20 april 2009

Spotify - The Verdict (2)

Deze korte serie levert direct enthousiaste ervaringen en soms waardevolle reacties op. Leuk! Een dienst/product (tja, wat is het eigenlijk?) als Spotify valt of staat, naast het gebruiksgemak, met het waarmaken van de claim 'alle muziek ooit opgenomen en uitgebracht, overal'. Met dat gebruiksgemak zit het goed, maar vooral dat woordje alle uit die claim is cruciaal. De afgelopen dagen ben ik daarom gaan klikken en kom een heel eind.

Startend bij mijn recente Simple Minds- en 80's-manie (wees gerust, da's een tijdelijk opspelend kwaaltje!), kwam ik via diverse albums, verrassende compilaties, tips van Spotify, cross- en 'klinkt als'-links achtereenvolgens langs Talk Talk, The Smiths, Ride (Leave Them All Behind!), Slowdive en My Bloody Valentine (Soon!). Ik ging ook doelbewust op zoek naar minder bekende persoonlijke favorieten als New Fast Automatic Daffodils, Jens Lekman (Held!) en vergeten powerpoppers Jellyfish. Multi-instrumentalist Jason Falkner, die afgelopen jaar het prachtige In Another Life met Anne Soldaat opnam, zat in die band. A.s. zondag in Tivoli/De Helling, met Solo. Mis het niet:

Onderweg kwam ik, al dan niet toevallig, langs andere oude favorieten als Matthew Sweet, DJ Shadow en Echo & The Bunnymen. U2's complete oeuvre kon ik afspelen (mét alle bonustracks), net als alles van Orbital, enkele Burial-, Skream-, Aphex Twin- en Boards of Canada-tracks (want dit is misschien wel het mooiste stukje electronica in mijn platenkast - maar die is met Spotify dus niet meer nodig). 2008-Winnaars Fleet Foxes staan erbij, 2009-opvolgers Grizzly Bear ook, evenals indie-helden The Shins, hitzangeresjes Rihanna en Lady GaGa. So far, so good.

Nederland is ook in ruime mate vertegenwoordigd: alles van Kane, Ilse deLange, Marco Borsato (eigen albums, maar bijv. ook Hitzone-compilaties), one-hit-wonders Diesel, maar ook Brainpower en Abel (mijn verleden :-). Dat Kane en Ilse er met hun complete oeuvre staan, inclusief singles, verzamelaars en B-kanten, is enigszins opvallend omdat beide artiesten van platenmaatschappij zijn gewisseld (van Sony naar Universal resp. van Warner naar Universal). Blijkbaar heeft Spotify deals met alle grote platenmaatschappijen en dat geeft vertrouwen dat vrijwel al het beschikbare repertoire ook daadwerkelijk op Spotify staat of komt te staan.

Opvallende uitzonderingen die ik miste zijn Led Zeppelin, Oasis en (uiteraard) The Beatles; daarvan zijn slechts wat covers, instrumentale versies of gesproken audio-fragmenten te vinden. Van Led Zeppelin zelfs helemaal niks. Maar waarom originele opnamen van Oasis ontbreken? Geen idee, al kun je Noel nooit betrappen op een blik gericht op de toekomst... Ook als ik het Spotify héél moeilijk maakte (jaren '90 Britflop Perfume, anyone?) bleef het stil. Maar een kniesoor die daar op let.

Al met al is mijn conclusie dat Spotify een serieuze kans maakt om een belangrijk platform voor het gewenste en noodzakelijke abonnementenmodel te worden, zeker wanneer ze goed en handig de dienst ook mobiel beschikbaar maken voor smart- en iPhones. Muziek en internet: we komen er wel!

[Update: De Volkskrant is ook enthousiast.]

3 opmerkingen:

Atze de Vrieze zei

Led Zeppelin en The Beatles zijn altijd een verhaal apart geweest in de digitale wereld. Hoe het met Oasis zit, weet ik niet. Belangrijk is dat Spotify alle vier de majors aan boord heeft, plus The Orchard (een verzameling indielabels), waar onder meer Excelsior en PIAS onder vallen (als ik het wel heb).

Wat ik heel opvallend vind (en niet zo slim) is dat Spotify heel erg albumgericht is. Daarmee zijn ze snel en up to date (het nieuwe Noisettes album staat er al in, netjes). Maar we leven in een singles wereld toch? Of beter: in een losse liedjes wereld? Van Tiga staat de nieuwe single Shoes er nog niet op (de oude plaat wel), van Grizzly Bear (Cheerleader) ook niet.

Silence is Sexy zei

Als je een artiest of label bent kun je hier je e-mail adres invullen, je krijgt dan bericht wanneer je zelf muziek op Spotify kunt zetten.
http://www.spotify.com/en/work-with-us/labels-and-artists/

Je Suis Barry zei

Ik denk dat veel mensen ook geneigd zijn een account aan te maken nu dat subscription model van last.fm actief is geworden. Voor mij geldt dat wel in ieder geval.