9 december 2008

De Grote Prijs van Nederland 2008 (5)

Vandaag verder met de serie die ik vorige week startte: hoe finalisten van de Grote Prijs van Nederland (GPNL) erbij staan op internet. De finale is komende zaterdag in de Melkweg en Paradiso en dit zijn de 6 finalisten in de categorie pop/rock: 



Sheriff Of Hong Kong (SoHK) zag ik begin dit jaar spelen in dB's en dat maakte indruk: energieke, licht chaotische rock, gespeeld door 3 jonge gasten uit Baarn en Soest. In die laatste plaats stond mijn wieg, maar gelukkig gebeurt er sinds die tijd wél iets spannends:



Op Last.fm staan de heren er mooi bij en haal je een gratis EP (3 tracks). Maar wie heeft in godsnaam dat lijstje similar artists bedacht? René Klijn, pardon?! Op SoHK's eigen site staat ook nog een EP van vorig jaar en zo heb je met 4 kliks 8 gratis tracks. Tip voor de Sheriffs: vraag in ruil voor die gratis tracks een werkend e-mail adres en bouw zo een fanbase op waarmee je in de toekomst 1-op-1 kunt communiceren. En hang Google Analytics (gratis!) aan je site dan weet je meteen waar je fans vandaan komen. De eigen website ziet er verder eenvoudig, maar strak en volledig uit. Vooral de complete press-kit (onder 'pers') is slim en handig in aanloop naar de GPNL-finale.

Met zo'n opvallende bandnaam eindig je al snel hoog bij Google. Vorige week zeurde ik daarover bij Long Conversations & The Closet Orchestra, maar ik geloof dat iedereen met me eens is dat je Sheriff of Hong Kong een stuk makkelijker onthoudt. Google'n brengt je verder bij Stuck In A Day, info op Musicfrom.nl en bij het popinstituut. SoHK komt ook een paar maal voorbij op 3VOOR12 Utrecht. Bewust of onbewust krijgen ze aandacht op een belangrijk regionaal platform, een site die ook wordt gelezen door programmeurs van clubs en zalen in de buurt. Lees hier waarom het verstandig is je in 1e instantie te richten op lokale en regionale media.

MySpace ziet er OK uit: 4 tracks in de player, link naar de eigen site, data van komende optredens en een begrijpelijk lijstje invloeden. Ronduit briljant zijn de citaten onder de fotogalerij, vermoedelijk afkomstig uit de GPNL-juryrapporten. Onwaarschijnlijk grappig en een slim voorbeeld hoe je met een rijtje matige recensies mensen toch uitermate nieuwsgierig maakt naar je muziek:

En dat het trio gevoel voor humor heeft is ook te zien op YouTube: zo'n 20 clips van optredens, bij Villa Life en flink wat ongein. Jammer dat slechts 2 clips ook op het eigen YouTube-kanaal te vinden zijn. SoHK heeft geen Bandcamp, staat niet op Facebook, niet op iTunes (dat regel je zo), wel op Hyves. Vrolijk aangekleed, alleen werkt maar 1 van de 4 YouTube-clips. Da's minder.

Samenvattend heeft SoHK hun on-line zaakjes redelijk op orde, al kan het op bepaalde punten aanzienlijk beter. Misschien een ideetje om die 'overvloed aan energie' daar eens op te richten? Veel succes zaterdag, jongens!

Geen opmerkingen: