25 mei 2011

Marco @Borsato doet het zo - met @Hyves (slot)

Gisteren (her-)introduceerde ik Fulco Polderman van Brand New Live en auteur van de EHPO-serie Tandje erbij. De afgelopen 7 maanden was hij verantwoordelijk voor de marketing van de 3Dimensies-concerten van Marco Borsato in het Gelredome (luister het album). Uiteindelijk verkochten 4 concerten in het Gelredome uit, à 32.000 kaarten per avond. Marco deed vorige week nog eens 5 concerten in Antwerpen. 'Een ongekende prestatie voor in mijn ogen nog altijd de grootste artiest van Nederland', aldus Fulco. 'Eenieder die 1 van de shows heeft meegemaakt kan dit beamen.' Diegenen die het hebben gemist kunnen in het najaar de 3D-registratie bekijken.

Om de verkoop van de laatste tickets een extra stimulans te geven, besloot Fulco om naast de lopende campagnes via ondermeer De Telegraaf, Radio 538 en RTL een social media campagne in samenwerking met Hyves te ontwikkelen. Waarom Hyves? 'Omdat Marco's fans daar zitten. 213.000 Vrienden zijn uitstekende merkambassadeurs om een viraal effect teweeg te brengen onder 11 miljoen andere Hyves-leden. In samenwerking met Xander Tempelaar (Musica é Bookings, het bedrijf van Borsato), Egotribe en Hyves ontwikkelden we een campagne waarin Marco op zoek gaat naar helden die hij tijdens de shows op bijzondere wijze in het zonnetje zet. Kern van de campagne is dat Marco zich graag laat inspireren door gewone mensen:'



Begin april ging de interactieve campagne van start via een speciale actiepagina. Fulco: 'Via een met green screen opgenomen video nodigde Marco alle Hyvers uit om hem te laten weten wie van hun Hyves vrienden hun grootste held is. Als beloning mochten 30 helden naar één van de shows. Tijdens de show werd één van de helden in het publiek uitgelicht en persoonlijk toegezongen.

Om een viraal effect te stimuleren werd er gebruik gemaakt van profielfoto’s van de gebruikers, een 'branded pimp' en de tell-a-friend functie. De actie werd uitstekend opgepakt in de pers na het uitsturen van een persbericht. Hyves gaf de actie redactionele aandacht en er was een flinke media-inzet. In totaal zijn in 3 weken tijd 20.000 helden voorgedragen, trok de actiewebsite 130.000 unieke bezoekers en werden 104.000 Tell-A-Friend’s verstuurd. In diezelfde periode werden nog eens 7.000 tickets verkocht, maar daarvan valt moeilijk te zeggen welk deel als direct gevolg van (alleen) deze actie met Hyves.'

Vier helden werden vervolgens gekozen op basis van de movatie van hun aandragers. De helden wisten van niets, totdat ze tijdens de shows werden uitgelicht en persoonlijk door Marco toegezongen met een aangepaste versie van Engel van mijn Hart. Fulco: 'Dit gebeurde met een gigantische 'arm' die uit het podium kwam, oorspronkelijk ontworpen voor de ‘This Is It’-shows van Michael Jackson. Naast de helden keerden ook honderen profielfoto’s van Hyvers terug in de shows door ze op grote schermen te laten verschijnen. Een unieke integratie van social media in een live-show, die elke avond zorgde voor een bijzonder moment. Met Twitter, Hyves, Facebook en zijn blogs zorgt Marco al voor een kleinere afstand tussen hem en zijn publiek, maar die avond werd de afstand letterlijk heel erg klein gemaakt.'Dank voor je verhaal, Fulco. Mooi kijkje achter de schermen van deze actie en de behaalde resultaten! De foto’s zijn van Loe Beerens.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verhaal! Maak je fans speciaal, deel het in het publieke domein en biedt de mogelijkheid het verder te vertellen. Fraai hoor!

Anoniem zei

Inspirerend voorbeeld van wat social media kan betekenen als je het slim inzet!