14 januari 2010

Perfect Jay Reatard †



Erik Zwennes, @derique, van 3VOOR12 schreef en compileerde deze ode aan Jay Reatard, die gisteravond overleed in zijn slaap. God bless.

HIER
zijn Perfect voor MAC én PC.



"Het is nu middernacht en ik ben enkele uren na bekendwording nog steeds bezig met de dood van een artiest. Dat gebeurt me… nooit eigenlijk. Jay Reatard is overleden. In zijn slaap op 29-jarige leeftijd. Een natuurlijke dood? Vast niet.

Nog voordat ik bij 3VOOR12 werkte stond ik in Desmet terwijl Eric Corton een poging deed Jay te interviewen. Toen deze begon over zijn volgende akoestische plaat geloofde Eric hem niet. Nu weten we beter: Jay Reatard kan zelfs popliedjes maken. Eigenlijk zijn de meeste van zijn liedjes popliedjes.

Afgelopen maart sprak ik Jay na een bizarre show in Paradiso. Er hing een ongemakkelijke sfeer tijdens het optreden in de Bovenzaal. De decibelmeter schommelde rond de 114dB, het publiek stond er bij en keek er naar. Jay zelf begon tegen ze te tieren: "Doe eens wat! Anders kan ik net zo goed tv kijken in mijn hotelkamer."

In de Paradisocatacomben blijkt Jay al helemaal bedaard. Hij is clean en is er trots op. "Ik heb al een half jaar niet meer gedronken of drugs gebruikt. Mensen blijven het maar aanbieden. Mensen denken dat ik hartstikke high ben op het podium. Ze kunnen zich niet voorstellen dat ik ook van nature zo beweeg, zing en reageer. Your brain can do funny things. Het liefst zou ik me de hele dag gedragen zoals ik dat op het podium doe, maar dat wordt niet geaccepteerd. Dan beland je in de gevangenis. Het is leuk om je als een schoffie te gedragen, volgens mij zou iedereen dat vaker willen doen."

Ga jij ooit je vijftigste verjaardag vieren? vraag ik hem.
"Ik hoop het. Ik had nooit gedacht dat ik tot mijn achtentwintigste zou leven, maar hier zit ik. Het is ook voor mij een verrassing dat ik er nog ben. Er zijn echt wel momenten geweest... Kijk, het is niet dat ik me ongerust maak over mezelf. Ik observeer veel meer. Er waren momenten dat ik zwaar aan de alcohol en drugs was en ik merkte dat iedereen om mij heen bang voor me was."

Deze compilatie van Jay Reatard is vrij snel samengesteld, dit verhaaltje snel getikt. Maar ik ben er wel weer klaar mee, niet met Jay Reatard. Morgen in de trein naar Groningen (#esns10) ga ik 3 uur naar zijn platen en de zijprojecten luisteren."


Lees en beluister HIER het interview met Jay Reatard.


Geen opmerkingen: