29 november 2008

28 november 2008

Kyteman bijna te koop (en dat kan jij ook!)

Dit blog draait om het delen van tips en ervaringen, dus daar gaan we. Halverwege volgende maand verkrijgbaar op iTunes:

3 Tracks: Sorry, Une Seule Fois en 'She Blew Like Trumpets'. In 5 redelijk eenvoudige stappen bij Apple gekregen, via NORMA. Dat doe je zo:
  1. Aansluiten bij NORMA.
  2. Het NORMA Digitale Distributie-contract lezen, twee (2) keer uitprinten, beide contracten met de hand invullen en ondertekenen.
  3. Op het Content-Aanmeldingsformulier per single of album de zg. Metadata invullen. De behulpzame mensen bij NORMA hebben op het formulier glasheldere aanwijzingen gezet hoe dat moet. Metadata zijn gegevens over artiest, titels, componist(en), tekstschrijver(s), muzikanten etc. NORMA en iTunes hebben deze informatie nodig voor verwerking en administratie. Het ingevulde Content-Aanmeldingsformulier stuur je terug per e-mail, maar je print het ook uit en ondertekent het. 
  4. Beide ondertekende Digitale Distributiecontracten + het ondertekende Content-Aanmeldingsformulier + de CD (met hoes) stuur je naar NORMA. De hoes mag je ook mailen als .jpg-bestand.
  5. Als je geen streepjescode en/of ISRC-codes* hebt, laat je deze velden in het Content-Aanmeldingsformulier leeg. NORMA wijst dan zelf een streepjescode en ISRC-codes toe en stuurt je deze informatie per e-mail.
* = een ISRC-code is een digitale code op de master van je CD waarmee de verschillende tracks zijn te identificeren. Noodzakelijk voor de uitbetaling van auteursrechten, naburige en mechanische rechten door BUMA/STEMRA en SENA. Goed bewaren dus, evenals je streepjescode!

Haal hier een mapje met alle genoemde formulieren binnen (inclusief gebruiksaanwijzing) of mail rakenDra Smit. Hij helpt je ook vlot en vriendelijk bij onduidelijkheden en problemen. In het mapje en de mail van rakenDra zit ook een prijslijst waarmee in 1 klap duidelijk is wat je ontvangt als je tracks verkoopt via iTunes. 15% daarvan is voor NORMA, 85% voor jou. Bij de gemiddelde deal met een platenmaatschappij is dat andersom (ongelogen!).

Klaar is Kees. De 3 Kyteman-tracks staan rond 20 december in de iTunes Store. Kyteman's hip hop orkest opent een maand later de 3FM-zaal op Noorderslag. Tot dan?

27 november 2008

GEM doet het zo (slot)

“Het promoten van onze nieuwe single was een spannende tijd”, aldus Maurits. “Het enorme aanbod [zie uitleg vanmorgen] maakt het op z’n zachtst gezegd niet gemakkelijk om op de playlist te komen. We werden o.a. uitgenodigd om bij Move Your Ass [hé, Silence Is Sexy en Solo ook] en Met Michiel te spelen. Michiel Veenstra houdt iedere dag de Singlestrijd. Na ons optreden op President’s Night in De Melkweg en een telefonisch interview met Michiel belandden we daarin met SSOOOISYYY. Dan moet je knallen! Iedere dag mailen naar iedereen via je Nieuwsbrief, kennissen, vrienden, familie, Hyves, MySpace enz. of mensen op je willen stemmen. Want de muziekredactie van 3FM [die uiteindelijk de playlist voor overdag bepaalt en overtuigd moet worden van de kracht van jouw single] luistert mee. Tegen grote bands als The Last Shadow Puppets en Guns ’n’ Roses moesten we echt een hoop uit de kast halen om iedere dag als winnaar uit de bus te komen. Met enige tegenzin stuurde ik iedereen dagelijks een SMS of ze wilden stemmen. Ik probeerde ook andere bands zover te krijgen om hun fans op ons te laten stemmen. Je moet écht iedere kans aangrijpen om gedraaid te worden! Niks gaat vanzelf, maar het loont: uiteindelijk hadden we 5 dagen airplay bij Michiel."

Maurits breit er tot slot zelf een Happy End aan: "Afgelopen zaterdag reden we naar een optreden in Hellendoorn. Opeens zei ik: volgens mij begint de Mega Top 50 op de radio. Wat bleek? We waren de eerste nieuwe binnenkomer op #50! Dat was altijd een stil verlangen: je wordt als eerst gedraaid in de uitzending en het ziet er heel tof uit op de lijst. Oh wat waren we blij. Morgenavond spelen we in So What in Gouda [die hebben de GEM-widget ook mooi op hun site staan!], mijn geboorteplaats en tevens broedplaats voor mijn eerste bandjes. Kijken hoe SSOOOISYYY daar bij het publiek valt…”

Ontzettend bedankt voor je bijdrage, Maurits. Voorwaarts nu!

GEM doet het zo (4)

GEM lijkt het prima voor elkaar te hebben: een gerespecteerd label, distributeur, boeker, manager, veel spelen en airplay dik in orde. Eerder deze week liet zanger Maurits Westerik al zien dat dan nog steeds bergen werk verzet moeten worden, juist ook on-line, om de boel aan de praat te krijgen én te houden. Vandaag de 2 laatste delen van zijn verhaal, waarin hij laat zien hoe hard het werken was om ook de 3e single van NEW gedraaid te krijgen.

En heb je na al dit gelul die-single-met-die-belachelijk-lange-titel nog steeds niet gehoord, dan biedt 3FM ‘em deze week voor nop aan! Haal ‘em gauw. Over naar Maurits:

“Na een heel succesvol Lowlands was het de vraag wanneer we SSOOOISYYY wilden uitbrengen. Grofweg hadden we 2 opties: dit jaar nog of begin 2009. Maar in september kregen we via verschillende mensen, waaronder onze plugger, te horen dat DJ’s ernaar vroegen en oktober een goed moment vonden om de single te draaien. Eigenlijk dachten we toen: als het nu goed voelt, moeten we het meteen doen. De clubtour zou beginnen en zo konden we ook bij het publiek de single onder de aandacht brengen. Of een single werkelijk in de smaak valt en gedraaid wordt is altijd afwachten. Maar je best doen en er veel energie insteken heb je zelf in handen.”

