22 augustus 2010

Your personal Lowlands guide 2010 #LL10 - update (slot)

Lowlands zit erop, vandaag rustig aan gedaan. Even afstrepen van m'n voorbeschouwing:

Zondag 22 augustus
Kinders ophalen bij opa & oma dus vandaag laat ik meestal verstek gaan. Helaas. Wat ik mis: Blaudzun. Maar meer nog: The Low Anthem. Huizenhoog kippenvel! Moss zag ik eerder in Tivoli De Helling en is live absoluut een aanrader; I Apologise niets minder dan een moderne Nederpopklassieker en nieuwe single I Like The Chemistry ook niet te versmaden. Surfer Blood heeft een joekel van een meebrulhit, Staff Benda Bilili schijnt sensationeel te zijn op het podium ('polio-pop' mag je zeker niet zeggen?) en die ene van System of A Down met het Metropole Orkest in Alpha belooft ook iets spannends. Mis ik wel veelbelovende lokale pop van Go Back To The Zoo (3 sterke radiohits op rij) en MakeBelieve (gillende meisjes-alert), maar ben op tijd voor die zomerhit van Yeasayers prachtplaat. Voor de spuuglelijke muziek van de kinder-Prodigy en die nepacteur ben ik te oud, Gonjasufi zie ik op Into The Great Wide Open dus wordt het Hef, Önder en vooral Fresku: HIT! Album is ook hartstikke goed. Daarna The National (wonderschone plaat, luister maar) en als dat tot het einde boeit (en ik vermoed van wel) missen we het begin van The Drums (= ook een hit). De tweede Zuidafrikaanse hiphophype heet Die Antwoord, bij het aansluitende Delphic kijk ik wellicht uit nieuwsgierigheid naar binnen maar vind ik een tweedehands Jesus Jones. Het zal dus wel The XX worden. Mooie sfeervolle plaat, meisjesmuziek, maar laten we nou niet doen alsof dit het allerbeste was dat ons in 2009 overkwam. Tikkie overdreven. Placebo: kan die band er niet een keer mee ophouden?! Ver voorbij de houdbaarheidsdatum. Ook van Queens of the Stone Age en Massive Attack liggen de beste jaren en de beste platen ver, ver achter ons. Mooie reden om vroeg thuis te zijn of nog even de laatste hippe namen mee te pikken die er wél toe doen anno 2010: het poppy Two Door Cinema Club, Hudson Mohawke, dansen bij Nuno (altijd goed), het knotsgekke Major Lazer of Utrechtse helden Boemklatsch! Vier keer Lowlands op rij, da's heel knap. Smokkelen met Hot Chip mag ook. Hebben mij nooit 100% overtuigd, maar met die paarsterke songs speelden ze Bevrijdingsfestival Groningen dit jaar plat, schijnt.

Achtereenvolgens dus 1 song van The Low Anthem ademloos beluisterd ('sacraal' zoals iemand zo mooi en treffend omschreef), Moss (mét drumcorps, erg overtuigend), MakeBelieve (strak, goede zang, paar sterke songs, maar heb het allemaal al 'ns eerder gehoord...), Yeasayer buiten geluisterd en The National binnen gekeken. Prachtige plaat, maar het greep me maar niet. Jammer, zal de vermoeidheid zijn geweest... Tot volgend jaar!

Geen opmerkingen: