21 mei 2011

@DannyMekic' ontroerende ode aan @TimKuik

Van troubadour Danny. Wat een Componist is die man! Nu nog een radio-edit en we hebben een Hit.



'Lieve Tim,

Wat doe je nou? Al die artiesten, en creativiteit, oh. Weet je wat zij willen zijn? Ooh-ooh. Die maatschappij, vullen met liefde, met creativiteit.

Maar waarom, waarom? Stichting Brein, ooh, wat doen jullie met creativiteit? Free Record Shop en Fame, ze verdwijnen uit de straten en wij moeten het doen met iTunes, Apple - dure dienst.

Spotify, het leek zo mooi. Tot de platenmaatschappijen aandelen kochten en zeiden: hee, dat gaan we anders doen! Nog maar maximaal vijf keer per maand gratis naar hetzelfde liedje luisteren.

Oh, Stichting Brein, lieve Tim, die rechtszaken daar hebben wij niets aan, wij willen bekendheid, achter aan- en optreden en veel mensen die genieten en bereid zijn om te betalen, maar dat is niet makkelijk, vandaag. Want zonder creditcard kom je niet ver, en zelfs het aanbod laat te wensen over, ja, dat kan écht niet anno 2011.

Wat als Google nou een platenmaatschappij zou beginnen, denk je dat het dan nog zo moeilijk en ontoegankelijk was? Nee, ik denk van niet. Maar luister maar naar mijn lied.

-intermezzo-

Met rechtszaken haal je misschien wat websites offline. Maar waar het om draait, dat is het verlangen van gepassioneerde mensen om muziek en films makkelijk te bekijken, heb je gehoord van de luchtvaartmaatschappij die heel veel geld betaalt om films af te mogen spelen aan boord? En naar de The Pirate Bay gaat, om de films vervolgens te downloaden want het is zo moeilijk om het van een dvd te halen.

Ja, ze willen wél betalen.

Net als ik, ik wil graag betalen. Maar als ik in iTunes een liedje koop, is het net zo duur als in de winkel waar ik er een hoesje en een klein boekje bij krijg, en weet je wat er gebeurt als ik ‘m meer dan vijf keer op een cd brand en mijn cd kwijtraak of, ik ben zo slordig dus, dan gaat er één kapot.

Dan zegt die iTunes tegen mij: je hebt al viiijjjf keer een cd gebrand, dat mag niet van ons en dat mag niet van de platenmaatschappijen, dus koop gewoon nog maar een keer hetzelfde liedje. één-euro-negentwintig, inclusief beeteewee, met je creditcard, via ons systeem.

Ik weet nog niet hoe dit liedje gaat eindigen, maar dat maakt niet uit. Oh, en asjeblieft voel je vrij om te luisteren en te genieten van de tekst en de pianotonen, maar nee, je hoeft geen rechtszaken te starten want als mensen dit mensen mooi vinden dan komen ze naar mijn concert toe en betalen ze twintig euro voor een uur vermaak.

Als ik als consultant naar klanten toega dan betalen ze me één keer en mogen ze met mijn advies ook doen wat ze willen, dan werkt het niet zo dat ik zeg dat iedere keer dat ze mijn advies gebruiken, herproduceren, hergebruiken, dat ik facturen blijf sturen Buma/Stemra, SENA, ze komen er allemaal aan en als je niet luistert, pas dan maar op, want in Hoofddorp, Stichting Brein, Stichting Brein.

Nog even over die rechtszaken, die websites offline halen haalt niks uit. Het gaat door, het gaat door. Volgens mij moet het sleutelwoord hier zijn: innovatie, innovatie, maar dat is moeilijk en lastig, en duur. Volgens mij gaan we hier uit elkaar, verschil in visie, want een downloadverbod criminaliseert de gedragingen van miljoenen Nederlanders.

-intermezzo-

Lieve Tim,

nog een laatste gratis advies. Wees blij dat mensen die downloaden, zo blijkt uit het onderzoek van het Instituut voor Informatierecht, meer geld uitgeven aan cd’s en dvd’s en films en games en, in elk geval, niet minder. Dus neem nou maar aan dat downloaden, best oké is.

kijk naar Radiohead die gratis een CD ter download aanbood. En miljoenen dollars binnenhaalde aan vrijwillige donaties. En oh, wat waren zij blij dat zij geen platenmaatschappij hadden, want dat hadden ze dan nooit verdiend, oh. Tim, kijk nou uit want het is zo fragiel de muziekindustrie, de consument, er komt misschien een moment dat ze zeggen: bekijk het maar, we downloaden maar gewoon, zonder te betalen we gaan niet meer naar de Free Record Shop en Fame.

Of je kunt het hele internet verbieden. Terug naar de cassetterecorder, maar worden we daar blij van? Ik denk het niet. Het is helaas zo dat dit liedje nu moet eindigen want, het is al laat en ik moet koken, en eten, of wacht! Ik ga naar een restaurant, naar een restaurant toe. En wat jij zegt is dat zolang er een gratis aanbod is, vanuit downloaden mensen niet zullen betalen is niet waar, kijk maar naar de cijfers, iedere dag meer downloads tegen betalen.

En nog even over dat restaurant: daar ga ik heen, en dan bestel ik een fles Spa-water, daar betaal ik voor terwijl ik ook naar de wc toe kan gaan, en gratis water kan drinken maar nee dat doe ik niet.

Ik wil gemak en service, en een beetje aandacht van de bediening, ja, een beetje respect en gemak doet wonderen.

Ik heb een keer geprobeerd om The Matrix via internet te huren. Dat kostte mij zeven-vijftig en dan mocht ik ‘m maar vierentwintig uur afspelen, ook al red ik dat niet in vierentwintig uur en kun je dat meten, zie je dat ik in vierentwintig uur het nummer niet, het liedje niet, of in dit geval een film niet in één keer af kan spelen - dan heb ik pech als consument.

En toen ging ik naar Bol.com en toen kon ik voor vijf euro The Matrix in een dvd-hoesje aanschaffen en dat wilde ik best doen, maar de verzendtijd was twee dagen, twee werkdagen.

Het was vrijdagavond, ik wilde graag The Matrix kijken, dus wat deed ik toen? Ik ging naar The Pirate Bay, en ik schakelde het uploaden uit van mijn BitTorrent-programma.

Toen had ik dezelfde avond The Matrix gedownload.'

5 opmerkingen:

Roelandp zei

Very nice!

Digimuziek zei

Mooi libretto van Danny. Misschien binnenkort in DWDD? Tim Kuik de Opera.

Kleine kanttekening:
Liedje in Spotify max vijf keer per maand? Was dat maar zo. Max 5 for life! En als Danny al die nieuwe regelingen niet meer kan volgen, hoe moet een eenvoudige klant dit dan allemaal nog snappen?

Martijn Groeneveld zei

Als je geen liedjes kan maken, is het misschien verstandiger om gewoon in een platte tekst je mening te geven.

Unknown zei

@Martijn: volg Danny maar op Twitter, dan begrijp je de grap wel. Gaat hier niet echt om het maken van een liedje-liedje ;-)

CtrlSPATIE zei

*grinnik* Goed gedaan Danny