En dat klopt als een zwerende vinger! Wat betreft het dilemma ove de timing van de single een toelichting: het najaar is in winkels, de pers, op radio en TV veruit de drukste periode van het jaar. Alle grote nationale en internationale artiesten brengen dan albums en nieuwe singles uit (of de niet te vermijden ‘Best Of’) om zo te profiteren van de feestdagen. Het is dus heel lastig om in die hoos op te vallen. Helemaal als Nederlandse band met je 3e single (oud nieuws!). Op radio speelt nog een extra probleem: vanaf half november gaat het uitsluitend nog over de bestverkochte singles van 2008, de Top 1000 of 2000, Het Glazen Huis, Serious Requests en Kerstplaten. De stapel singles is dus groter en de ruimte voor nieuwe platen (tenzij je Coldplay of Bløf bent) kleiner dan ooit…

Maurits vertelt verder: “Nadat de beslissing was gevallen, zijn we gaan nadenken over acties. Via Excelsior konden we een Bluetooth-apparaat lenen dat ringtones kan versturen. Op de een of andere manier triggeren dit soort hebbedingetjes mensen. Na afloop van de shows was het dan ook erg druk rondom onze merchandise-stand. Dat ziet er iedere avond goed uit en het wekt belangstelling: als de één het wil, wil de ander het ook. Dat werkt uitstekend met gratis dingen ☺ Zo plugden we SSOOOISYYY via de mobiele telefoon.”

Vanmiddag legt Maurits verder uit dat een gratis ringtone alleen niet genoeg is.

26 november 2008

Must-see: A Skin Too Few, the Days of Nick Drake

Niet te missen vanavond: een adembenemende documentaire van Jeroen Berkvens over fenomeen (als in: fenomenaal) Nick Drake. Heel bijzonder, want van deze singer/songwriter bestaat buiten een kort jeugdfilmpje geen bewegend beeld. Berkvens lost dat op met schitterende, gestileerde beelden van Drake's geboortestreek Tanworth-in-Arden en alle ruimte voor 's mans schitterende muziek.

Nick Drake nam tijdens zijn leven slechts 3 albums en wat losse tracks op. Optreden deed hij nauwelijks, uit verlegenheid of omdat het publiek niet oplette. Wie zijn muziek nu terug hoort (let alleen al op het briljante gitaarspel!) kan zich niet voorstellen dat hij tijdens zijn leven nauwelijks bekend werd en niks van deze 3 prachtige albums verkocht.

De arrangementen op zijn debuut Five Leaves Left en mijn favoriet Bryter Layter werden geschreven door Robert Kirby en zijn bijna net zo mooi als de songs, Nicks stem en gitaarspel. Bovendien is Kirby een heel aardige man (met prachtige verhalen!) die voor een vriendenprijsje 3 songs op het debuut van a balladeer arrangeerde. Held.

Op 5.25 min in onderstaande clip, het einde van Berkvens' documentaire, start 'Northern Sky', misschien wel het mooiste liedje dat Drake opnam en in elk geval de song die je hoort als mijn kist in de grond zakt:



Robert Kirby zit in het filmpje achter de mengtafel in de studio aan z'n baard te plukken... Uitzending: woensdag 26 november, Nederland 2, 23.20 - 00.10 uur. Of check morgen Uitzending Gemist. En in 1 moeite door stem je even.

25 november 2008

GEM doet het zo (3)

Zanger Maurits vertelt verder over de keuze van GEM's singles en hun promotie:

"De eerste single van NEW was opener 'Look' (clip met leuke meisjes!). Die stond snel op de playlist, kwam vaak op TV langs en werd veel gedraaid. Meer zelfs dan Good To Know You, al was daar de kracht van TV vele malen groter [over muziek in commercials later meer op dit blog]. Rondom Lowlands kwam Blisters uit. Nu dus SSOOOISYYY, inmiddels het prijsnummer van onze set: het publiek zingt het massaal mee op alle festivals, tijdens onze shows en recente supports van Kane. En dat is een mooie opstap. Want als je het publiek laat zingen, dan groeit het lied. Je zorgt met je optreden dat het blijft hangen, alle aandacht krijgt en geeft het een 'hit'-gevoel mee.

Veel radio-DJ's riepen na de release van 'NEW' al dat ze SSOOOISYYY een goede singe vonden. Wij kozen ervoor om 'em als 3e single uit te brengen, omdat dit lied een ander gevoel heeft dan 'Look' en 'Blisters'. We wilden het eerst graag voor Jan en Alleman spelen zodat wanneer mensen het nu op de radio horen er een gevoel en het liefst een herinnering bij hebben. Dat is op een bepaalde manier ook een vorm van pluggen.

Als je de tracklisting van 'NEW' ziet, bestaan alle songtitels uit 1 woord en is alleen [vooruit, nog 1 keer voluit dan:] 'She Said Oh Oh Oh, I Said Yeah Yeah' langer. Daardoor viel het nummer meteen op, zowel in de pers, de CD-winkel als op iTunes. Je kunt de uitspraak op vele manieren opvatten, maar uiteindelijk klinkt het gewoon sexy! De titel werd door onze optredens meer dan het lied alleen. Daar hebben we op voortgeborduurd met een eigen site, stickers, mokken en coole shirts met deze tekst. Verder hebben we zelf spotjes gemaakt met SSOOOISYYY-dialogen en die op YouTube en andere kanalen geplaatst [hier de eerste, de andere 5 vind je rechts in beeld]. We hebben op eerdergenoemde site een widget staan, die we verspreiden en anderen hopelijk zoveel mogelijk doorsturen of plaatsen." Bij deze:


"Verder gratis ringtones met een stuk van het lied. Bij optredens kun je deze ringtone op je telefoon krijgen (zie hier hoe). Op iTunes staat de single te koop, inclusief nieuwe B-kant 'On Fire'. Alle promotie en uitingen zijn in zwart/wit. Net als onze plaat, maar dan in omgekeerde kleuren. Enige uitzondering is de 7” vinyl single die we hebben gemaakt: een te gek hebbeding op rood vinyl, in een eenmalige oplage [stuur je er even 1 op, Maurits? En doe er gelijk zo'n mok bij!]. Tot slot plug ik op mijn 3VOOR12-blog alle nieuwtjes en gadgets rondom de single."

Met een jaar lang optreden, 2 eerdere singles, zelfgemaakte promo-filmpjes, gratis ringtones, een aparte site, widget, het bijhouden van een blog, Hyve, MySpaceFacebook, Bandcamp en iLike, een nieuwe B-kant en vinyl single is GEM-zanger zijn een dagtaak. Meer dan dat, want alleen je zaakjes on- en off-line voor elkaar hebben is niet genoeg. Maurits vertelt later deze week meer over flink je handjes uit de mouwen steken om je single gedraaid te krijgen. En dat dat helpt bewijst de iTunes-chart van vanmorgen:

Zie je vanavond bij Foals?

Song van het Jaar

Post van de VPRO:

Je hebt gestemd op de Song van het Jaar 2008 en dit is jouw persoonlijke top 5:

A Balladeer -
Mary Had A Secret
Elbow -
One Day Like This
Fleet Foxes - White Winter Hymnal (
prachtige clip!)
Glasvegas -
Daddy's Gone
Voicst -
Everyday I Work On The Road

Benieuwd naar de uiteindelijk Song van het Jaar top 100 van 2008? Luister en/of kijk dan op 18 december naar onze vijf uur durende uitzending van 19.00-24.00 en naar de Song van het Jaar, The Remix 2008 van 24.00-01.00 op 3FM en 3VOOR12TV.


Stem ook. Gezien dat alle clips nu in breedbeeld op YouTube staan? Fraai!

GEM doet het zo (2)

Genoeg Iers vertier, hoog tijd voor een stuk ouderwetse inhoud op dit blog. Lezen in plaats van plaatjes kijken!

Zanger Maurits van GEM rust op dit moment uit van 6 optredens afgelopen week. Gelukkig dat ik 'em op tijd vroeg om iets te vertellen over She Said Oh Oh Oh, I Said Yeah Yeah Yeah. Niet alleen de titel van die nieuwe single is briljant, het liedje zelf ook. Dat hoorde gelukkig ook 3FM, die de song sinds vorige week op hun playlist hebben staan. Da's de 3e single van NEW die de lijst haalt. Maurits vertelt deze week wat ze daarvoor hebben gedaan:

"Singles zijn singles, platen zijn platen. Na het schrijven en opnemen van je nieuwe album moet er een single worden gekozen. En dat is iets anders dan het promoten van een heel album. Eigenlijk was 'She Said Oh Oh Oh, I Said Yeah Yeah Yeah' [hierna te noemen: SSOOOISYYY] voor ons de gedoodverfde single. Al direct na het opnemen. We vinden het het mooiste lied van onze plaat en merkten dat het live enorm veel lading kreeg.

Maar eerst terug naar ons album. Ik noem het nog steeds 'plaat', maar tegenwoordig is het een CD of nog vaker een serie MP3’s die samen een plaat vormen. Of moet ik zeggen kunnen vormen? Het is een apart verschijnsel, die MP3’s. Ik vind het te gek en koop graag muziek via iTunes: het is eenvoudig, snel en je kunt het makkelijk meenemen. Maar wat ik wel jammer vind is dat de hele plaat uit z’n verband wordt getrokken. Je maakt een plaat omdat je die liedjes het mooist vindt en ze bij elkaar een geheel vormen. Je mastert de plaat ook in een bepaalde volgorde omdat het goed voelt en je het graag op die manier wil overbrengen. Maar tegenwoordig staat je iPod op shuffle en schaffen mensen losse nummers bij iTunes aan. Daarmee wordt je single letterlijk een single..."

Maar wel een hele goede, Maurits! Vond ook Revu. Vanmiddag meer over dat meezingen:

24 november 2008

EHPO in Belfast (slot)

Wat een Koning, die Phil Lynott:



Smashing Pumpkins spelen hun versie 2 keer zo traag. Schitterend!

23 november 2008

EHPO in Belfast (3)

Over de zakkenroller die mijn tickets te pakken had voor een legendarische Melkweg-show na het verschijnen van deze plaat vertel ik nog wel 'ns. Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen:

22 november 2008

EHPO in Belfast (2)

Toch een beetje U2, want dit fraaie nummer kwam uit op hun eigen label:



Ik heb deze genomen, want het nog sterkere Celebrate (die bas!) staat alleen in zeer belabberde kwaliteit op YouTube.

21 november 2008

EHPO in Belfast (1)

Ik bekijk de komende dagen gaelic football in Belfast. Daarom een korte serie (vaak vergeten) Ierse bands. U2 slaan we over. De eerste en mooiste:



En vergeet niet:

Via.

20 november 2008

Perfect 20//08



Perfect 20//08 is een compilatie van 20 nummers van de beste 20 platen van het jaar. Dus niet de 20 beste nummers van 20 platen. Bij het maken van deze Perfect Compilatie hebben we (Henneaux, Wlbrt en schrijver dezes) vooral gelet op de compilatie-waarde. Enjoy! HIERRR vind je 'm als Mac-gebruiker, HIERRR als PC-gebruiker.

Maar goed, even terug naar die 20 'beste' albums van het jaar: dat impliceert een ranking. En da's lastig. Tenzij je natuurlijk voldoende populatie hebt (Wiskunde A, 2e jaar, blok 3), dan is het zeker mogelijk om een betrouwbaar overzicht te krijgen. We hadden 64 mensen maar liefst. Deze lijst is dus betrouwbaarder dan, pak 'em beet, een gemiddelde Iens-recensie. De lijst is wel erg 'semi-alt., blanke, middelbare mannen': hardcore hip hop en dance ontbreken veelal. Maar voor die genres was het gewoon niet echt een goed jaar. Niet dat alles slecht was, maar er was geen sprake van echte buitencategorie vonden we met z'n 64en.

De Top 5 verdient iets meer aandacht:

1. Elbow // The Seldom Seen Kid

Dit is dus de absolute nummer 1. Boven alle twijfel verheven. Dat vinden veel mensen, al zijn er ook twijfelaars. 11 grote kleine liedjes, bezongen met een prachtige stem. Wat een band, wat een jaar: 18 jaar samen en dan (pas) je beste album maken, een Mercury Award in de wacht slepen en volle zalen op de banken krijgen.


