25 mei 2011

Hoe vergroot je je fanbase en bereik met een effectieve website? (6) - Twitter, de buitenboordmotor

Wat vooraf ging: hoe je je website effectief inzet, Last.fm, MySpace en Facebook gebruikt. Meindert zei ook veel zinnigs over het gebruik van MySpace.

Twitter dan. Iedereen die mij ook op andere plekken volgt, weet dat dit met afstand mijn favoriete social network is. Ik vierde gisteren een jubileum:Hier noem ik het 'de buitenboordmotor van mijn blog' en daar is geen woord aan gelogen. Check de stats:Da's in 2 staatjes wat Twitter voor je blog, website en dus je muziek kan doen.

Toch weet ik dat er geen platform is dat zulke sterk uiteenlopende reacties oproept. Typisch geval love it or hate it. Niet-gebruikers zijn uiterst cynisch, noemen het 'emotionele incontinentie'. Intensieve gebruikers lijken bekeerde ongelovigen, Jehova's Getuigen bijna. Maar ook onder gebruikers bespeur ik vaak grote terughoudendheid. De oorzaak voor die kritiek is volgens mij het grote verschil in presentatie en de essentie van Twitter. Het gapende gat tussen buiten- en binnenkant, vorm en inhoud. De vorm voor niet-gebruikers beperkt zich ogenschijnlijk tot die 140 tekens ('snelle korte boodschapjes', aldus Bea) en de stroom aan ongevraagde berichten die je scherm continu vult. Enthousiaste gebruikers weten dat het draait om inhoud. Zonder overdrijven vind ik Twitter het meest inhoudelijke sociale netwerk na bloggen.

'Dat kun je nu wel zeggen, Niels, maar bewijs dat eens!' Tja, het blijft lastig om niet-gebruikers en cynici kort en krachtig te overtuigen wat Twitter nu zo bijzonder maakt. Het is de reden dat ik Twitter-strips bedacht en discussies vastleg op Keepstream. Naast een door mijzelf op maat gemaakte en gecontroleerde stroom berichten van mensen die ik vertrouw, ken, volg, waar ik het mee eens of juist volstrekt oneens ben (that's you, Tim Kuik!), brengt Twitter mij 2 dingen: inhoudelijke gesprekken over onderwerpen die me bezig houden én resultaten. Drie concrete voorbeelden van dat laatste: Amanda Palmer in Tivoli vorige week, Mumford & Sons vorig jaar en de EHPO-dag uitverkopen met Twitter. De prachtige discussie over illustraties delen voor mijn boek bewaarde ik en ook Farid Benmbarek die orakelt over talent, doorzettingsvermogen en Het Leven had ik voor geen goud willen missen! Dat zijn 5 voorbeelden van concrete resultaten en inhoudelijke gesprekken waarom ik oprecht van Twitter houd.

TIPS
Google Twitter tips en je vindt tientallen, honderden, nee, duizenden lijstjes. Mijn 2 cent: houd het persoonlijk, eerlijk en open. Zend niet alleen, maar praat mee, terug en vooral: deel! Verwijs mensen door, beantwoord vragen, haak in en leg links tussen relevante personen in je netwerk. Stuur bezoekers van je site niet naar buiten, maar plaats tweets op je site m.b.v. een widget, toon en verbind je netwerk met bijv. Twittercounter (zie rechterkolom). Soms een beetje reclame maken voor jezelf, je boek, blog of muziek is niet erg, zolang de balans goed is. Staar je niet blind op het verzamelen van zoveel mogelijk volgers; onzin wat mij betreft. Ik geloof in kwaliteit in plaats van kwantiteit, in relevante connecties in plaats van de meeste. Twitter is geen wedstrijdje ver-pissen. Net als met Facebook kun je blogposts, updates, muziek, clips en andere nieuwtjes met Twitterfeed eenvoudig en automatisch doorplaatsen en zo je publiek vergroten, maar persoonlijk handwerk verdient absoluut de voorkeur. Zo start je de buitenboordmotor.

Meer tips en enthousiasme lees je in een presentatie van Erwin Blom, die niet voor niets meer dan 25.000 keer is bekeken:
Dank voor de aanmoediging in café De Stad (ook op Twitter!), Frank en Sjoerd. Volgende week: YouTube. Misschien moet dat maar het voorlopige slot van deze update zijn. Of ben ik een netwerk vergeten?

1 opmerking:

Patrick Heemstra zei

Twitter heeft als kracht dat het persoonlijk is. Directe (!) communicatie tussen zender en verzender.

Artiesten zitten zelf op Twitter ipv een manager die eerst alle mails schift naar belangrijkheid.

Voor fan en artiest is dat juist de kracht.