocht vullen. Eén maand later viel er ruim $1.000.000 te verdelen, stonden alle maatschappijen in de rij om met Jobs te praten en had Apple ondertussen de (voorlopige) digitale prijs van muziek bepaald op €1/$1 per track... Over het kaas van je brood eten gesproken! Wedden dat alle muzikanten op je verzamelaar blij zijn met de dynamiek, aandacht en plays vrijgeven genereert?