2. The Last Shadow Puppets //
The Age of the Understatement

En dit is dan logischerwijs de absolute nummer 2. Het uitdehandgelopen-hobbybandje van Alex Turner en Miles Kane. Alles is er natuurlijk al over dit album en deze helden gezegd (hier ook). Over the looks, het geluid, de 22 jaar, de referenties, de half-goden die ze beiden zijn.

3. Fleet Foxes // Fleet Foxes

Stiekem is dit natuurlijk het album dat wij nog draaien als alle dagen zondag zijn. Fleet Foxes, uit Seattle nota bene. Er zit van alles in: Beach Boys, Crosby Stills & Nash, gospel, pop. Bri-hil-ja-hant.




4. MGMT // Oracular Spectacular

MGMT is voor ons Bowie meets The Flaming Lips. Maar er vallen nog wel meer combinaties te maken. Uit 2008, maar in werkelijkheid tijdloos (om maar weer eens een cliché uit de kast te trekken). 'Shape-shifting psychedelic pop' lazen we ergens. Dat zal dan wel kloppen.



5. Bon Iver // For Emma, Forever Ago

Uitgesproken als 'bohn ie-vair', 'goede winter' op z'n Frans. OOR vond het waarschijnlijk daarom ook 'de ultieme winterplaat'. Hypnotiserende harmonieën waarbij het voelt alsof of elk moment de storm kan losbarsten (toe maar, poëtische lyriek!). Prachtig. Laat zich goed mengen met Fleet Foxes & MGMT.

En de nummers 6 t/m 20:

6. Vampire Weekend // Vampire Weekend
Al zou het jaar eindigen in het voorjaar, was dit de winnaar geweest.

7. Duffy // Rockferry
Natuurlijk is het niet de nieuwe Amy Winehouse. Maar zeker wel het aangetrouwde achternichtje van Dusty Springfield.

8. De Jeugd Van Tegenwoordig // De Machine
Die beats. Die gasten. Die teksten.

9. TV On The Radio // Dear Science

Net als Radiohead begrijpen we dit ook pas echt in de 2034. En nu al vinden we het goed. Deze jongens komen ook hard!

10. Santogold // Santogold

Heerlijk gefreakte kwartjesraap-muziek gemixt met dub, electronica, punk, rock, reggae, new wave, ska en hiphop. Een soort 10.000-granen brood, boordevol goeie dingen.

11. Kings of Leon // Only by the Night

Alleen al om de single Sex on Fire. Recht zo die gaat-rock met een heel slim randje.

12. Shearwater // Rook

Other people also liked Bon Iver & My Morning Jacket.

13. Raphael Saadiq // The Way I See It

Op papier is een man die Marvin en Smokey 40 jaar later doet, zeker na een mevrouw uit Engeland die op dezelfde wijze miljoenen verkocht (en van schrik aan de foute drugs ging), een slecht idee. Met genoeg talent, zo'n Stem, zulke songs en in werkelijkheid is dit wat je wil horen.

14. The Kooks // Konk

Last.fm zegt: Similar artists: Arctic Monkeys, The Wombats, Razorlight, The Fratellis, The Last Shadow Puppets. Een beetje waar. Alleen dan net even wat minder geniaal, en soms is dat ook wel fijn. Als het net even wat luchtiger moet.

15. My Morning Jacket // Evil Urges

Geldt bijna hetzelfde voor als Shearwater.

16. The Ting Tings // We Started Nothing

Natuurlijk is het Peaches op herhaling. OK, het is minder hoekig en het swingt iets meer.

17. Foals // Antidotes

Olympic Airways mag echt de hele dag aan. Alleen mensen die de hele dag Technische Death Metal uit Noorwegen draaien vinden dat een slecht nummer. Volgende week in Tivoli.

18. The Streets // Everything is Borrowed

Alles is geleend... van zichzelf. Volstrekt origineel blijft hij. Het is nooit meer zo goed als Original Pirate Material geworden. Misschien had ie er net als Elbow 18 jaar mee moeten wachten. Maar het staat niet voor niets in de Top 20. En On The Edge Of A Cliff is briljant!

19. Bloc Party // Intimacy

De sound blijft te gek. Onderhuidse agressie, rusteloos... Niet voor op zondagochtend in ieder geval, maar dan blijven er nog een hoop ochtenden, middagen en avonden over.

20. LeLe // Flage

Dikke vette knipoog/vinger naar alles wat goed fout is in de popmuziek en tóch gewoon er in slagen om een goed album te maken. Da's knap. Of het uiteindelijk echt beter is dan Glasvegas (nr. 22) of José James (26), daar twijfelen we over... Maar fuck-it: het is Hollands én goed én grappig én hij met z'n haar zo van links naar rechts is de bom.

BONUS: de prachtige Top 20//08 Print 'm uit-Knip 'm uit-Hang 'm boven je bed-A3 (!) poster:


Eindelijk, ringtone van Kane!

Dinand heeft iets te vieren, want de Kane-ringtone is er. Download NU. Mijn dag is goed!

19 november 2008

Zoekplaatje

Justice treedt 'live' op. Of... Toch niet helemaal?

LPG doet het zo (3)

Deze wel 'ns gezien?


Dat zijn 30 seconden muziek van LPG die je hoort. Begin deze week vertelde hun drummer Christiaan Nijburg al hoe LPG internet inzet, vandaag vertelt hij hoe deze deal met Nokia tot stand kwam:

"We zaten in de bandbus toen Gerald [Kooistra, bassist] werd gebeld. Het was Ferry Roseboom van ons label Excelsior Recordings die vertelde dat onze track 'Belly Rollercoaster' misschien geselecteerd zou worden voor een internationale synch-deal met Nokia [dat is publishers-taal voor je liedje in een commercial, TV-programma of film. Zie ook deze serie over de zin & onzin van publishers]. Onze monden vielen open, al was de deal op dat moment nog niet rond.

