24 mei 2011

Marco @Borsato doet het zo - met @Hyves (1)

Fulco Polderman (26, Utrecht) is marketingmanager bij Brand New Live en was eerder werkzaam voor Zwaard Music en The Alternative. In die hoedanigheid schreef hij voor deze blog de 4-delige prachtserie Tandje erbij, nog steeds uiterst relevant en leerzaam voor iedere muzikant! Brand New Live is een bureau voor merkactivatie en entertainment. Diensten bestaan uit conceptontwikkeling, marketing, PR en organisatie van (bedrijfs-)evenementen. De entertainmentdivisie van Brand New Live levert consultancy voor artiesten (o.a. Marco Borsato en Jacqueline Govaert), verzorgt het management van o.a. Krystl, Angela Groothuizen, Dotan en de marketing, sponsoring en productie voor Symphonica in Rosso, BUMA NL, groots studentenfeest Bal11 en 3Dimensies van Marco Borsato (luister album). Over die succesvolle concertreeks en de op maat gemaakte actie in samenwerking met Hyves vertelt hij:

'Recent nodigde Niels me uit om een gastcollege over marketing te geven bij de afstudeerrichting Music Management op de faculteit Kunst & Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Uiteraard kwam ook de inzet van social media aan de orde. Daar valt nog altijd veel, héél veel over te zeggen!Het duurde even, maar het is inmiddels bekend: social media bieden voor bands & artiesten (van welke grootte of status dan ook) ongekende mogelijkheden. Je kunt zelf een online fanbase opbouwen, een 1-op-1 relatie met je fans onderhouden, alles met ze delen en ze belonen met waardevolle content. Aan de andere kant moeten we ons niet 100% blindstaren op social media. Het is kortgezegd geen wonder- of tovermiddel dat gegarandeerd succes oplevert. De inzet van social media vereist een helder doel, specialistische kennis en een flinke tijdsinvestering om tot écht effectief resultaat te komen. Daarbij moeten we de kracht van traditionele media niet onderschatten. Geloof me, met de juiste strategische inzet (en afhankelijk van je doelgroep en doelstellingen) zijn radio, televisie en print anno 2011 nog altijd van een ongekende grote waarde.De vraag die ik mezelf altijd stel bij aanvang van elke social media campagne (en die dus ook terugkwam in het HKU college) is: 'Hoe krijg ik mensen die zelf als medium fungeren door hun positie in hun vriendengroep (of hun activiteiten als bijv. blogger) zover dat ze mijn merkboodschap verspreiden?', of het nu gaat om mobiele telefonie, een album, download, merchandise of concertkaartje. Advertising via social media (zg. bannering) kan daarbij nooit de basis zijn: inmiddels is via diverse onderzoeken aangetoond dat dit niet effectief is. Het additioneel inzetten van media om je social media campagne breed bekend te maken is wel een optie. Zorg er in ieder geval voor dat jouw potentiële fan, luisteraar of koper wordt ‘geraakt’ via peers in een sociaal netwerk. Immers: wanneer ben jij eerder geneigd een album te kopen of streamen? Wanneer een bekende met een vergelijkbare muzieksmaak dit aanbeveelt of wanneer een advertentie/banner je hiertoe probeert over te halen?'

Ik weet het wel... En Fulco ook. Morgenochtend laat hij zien hoe hij deze theorie en ideeën voor Marco Borsato's 3Dimensies met Hyves in praktijk bracht.

P.S. het gratis muzikale bonusverhaal bij mijn boek haal je nog steeds HIER.

Geen opmerkingen: