31 mei 2011

Hoe vergroot je je fanbase en bereik met een effectieve website? (7) - YouTube (slot)

Beetje raar dat het bijna-dode MySpace deze serie aftrapte en 's werelds #2 zoekmachine het laatst aan bod komt. Daarmee geef ik met 1 doorslaggevend argument het gigantische belang van YouTube voor je muziek, blog en website aan. Bij mensen onder 20 staat YouTube zelfs op #1 en besta je simpelweg niet als er online geen bewegend beeld van je is te vinden. Bands als Only Seven Left, MakeBelieve en Make It Count die het daarvan moeten hebben, investeren dus beter in 'zo'n blits cameraatje' en filmen iedere scheet:Grootste vergissing die veel muzikanten maken is roepen dat opnamen (zowel audio als video) volvet super High Quality en High Definition moeten zijn, liefst geschoten en gemonteerd door de bekendste regisseur van Hollywood en geproduceerd door Rick Rubin. Onzin. Voor veel van jullie is Hilversum al ver weg, De Wereld Draait Door slechts een droom en Hollywood een illusie. Natuurlijk maakt een officiële clip alleen kans als hij niet op negatieve wijze uit de toon valt tussen andere video's op MTV, maar tot die tijd draait bewegend beeld en YouTube vooral om actualiteit, binding met fans en het gevoel 'erbij te zijn'. Het Moment. Beeldkwaliteit doet er veel minder toe, relevantie, een goed idee en regelmatige updates des te meer. Bedenk zelf: welke YouTube's krijg jij het hele jaar van vrienden en bekenden doorgestuurd? Dronken automobilisten die menen dat je met een pakje sigaretten kunt bellen, jonge poesjes die tegen hun spiegelbeeld oplopen en een gloednieuwe song die je favoriete band gisteren voor het eerst live speelde. Allemaal matig gefilmd, maar 'je had erbij moeten zijn'. Dat gevoel is vaak veel belangrijker dan het beste beeld of mooiste geluid. Zelfs voor een wereldwijde platenmaatschappij volstaat soms een albumhoes of statische persfoto onder een langverwachte nieuwe single. Waarom heb jij meer nodig?

Filmpjes die er slecht uitzien of muziek die verrot klinkt zijn uiteraard geen doel op zich. Kwaliteit is belangrijk, maar leg de lat niet onhaalbaar hoog. Een bandlid, manager of vriend(in) die een beetje kan filmen, fotograferen, monteren en/of vormgeven is anno 2011 een enorme pre voor iedere muzikant. Drummer Bram van Only Seven Left kan dat uitstekend, maar als gitarist Jochem met 2 linkerhanden de zelfgemaakte beelden van het optreden op Bevrijdingsfestival Utrecht weet te monteren, kan jij dat met een beetje oefening ook:



TIPS
YouTube is bij uitstek het medium dat zich, evenals bloggen, leent voor je belangrijkste bezigheid naast muziek maken: het vertellen van je verhaal. Zoals ik hier vaker en in het eerste hoofdstuk van mijn boek betoog: met gemiddeld 12 nieuwe songs op 1 album in 2 jaar is 'the making of' the next best thing. Vertel dat verhaal en laat het zien! Kort en krachtig werkt het best, maar niet altijd: mijn favoriete verhaal op YouTube duurt dik 75 minuten, geen seconde teveel. YouTube's zijn snel en eenvoudig deelbaar en te embedden, door jou en je fans, waardoor ze het ultieme wapen zijn in de strijd die jij nu voert: die om aandacht en wie weet daarna inkomsten. Zorg voor een goede titel en relevante tags om je uploads vindbaar te maken voor Google, naast en zoals hierboven ook in clips. Vergeet vooral niet dat YouTube een sociaal netwerk is, geen zender: interactie en tweezijdige communicatie zijn cruciaal, alleen filmpjes uploaden is niet voldoende. Recente videodagboeken van Only Seven Left schoppen het dankzij fans tot trending topic op Twitter; geen geringe prestatie. Een voorbeeld uit eigen praktijk: bijna alle Kyteman-shows werden in 2009 vrijwel integraal gefilmd door 2 fanatieke fans, pal voor het podium. Iedere avond speelde het Orkest 2 à 3 geïmproviseerde stukken. Als die geslaagd waren (en dat was gelukkig meestal het geval), waren de Orkestleden dolblij dat hun unieke, eenmalige jams nog diezelfde avond op YouTube stonden. Een aantal maal heb ik de makers onder hun filmpjes bedankt, waarna ze reageerden met 'Jij bent toch de manager, dat mag toch niet?' Ik legde dan uit dat wij juist blij waren dat ze hun opnamen deelden, omdat zo ook anderen konden zien en horen wat het Kyteman-optreden gisteravond zo spannend maakte. Die uploads en 1-op-1 interactie met fans leverden veel positieve spin-off, goodwill en aandacht op. Meer dan alleen zenden zonder reageren, laat staan verbieden. Tot slot: monitor het verkeer intensief (ik val in herhaling). Statistieken, statistieken, statistieken, om te zien wat je fans beluisteren, bekijken, delen, becommentariëren en in te kunnen spelen op discussies, verzoekjes en populaire clips. Zó bouw je een band en dus een fanbase op!

Fanatieke en overtuigde YouTube-gebruiker? Laat je tips achter in de reacties. Bram deed het al.

Dit is het laatste deel in deze serie. Eerdere delen lieten zien hoe je je website effectief inzet, Last.fm, MySpace, Twitter en Facebook gebruikt. Nog niet genoeg? Lees dan 4 uitgebreide posts van Josh over het nut, gebruik, effect en de kosten van diverse online platforms, tools, widgets en applicaties voor muzikanten. Waarom het verstandig is die platforms, social media en applicaties in te zetten leg ik uit in Marketing 2.0 for dummies. Liever papier dan beeldscherm? Dan lijkt me Verleiden op internet 2 tientjes waard.

1 opmerking:

Bram de Wijs zei

Goed stuk. Met Only Seven Left zijn we nooit bewust met een marketingdoel gaan 'vloggen'. Belangrijkste reden was altijd dat het gewoon héél leuk is om terug te zien voor jezelf en je vrienden.

Maar we merken hoe enorm de respons is: sommige fans kennen gesprekken uit videodagboeken letterlijk uit hun hoofd. Het bleek een perfecte manier te zijn om jezelf als band en als bandleden te presenteren, om zakelijke contacten en familie te laten zien wat voor vette dingen je doet (hoewel ik soms hoop dat m'n ouders niet meekijken), en zelfs om (kleding)sponsors mee te werven. Radio en persmensen zijn altijd weer verbaasd als ze in een videodagboek zien hoeveel fanatieke fans we hebben.

Een van onze best bekeken video's is trouwens ook een hele lange: 2 Hot 4 YouTube, gevuld met fragmenten die vanwege de goede smaak de videodagboeken niet haalden. 22 minuten, 14.255 keer bekeken. http://www.youtube.com/watch?v=tZXpWVGLIoY

Die Flip cam is makkelijk maar groot nadeel is dat het geluid echt crap is. Matig beeld is nog te doen, maar als lollige gesprekken niet te verstaan zijn en je muziek niet om aan te horen is, haken mensen snel af. Er zijn even goedkope, betere camera's.

En monteren is een vak, ja, maar de belangrijkste regel is simpel: wat zou je zélf graag zien van je favoriete band?

Tot slot nog een grappig YouTube statistiekje van het OSL kanaal: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=215630251790998&set=a.215628991791124.55529.100000320746915&type=1