Wat bleek: Ilana Goldstoff, onze boeker van De Harmonie, had ‘Belly Rollercoaster’ op het juiste moment bij Massive Music neergelegd. We speelden ‘s avonds in de Sugarfactory met Solex en daar kwamen de heren van Massive langs om uit te leggen wat de deal precies inhield: de commercial zou deel uitmaken van een introductiecampagne voor de Nokia 6280 en in elk land ongeveer 3 tot 4 weken op TV te zien zijn. Verdere onderhandelingen met Massive en indirect ook Nokia werden voor ons gedaan door Lucas van Slegtenhorst van Chrysalis Music Publishing [Lucas kwam ook eerder aan het woord op dit blog].

Door het contract dat wij hebben met Chrysalis hebben wij inspraak in een eventuele deal. We vertrouwden Ferry en Lucas en misten zelf de ervaring om alles goed in te schatten, maar zijn niet blind de deal ingegaan. Sander Zuidema, destijds onze manager, heeft zich hard gemaakt om het voor ons zo goed mogelijk te regelen. Nokia heeft uiteindelijk de rechten op ons nummer voor 1 jaar afgekocht. De masterrechten zijn van Excelsior, onze auteursrechten worden beheerd door TWEE Publishing, een samenwerking tussen Excelsior en Chrysalis [zo'n gezamenlijke onderneming heet een 'fonds' in de publishingwereld. Over het verschil tussen master- en auteursrechten lees je ook in deze serie]. Het proces voorafgaand aan de selectie van 'Belly Rollercoaster' door Massive Music en Nokia hebben wij niet meegemaakt, maar ga er vanuit dat er op dat niveau harde zaken worden gedaan. LPG is gekozen omdat Nokia onze song goed bij hun reclame vond passen en zowel Massive als Chrysalis Music zich daarvoor hebben ingezet. Veel specifieker kan ik niet zijn.


Toen de deal eenmaal rond was hebben we eerst een goed promotieplan opgezet: 'Belly Rollercoaster' werd opnieuw als single uitgebracht en er kwam een clip. In samenwerking met Nieuwegarde organiseerden we een pitch voor de clip, maar voordat we het wisten trok Nokia aan de bel. Uit concurrentie-overwegingen moesten we een zwijgcontract tekenen: tot de release van Nokia's telefoon mochten we niks meer zeggen. Sander had echter net een wereldwijd persbericht verstuurd via Newswire... De verwarring die dat zwijgcontract en het persbericht samen opleverden veroorzaakte een paar leuke krantenkoppen, maar betekende voor Excelsior dat er moeilijk geanticipeerd kon worden. Ook toen de 6280 gelanceerd werd, moest er telkens snel geschakeld worden om het uiterste eruit te halen. Vaak waren de uitzendtijden slechts een week voordat de commercial in een land draaide bekend, waardoor inhaken erg lastig was.

Omdat zoveel pers zich had gemeld bij ons management, organiseerde Sander een persdag: naast regionale media kregen we een item in 4 In Het Land, bij RTL- Z, in Talpa’s NSE en De Wereld Draait Door. Alle dagbladen, muziektijdschriften, maar ook Revu besteedden aandacht aan ons. En als slagroom op de taart werd het gebruik van onze song door Nokia een Triviant-vraag!

Als je er zo op terugkijkt hebben we er veel aan gehad. Los van het geld dat we ervoor hebben gekregen [hoeveel was dat dan, Christiaan? Wat verdien je nou aan zo'n deal?!] zijn we een ervaring rijker en hebben veel kunnen spelen. Bovendien kwam de deal op een heel goed moment, gaf ons debuutalbum I Fear No Foe een enorme boost en ons de mogelijkheid om te investeren in de band en onze instrumenten."

Opnieuw bedankt, Christiaan! Hij leest dit blog ook dus stel gerust vragen in de reacties.

18 november 2008

GEM doet het zo (1)

GEM staat nu te spelen in Tivoli en doet het zo:

Via. Volgende week vertelt zanger Maurits uitgebreid over de ups & downs van de promotie van hun nieuwe single.

Ondertussen staat op Musicfrom.nl een uitgebreid artikel over digitale promotie van je muziek. Dit blog komt ook langs. Dank je, Arjen.

Wat je met een beetje Google'n al niet vindt...

De Effie noemt zichzelf 'de belangrijkste communicatieprijs' en van mijn vrienden in de reclamewereld weet ik inderdaad dat zij daar behoorlijk druk over kunnen doen. De prijs wordt door de Bond van Adverteerders en Vereniging van Communicatie-adviesbureaus uitgereikt aan de effectiefste (vandaar de naam) Nederlandse communicatiecampagne. 'Effectief' als in: de marketing, promotie en communicatie droegen aantoonbaar bij aan het succes van een product.
Schrijver Kluun meende dat hij met zijn campagne rond Komt Een Vrouw Bij De Dokter aanspraak maakte op zo'n lelijk beeldje. En gezien het feit dat zijn boek zo'n beetje de succesvolste Nederlandse debuutroman sinds mensenheugenis is, praat hij niet helemaal poep. Voor zo'n Effie moet je een complete argumentatie naar eerdergenoemde clubs sturen en uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is. En wat blijkt? Die argumentatie en dus Kluuns complete Plan van Aanpak is met wat slim Google'n gewoon van het net te plukken!

Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling is, maar wel dat 's mans ideeën en strategieën zéér leerzaam zijn voor lezers van dit blog. Kluun gebruikt zijn ervaring uit de reclamewereld en werkt in zijn plan heel creatief en met relatief weinig budget om een aantal beren-op-de-weg heen. Hij was een debutant, met een autobiografisch boek, vol gelikte (reclame-)taal, woord-, stijl- en visuele grappen (zoals de zelfbedachte wrample, de schriftelijke variant van een sample). Allemaal elementen die de kans vergrootten dat zijn debuut door bewezen succesvolle promotiekanalen (lees: de literaire recensies van NRC, Trouw, De Volkskrant, Vrij Nederland, HP/De Tijd, Elsevier en Parool) genegeerd of vermorzeld zou worden.

Herken je de overeenkomsten met jouw onbekende band, jullie debuutsingle, het feit dat je genegeerd wordt door landelijke zenders als 3FM, 538 en dit jaar wéér niet op Noorderslag en Sensation staat?!
Kluun laat in zijn plan een heuse SWOT-analyse los op zijn eigen boek: de grootste bedreiging vormen niet zozeer slechte recensies alswel helemaal geen recensies. Ook heel herkenbaar toch? En in zijn plan doet hij in 12 pagina's gedetailleerd uit de doeken hoe hij dat koste wat kost heeft weten te voorkomen. Vlot en overtuigend geschreven (net als zijn boek), met specifieke voorbeelden, creatieve ideeën en groots resultaat. Doe er uw voordeel mee, maar niet zeggen dat je het van mij hebt!

