18 mei 2011

Hoe vergroot je je fanbase en bereik met een effectieve website? (5) - Facebook vs. Hyves

Facebook is inmiddels het grootste wereldwijde sociale netwerk (ze maken het zelfs Google lastig), in Nederland nog even voorgebleven door Hyves. Als je zoals ik afgelopen maandag vertelde vanaf je eigen website lifters wil oppikken langs de grootste online snelweg, zijn er een paar handige trucs:
  • Beschouw het als vissen: je eigen site is de kant, Facebook de vijver. Spring er niet in en gooi daar je hengel uit. De vijver (of die nou Facebook, Bandcamp of MySpace heet) kan nooit je standplaats zijn, je site is altijd de oever!
  • Link niet naar buiten, maar laat op je site zien dat je ook op Facebook zit. Met een link naar buiten stuur je mensen weg, met onderstaande badge houd je mensen binnen en profiteert van bezoek dat eenvoudig Vind ik leuk aanklikt. Zo groeit het aantal volgers vanzelf:
  • Belangrijk om te weten: zg. Facebook Pages worden door Google veel beter gevonden dan persoonlijke pagina's. De persoonlijke pagina van de onvolprezen Eefje de Visser is dus lastiger vindbaar dan haar haar Fanpage. Direct een Fanpage maken daarom.
  • Heb je daar meer dan 25 'Likes', dan kun je de url wijzigen in facebook.com/jebandnaam (de zg. vanity page). Die is nog weer beter vindbaar. Doe dat in onderkast, want zo worden alle domeinnamen geschreven. Tarball maakte direct een vanity page naar aanleiding van mijn tips op de EHPO-dag:
  • Show(s) bevestigd? Maak een evenement met alle info aan, uiteraard met link naar je site (kan ook op Last.fm). Plaats een bericht met @[lokatie] op de wall, dan verschijnt je event ook op hun prikbord. Weer 2 trefkansen erbij! Nodig gerust fans en anderen uit, maar denk na en wees selectief: ik woon in Utrecht en kom jouw volstrekt onbekende band zonder directe aanleiding niet bewonderen in Fenix. Het spijt me.
  • Foto's, concertposters, flyers, filmpjes? Uploaden en taggen. Onderstaande afbeelding op de EHPO Fanpage heb ik getagd met mezelf (uiteraard), Gilles (die knipseldienst speelde en mij de foto mailde), Marjolein (die me interviewde en het artikel schreef), Diederik (die het portret schoot dat ernaast en op de achterzijde van mijn boek staat), Paul (die de vormgeving deed) en Wilbert (die het concept bedacht). Zo verschijnt de afbeelding op ieders prikbord [click to enlarge]:
  • Niet lollig doen en al je vrienden op 1 foto of knipsel taggen. Dat heet nog steeds spam. Strontvervelend.
  • Al mijn blogposts worden automatisch met een link + afbeelding doorgeplaatst, rechtstreeks via Twitterfeed of via NetworkedBlogs op Facebook. Dat levert mij, na Twitter, het meeste bezoek op. Ik heb dat 'geautomatiseerd' voor Facebook en Twitter omdat ik dagelijks en soms mobiel blog. Blog je minder dan is het beter om handmatig op Facebook en Twitter naar een nieuwe blogpost, foto of filmpje te verwijzen. Hoe persoonlijker hoe beter, dat geldt voor ieder sociaal netwerk.
Tot slot een instructief filmpje met de 5 grootste vergissingen die je op je Facebook Fanpage kunt maken:



Aan de tweede maak ik me soms ook schuldig; ik Twitter nu eenmaal liever.

En Hyves? Daar kun je bovenstaande tips vaak op vergelijkbare wijze toepassen. In mijn ogen heeft het een compleet ander bereik en een andere doelgroep dan Facebook. Dat Tarball er niet meer zit vind ik begrijpelijk. Stel je continu de vraag wat je waar te zoeken hebt, ook op MySpace, Twitter, YouTube en ieder ander platform. Niet leuk, niet handig, onnodig, geen meerwaarde? Niet doen. 'Nee' zeggen is soms belangrijker dan 'ja'.

Met dank aan Okke voor hulp en enkele nuttige tips. Volgende week meer, over Twitter en YouTube.

3 opmerkingen:

Unknown zei

"Zet @[lokatie] erbij, dan verschijnt je event ook op hun prikbord. Dat zijn weer 2 trefkansen erbij!"

Zou je dit kunnen toelichten? In de titel, lokatie en tekst velden van een event is het volgens mij niet mogelijk een andere page / persoon te taggen. In een bericht op de wall van dat event kan dat dan weer wel

Unknown zei

Daar doel ik ook op. Zal het verduidelijken.

Lick zei

Bedankt voor de tip!
Like-box nu ook te zien op www.licktheband.com