16 mei 2011

Hoe vergroot je je fanbase en bereik met een effectieve website? (4) - Last.fm anno 2011?

Veelzeggend:Ik herken wat Peter en Marco zeggen. Een tijd lang had ik een betaald Last-fm-account, maar daar ben ik na ongeveer een jaar om dezelfde redenen mee gestopt. In deel 3 van de serie Klinkt als gaf ik eind 2008 enkele tips om Last.fm actief en met resultaat in te zetten voor het vinden en binden van fans en muziekliefhebbers. Die tips werken nog steeds, in iets aangepaste vorm ook voor andere sociale netwerken, maar in krap 3 jaar veranderde er ook op het gebied van nettiquette veel: mijn tips raken aan spam en ik vraag me serieus af of je het anno 2011 nog wel op die manier moet aanpakken. Het blijft uitermate verstandig om via Last.fm te inventariseren wie je fans zijn, wat ze luisteren en naar welke optredens ze gaan (dat is essentieel marktonderzoek - daarom benadruk ik keer op keer het belang van statistieken), maar ik ben terughoudender geworden in nietsvermoedende luisteraars bestoken met tips, concertdata en mp3's.

Maak de online trefkans met je muziek zo groot mogelijk, met een een uitstekende website als stralend middelpunt, en vis met goed geïntegreerde apps, widgets, een effectieve nieuwsbrief en links op veelgebruikte social media subtiel naar gelijkgestemden. Houd je bezoek, concrete resultaten, waar, wanneer en hoe over je (muziek) wordt gepraat gedetailleerd in de gaten met Google Analytics, de statistieken van Bandcamp, SoundCloud, ReverbNation en slimme search-opdrachten op Twitter. Ik doe dat bijv. op de titel van mijn boek.

'Subtiel', wie had gedacht dat ik dat woord nog 'ns zou gebruiken? Later deze week meer, als ik aandacht besteed aan je inzet van Facebook, YouTube, Twitter, Hyves en andere platforms.

Overigens is Last.fm wat betreft Joost Heijthuijsen nog steeds uitermate nuttig en effectief als platform om zijn festival Incubate relevant en betaalbaar te marketen bij liefhebbers:
En dat werkt:Daarom liggen de kaarten voor Songkick er ook mooi bij, kijk maar.

Lees ook het vorige deel in deze serie, over vormgeving van een effectieve website.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik ben het - Last.fm even daargelaten, mijn mening daarover staat immers al in het artikel - eens met de stelling dat onbekenden 'tips' geven steeds meer als spam gezien wordt. We zijn allemaal zo bedacht op spam (of denken het zijn), dat je je eigen publiek makkelijk tegen je in het harnas jaagt als je het niet 'subtiel' aanpakt. Houdt ze in de gaten, leer ze kennen, wat je zegt, maar spring pas in als iemand een vraag stelt die je kunt beantwoorden of de weg kunt wijzen als ze verdwaalt lijken. "Hey, jij, ga eens naar mijn website" werkt niet (meer).

Mars zei

last.fm lijkt als muziek bestemming in kracht af te nemen. Mede door de introductie van andere aanbieders zoals Spotify waarbij je gemakkelijk playlisten met elkaar deelt.
Maar is het zeker zo dat de open data en informatie die in last.fm staan door vele andere diensten gebruikt worden. Zorg er dan ook voor dat je als band de juiste bio, foto's en concertdata op last.fm hebt staan zodat deze informatie weer op andere plaatsen terug kan komen.