P.S. Gisteren Radar gezien over de 'servicekosten' als je online tickets bestelt? Werd hoog tijd dat iemand daar eens indook! Ken geen enkele Copy Service waar ik voor €4,15 mijn eigen A4'tje mag uitprinten...

Sigur Rós, HMH, 17 november 2008

Het was opnieuw prachtig, al was 013 net iets beter. Jammer dat dit wonderschone nummer al een tijdje niet meer op de setlist prijkt. Pak een kop koffie, zet je koptelefoon op, weersta je short attention span en laat je mond langzaam open vallen:



Nog veel meer moois op het YouTube-kanaal van Sigur Rós.

17 november 2008

LPG doet het zo (2)

LPG's drummer Christiaan vertelt verder: "Naast dat wij onszelf op de best mogelijke manier proberen te promoten, besteedt goede vriendin Louise veel aandacht aan ons op haar weblog. Ze post ook op VPRO's 3voor12 (en staat rechts bij de volgers van dit blog). Dit stimuleren wij enorm. We vinden het belangrijk dat mensen niet teveel op een guerilla-achtige manier kennis maken met LPG. De promotie van releases, optredens en nieuwtjes over LPG zijn tegenwoordig heel goed te doen met Hyves en MySpace. Wanneer wij bijvoorbeeld in Middelburg spelen, gebruiken wij MySpace en Hyves om mensen uit die omgeving op de hoogte te brengen. Wanneer we een comment achterlaten met een widget erin, zijn mensen slechts één klik verwijderd van onze muziek. Het is een goede, vriendelijke manier om op te vallen want een LPG-widget is een kunststukje op zich:



We gebruiken zeker MySpace veel voor het communiceren met fans en vrienden. Zo hebben we de Zweedse band Alibi Tom leren kennen via MySpace en uiteindelijk met ze getourd in Nederland en Zweden. Leuk om te merken dat je via MySpace goed kunt netwerken!"

Opvallend om te zien is dat Christiaans verhaal en daarmee LPG's visie op hun internet-aanwezigheid bijna haaks staat op het verhaal van Fulco vorige week. Fulco propageerde daarin dat je eigen website het belangrijkste platform blijft, vooral vanwege de data die je zo kunt verzamelen. Ook weet je niet welke platforms en social communities (en dus die fanbase die je daar hebt verzameld) over 2 jaar nog bestaan. Christiaan en LPG kiezen blijkbaar bewust voor een artistiek statement op hun eigen site, muziek, informatie en nieuws op hun MySpace en een soort basis-aanwezigheid op Last.fm, Hyves en Bandcamp. Beslis zelf van welke kerk jij lid wordt.

Dank voor je bijdrage, Christiaan. Tot op Noorderslag!

LPG doet het zo (1)

Drummer en brokkenpiloot Christiaan Nijburg van het Groningse LPG vertelt: "Wij proberen overal zo professioneel mogelijk mee om te gaan en alle sites zo goed mogelijk te updaten. Toch zou het wel beter kunnen. Zeker op Hyves zijn we niet altijd actief genoeg. De usability is erg vervelend en onze prioriteit lag in het begin vooral bij onze MySpace. Met de release van ons nieuwe album hebben we besloten onze eigen site minder als informatief platform te gebruiken, aangezien we op MySpace, Last.fm en Bandcamp alle informatie overzichtelijk aanbieden. Onze site is een visitekaartje en bereikt een artistiek doel [hint: klik op de koppen!]. LPG is meer dan alleen muziek: LPG maakt mooie dingen."

En mooie dingen maken ze, die jongens van LPG. Zie de hoes van hun meest recente album:

Ogenschijnlijk een fraaie, maar verder doodgewone bandfoto. Tot je ziet dat het tomatenpuree op een plein in Den Haag is (wie liever plaatjes bekijkt, klikt hier voor het fotoverslag):


Christiaan vervolgt: "Met onze eigen (video)website willen we mensen nog steeds op de hoogte brengen van alle nieuwtjes omtrent LPG, maar het uiteindelijke doel is mensen kennis te laten maken met een indruk. Je komt op onze website en ziet 5 mensen, wanneer je er op klikt kom je in een andere setting. Het is meer een artistiek grapje en geen gelikte, informatieve website. We zijn niet de Belastingdienst, wij zijn LPG. TADAA!

Toch hebben we wel gekozen voor een linkje naar onze MySpace. Hier presenteren wij al onze contactgegevens, foto’s, filmpjes, belangrijke links en bovenal onze liedjes. Als mensen onze site betreden kunnen ze heel gemakkelijk naar deze pagina, dus wat dat betreft hebben we een doordachte usability. [Andrew van het onvolprezen New Music Strategies vindt het niet slim om MySpace als belangrijkste vindplaats van al dit nieuws en deze gegevens te gebruiken. Hij legt uit waarom.] Natuurlijk kun je onze eigen site analyseren en vaststellen dat de lijndetectie niet doordacht en de site niet optimaal gebruiksvriendelijk is. Maar wij vinden dat onze site zich juist moet onderscheiden van al die sites waar alle informatie zo geforceerd aangeboden wordt. En als mensen dit niet kunnen waarderen, zijn ze 1 klik verwijderd van onze MySpace."

Wordt vanmiddag vervolgd.

16 november 2008

Zo werkt dat bij grote platenmaatschappijen (3)

Poeh, poeh, vermoeiend avondje: eerst een warme hap bij De Anitaas gehaald, daarna het toetje gegeten bij Glasvegas. Weet niet wat lekkerder was, maar Atze vond dit. Ik was in elk geval dolblij dat iemand het aandurfde om het overschot aan springerige, niks-aan-de-hand Britpop met Grootse Gebaren en een Muur van Geluid omver te blazen. Werd tijd!

