20 oktober 2009

John Coffey doet het zo (2)

Gitarist Twan Eikelenboom liet gisteren zien hoe schitterend John Coffey's website eruit ziet en hoe de band exemplaren van debuutalbum VANITY in dezelfde lijn uitstuurde naar journalisten. Het idee en de daarmee samenhangende techniek achter John Coffey's site is een welbewuste keuze: "Omdat we niet iedereen een geweer kunnen opsturen om een kogel door hun beeldscherm te jagen, hebben we het concept voor de website anders aangepakt. We zijn uitgegaan van een site die automatisch wordt geüpdate vanuit onze sociale netwerken en RSS-feeds, dus geen standaard Content Management Systeem (CMS). Wij updaten zelf onze website vanuit Artistdata, in een vorm die meer diepte geeft aan het concept van onze plaat. Het resultaat: door op kogelgaten te klikken navigeer je 'vooruit' door de website heen, volg je de kogel, en zie je animaties met snippets van onze muziek."

De heren van John Coffey hadden kunnen kiezen voor bestaande CMS-en als Wordpress, maar wilden met hun website een visitekaartje voor VANITY afgeven. Twan: "Het is als band heel handig om een weblog te hebben, maar ik kom vaak ongebruikte blogs tegen. Je site blijft daardoor een statische pagina [en dus is er geen enkele reden voor fans om deze regelmatig te bezoeken]. De communicatievorm (blog of site) sluit dan niet aan bij het doel (communicatie en interactie met fans). Wij zijn op zoek gegaan naar een website-vorm waarbij we de vormgeving voorop kunnen zetten, en content automatisch binnenkomt vanaf onze online netwerken.

Behalve wat statische informatie (biografie, contactgegevens) is alle info op onze site afkomstig van RSS-feeds (nieuws, Twitter, showlijst) of widgets als de Bandcamp-player en een embedded YouTube-kanaal [BUMA/STEMRA-alert!]. Er zijn zoveel widgets beschikbaar, die allemaal te integreren zijn in een homepage en qua uiterlijk aangepast kunnen worden aan de stijl van je site. Ook RSS-feeds van je social networks zijn goed te integreren en updaten je website automatisch. Met Google Alerts kun je bijvoorbeeld een RSS-feed maken: zodra er iets over je nieuwe nummer geschreven wordt op het web kun je dat laten zien op je site. Met Feedburner kun je vervolgens allerlei feeds samenzetten in 1 enkele feed over je band, interessant voor je bandsite."

Vaak is het lastig om een uitgebreide website financieel rond te krijgen. Je hebt al genoeg kosten aan je instrumenten, drukkosten, merchandise etc. John Coffey laat op indrukwekkende wijze zien dat de output van een band veel meer kan zijn dan alleen muziek en dat een opvallende website daarbij absoluut een meerwaarde is.

Mooi verhaal en goed geïllustreerd aan de hand van jullie eigen fraaie site, Twan. Morgen zet hij nog een aantal concrete internet-tips op een rij. Vergeet ondertussen niet een kaartje te kopen voor de albumpresentatie in EKKO overmorgen. The Medics komen ook.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ontwerper site:

www.heinlagerweij.nl

Unknown zei

Eerdere deel in deze serie niet gelezen, veronderstel ik? Staat-ie een keer of 2 gelinkt...