Nu met de dikke zaterdagkrant op schoot. Buiten het feit dat ik Gijs' onvoorwaardelijke liefde voor The Smiths deel, blijken we plots meer gemeen te hebben. In de laatste 30 sec. van onderstaande videorecensie geeft hij terecht af op platenmaatschappijen die, ook nu nog, met oogkleppen hun nering runnen door alleen de (duurdere) verzamelaar beschikbaar te maken en alle andere (betaalbare én briljante) albums tijdelijk niet te leveren. Stelletje kortzichtige prutsers:



Kan er bij de Volkskrant niet een klein beetje budget vanaf om die online video's minimaal van YouTube-kwaliteit te maken als je ze embed? Tjongejonge, wat een armoedig schermpje.

Deze post tik ik overigens vanachter mijn brievenbus, wachtend tot UPS deze eindelijk bezorgt.

15 november 2008

C-Mon & Kypski, Kyteman & de Dom

14 november 2008

Een kijkje achter de schermen (5)

Sinds kort zijn vier HKU-studenten Kaiser Management gestart (website nog under construction). Als team verzorgen zij strategische marketing, boekingen, tourmanagement, promotie en web 2.0-diensten voor bands en artiesten. De helft van het personeel, Thomas van Wijk en Barry Spooren, schreef het volgende statement-of-intent:

"In het digitale tijdperk transformeert statische informatie van oude media langzaam in een vloeiende stroom van kennis. De gebruiker, die zowel producent als consument van deze informatie is (de eerdergenoemde prosumer), is aan de macht. Dit blog is daar een goed voorbeeld van en dit filmpje [gaat dat zien!, red.] laat zien wat ons nog te wachten staat. Als artiest of band is de uitdaging onderdeel te worden van deze stroom van kennis. Mond-tot-mond reclame is nog nooit zo belangrijk geweest, omdat gebruikers bepalen welke informatie gedeeld wordt.

Een muzikant, die op internet feitelijk als leverancier van content fungeert, lijkt in deze situatie misschien machteloos en overgeleverd aan de gratie van zijn publiek. Lijkt, want wij geloven dat artiesten bij het uitstippelen van hun muzikale carrière een aantal mogelijkheden hebben om dit proces te sturen en te beheersen." [volgens mij is dit laatste een slecht gekozen term: beheersen is het grote probleem van muziek en internet, loslaten deel van de oplossing!]

"In de eerste plaats moeten de band, muzikanten, het repertoire en de timing goed zijn. Dit is de basis van content die via internet aangeboden wordt. Vervolgens moet dit uitgangspunt aangekleed worden met een goed verhaal dat de doelgroep aanspreekt en opvalt. Alleen het gratis aanbieden van content is niet genoeg (meer). Dit is
waarom Niclas het album van Roy Santiago niet heeft gehoord. Er zit in het geval van Roy Santiago een ontroerend verhaal achter zijn plaat: het overlijden van zijn vader dit jaar. Deze emotionele lading is bij te weinig mensen bekend, terwijl dit verhaal (hoe cru ook) mensen juist aanspreekt, zijn album diepgang geeft en bijzonder maakt.

De uitdaging van muziekmarketing in deze tijd zijn de razendsnelle en drastische veranderingen. Viel je vorig jaar nog op door je muziek weg te geven, dit jaar is het bijna een voorwaarde om überhaupt aan het spel deel te nemen. Alle heersende conventies over muziek en muziekgebruik staan ter discussie. Zaken als copyright, publiciteit en distributie, maar ook inkomstenbronnen voor bands en zakelijke deals staan op de helling. Wat vandaag baanbrekend is, is morgen standaard. Met dit in ons achterhoofd maken wij als artiestenmanagement plannen die inspelen op de toekomst van muziek. Het draait om het creëren en delen van interessante, opvallende content die de gebruiker kan opnemen, gebruiken en doorgeven. Doel: groei van aandacht en zichtbaarheid van een artiest. Aandacht is dé sleutel om geboekt te worden en een publiek op de been te krijgen (in tegenstelling tot het aantal verkochte platen vroeger).
[Inderdaad: focus op aandacht in plaats van omzet. Prosumers hebben minder tijd dan geld!]

Ons antwoord op de vraag van Niclas (“Hoe slaag ik er als muzikant in mensen via internet of op andere manieren aan me te binden?) is dan ook: investeer veel tijd in het opbouwen van relaties met je luisteraars en creëer zo betrokkenheid bij je muziek. Daar zijn netwerksites als Hyves een uitermate geschikt middel voor, maar de investering (in tijd) en creativiteit komt vanuit jezelf. Zo nodigt Silence Is Sexy via Hyves en a balladeer via hun gedetailleerde mailinglist mensen persoonlijk uit te komen kijken bij optredens in de buurt. En staat er altijd iemand van die bands na de show te signeren. Een tijdrovende taak, maar uiteindelijk levert het een trouwe fanbase op, voor langere termijn."

Dank! Mailen naar Thomas of Barry kan ook.

13 november 2008

Wilde ideeën & nieuwe muziek (4)

  • De nieuwe Solo-site is in de lucht en de prachtige nieuwe CD ligt in de winkel. Wie in 7 steden het album aanschaft bij Plato, Velvet of Concerto krijgt een gratis kaartje voor een exclusief optreden van Michiel (details). Voor slechts €2,50 gaat je vriend(in) mee. Straffe actie!



  • Geïnspireerd door de fraaie a balladeer clip is Norbert de grote animatieclip-verkiezing gestart. Stem je even? Doen we hier een popquiz: wie weet waar de naam van Norberts blog naar verwijst? Afbeeldingen graag in de reacties plakken.
  • Tien redenen waarom iTunes suckt (maar Windows nog altijd meer!).
  • Concertpromotor Live Nation gaat binnenkort ook MP3's verkopen door een deal met 3 van de 4 grote muziekmaatschappijen. Al denkt Bob Pitmann, oprichter van MTV, dat de dagen dat consumenten betalen voor muziek echt voorbij zijn
  • Het Zwolse Swelter heeft een contract getekend met rootslabel CoraZong Records. Bert de Ruiter van CoraZong: “Het is waar dat een groot deel van onze catalogus roots muziek genoemd kan worden, maar dat is niet de maatstaf. Het gaat bij ons om échte muziek, gespeeld door échte muzikanten en recht uit het hart. Swelter scoort op alles het maximale aantal punten.” In februari 2009 ligt Swelter’s debuut ‘Songs of Distance’ in de winkels, de eerste liedjes zijn te horen op hun strak vormgegeven MySpace.

  • Ik heb op dit blog een paar keer afgegeven op Marco Borsato's afnemende geloofwaardigheid. Dat neem ik niet terug, maar zijn nieuwe single is een ouderwets goed liedje. Dat kan van de 5 (6?) voorgaande niet gezegd worden. Het clipidee is slim, prima uitgevoerd en haalt de banden met z'n fans aan, al vind ik dit vergelijkbare idee net iets beter (het liedje ook trouwens). Maar voor nu heeft Marco muzikaal weer punten gescoord:


  • Ik heb de versie die een Marco-fan heeft ge-upload gepakt, want die slimmeriken van Universal hebben de mogelijkheid om 'de officiële versie' te embedden geblokt op YouTube. Dit niet gelezen zeker?

  • Maar ze doen niet alleen dingen fout bij Universal. Zie bijvoorbeeld deze razend simpele maar o zo effectieve manier om hardcore fans betrokken te houden bij je artiest (via):

  • Je kunt op je telefoon al 4-sporen opnemen (kijk maar), maar een andere grote kostenpost voor ambitieuze muzikanten komt nu ook volstrekt geloofwaardig uit een doosje: strijkers. Ongelofelijk hoe goed dit klinkt (via).
  • Nieuwsgierig wat voor belachelijke eisen artiesten stellen aan de festivals en zalen waar ze optreden? The Smoking Gun spaart al een tijdje zg. riders en heeft hun uitgebreide collectie nu keurig gerangschikt. Paar uur leesplezier. Bewijst bijvoorbeeld dat bij Foo Fighters niet alleen Dave Grohl gevoel voor humor heeft, maar zijn tourmanager ook.
  • Tot slot: hoe je van een nadeel een voordeel maakt. Een vertrekkende zanger is doorgaans de doodsteek voor een band, maar Only Seven Left grijpt de introductie van zijn opvolger aan om het eerste nieuwe nummer dat ze met hem opnamen aan te bieden als gratis download. Dat verzacht de pijn.

Even een tandje erbij (slot)

In het laatste deel van deze serie legt Fulco Polderman uit waarom je eigen website het belangrijkste platform is, inclusief een aantal voorbeelden:

"Als je met social community websites zoveel voor elkaar kunt krijgen, waarom blijft de artiestenwebsite dan nog altijd het belangrijkste portaal? De grootste meerwaarde is in één woord samen te vatten: data. Dan bedoel ik e-mail adressen, NAW-gegevens [Naam, Adres, Woonplaats] en het liefst ook mobiele nummers. Het is eventueel ook mogelijk IP-adressen hieraan te koppelen. Zorg er altijd voor dat de eigenaar van de data toestemming geeft (Opt-in/Opt-out) en gebruik alleen de specifieke informatie waarvoor toestemming is gegeven. Onderschat nooit, maar dan ook nooit de waarde van data!

Stel je voor dat een community website door omstandigheden verdwijnt of ophoudt, dan ben je in één klap een complete online fanbase kwijt die je jaren zorgvuldig hebt opgebouwd. Daarnaast vormen opgebouwde data en sociaal-demografische gegevens een uitstekend middel voor doelgroepanalyse. Wat voorbeelden hoe deze gegevens te verkrijgen:
  • Wolter Kroes [dat zijn veel Hyves-vrienden!] liet foto’s maken van zijn bezoekers tijdens zijn HMH-show. Fans konden, na het achterlaten van hun NAW-gegevens, deze foto’s bekijken op Wolters website.
  • Krezip geeft in juni twee afscheidsshows in de HMH. Hun huidige clubtour en de eerste HMH-show is al na een week uitverkocht. Dit is mede te danken aan een strategische e-marketing campagne die al een jaar geleden is gestart bij de allereerste HMH-show van Krezip. Daar deelden we dropcards uit waarbij bezoekers nog dezelfde avond (uiteraard na registratie) een exclusieve live-track van dezelfde show konden downloaden. Hoe exclusiever de content, hoe meer je geneigd bent om je e-mailadres te geven. De dropcards waren op de avond zelf al collectors items en onderdeel van driftige ruilhandel!
  • The Fratellis geven je toegang tot premium content wanneer je je op hun website registreert. Zo kun je exclusieve video’s en live-tracks downloaden en kunnen members als eerste concertkaarten in de voorverkoop aanschaffen.
  • En niet alleen popmuzikanten zetten nieuwe media slim in en onderkennen het belang van data: het Koninklijk Concertgebouw Orkest bestaat 120 jaar en biedt in samenwerking met Radio 4 hun uitvoering van 10 grote klassieke stukken als gratis download aan. Uiteraard in ruil voor gegevens van luisteraars. De actie is een groot succes: in 1 maand 411.000 downloads door 129.000 bezoekers van de site (persbericht, downloads). 
En dan sluiten we deze serie af zoals we begonnen zijn: met Barack Obama. Hij verstuurde het inmiddels beroemde SMS-je waarin hij de keuze voor zijn vice-president bekend maakte. Om dit exclusieve nieuws als eerste te krijgen lieten 2,9 miljoen (!) Amerikaanse kiezers hun mobiele nummer achter op zijn site. Hier een voorbeeld van de publiciteit die deze actie genereerde. Het onderstreept opnieuw dat fans en supporters bereid zijn belangrijke gegevens af te staan mits de 'beloning' voldoende groot is."

Dank voor je lange en zinvolle bijdrage, Fulco. Boeiend aan je laatste voorbeeld vind ik vooral de win-win situatie: Obama verkreeg belangrijke data (die hij verderop in zijn campagne goed kon gebruiken), maar gaf er ook heel exclusief nieuws voor terug. Eerder dan via traditionele media. De actie leverde hem veel extra publiciteit op, maar de band met zijn kiezers (en waarschijnlijk ook met twijfelaars en zelfs een aantal nieuwsgierige Republikeinse kiezers!) haalde hij op een heel persoonlijke manier aan. Inspirerend.

Wie Fulco wil inhuren kan mailen (al is hij niet goedkoop ;-)