4 mei 2011

Onderweg - Een Wijze Les

De eerste band die ik eind vorige eeuw als A&R-manager van PIAS tekende:


Een Nederpopklassieker, inmiddels bijna 4 miljoen keer bekeken.

Ik vertelde eerder dat ik werd gebeld door een collega van een andere platenmaatschappij op de vrijdagmiddag dat deze single naar #1 steeg: 'Kun je me uitleggen waarom dit een hit is? Die jongen kan niet zingen, heeft een vreemd accent, het nummer heeft geen refrein en de titel komt in de hele song niet voor.' Hij was niet de enige: Rob Stenders en Patrick Kicken ventileerden hun afkeer van 'Onderweg' luid en duidelijk op radio, op dezelfde wijze als Lucky Fonz nu overkomt. Tot het moment dat Abel 60 plaatsen steeg in de Mega Top 100, een week later doorschoot naar #1, daar 6 weken bleef staan en uiteindelijk meer dan 250.000 singles verkocht in de Benelux (dat kon toen nog), kreeg ik letterlijk van de muzieksamenstellers van Sky Radio te horen dat de single 'nooit, ik herhaal nooit, op de playlist belandt.' Die heren moesten uiteindelijk bakzeil halen.

Al die critici zullen verrast (verbijsterd?) zijn dat Anouk onlangs haar eigen versie van 'Onderweg' opnam. Uit de bio bij haar nieuwe album:
‘Anouk heeft zich ook een nummer toegeëigend: ‘Onderweg’, van Abel. Dat liedje uit het jaar 2000, met die clip met Birgit Schuurman in de metro. Dat liedje dat wordt gezongen door die jongen (Joris Rasenberg) met die Brabantse tongval. Een nummer zonder refrein. ‘Eén van de allermooiste Nederlandstalige nummers ooit’, zegt Anouk. ‘Waanzinnige melodie. Prachtige stem. Schitterende tekst. Dat nummer pakte me gelijk toen ik het voor het eerst op de radio hoorde. Zo jammer dat het alleen maar in Nederland een hit is geworden, ik wil wel helpen om het ook over de grens bekend te maken. Vertalen kan niet, het nummer is goed zoals het is. Ik heb er met What Have You Done mijn versie van gemaakt, met mijn verhaal.’
Ik heb Anouks versie van 'Onderweg' niet gehoord, maar To Get Her Together komt 20 mei a.s. uit dus dat zal niet lang meer duren. What Have You Done staat op de eerste helft van haar album, waaruit ik de voorzichtige conclusie trek dat ze tevreden is met het resultaat.

De les: luister niet teveel naar critici, maar vooral naar je eigen kl*ten (of die van een ander die je volledig vertrouwt). Kippenvel kun je onmogelijk faken en is sterker dan een stel behoudende radiomakers of de luistertest van Sky Radio. Goede, blijvende muziek probeert niet iedereen te plezieren en internet biedt je alle mogelijkheden om met uitgesproken muzikale keuzes overtuigde luisteraars én nieuwe fans te bereiken. Waar wacht je nog op? Hup, aan de slag!

Tot slot ben ik benieuwd wat Rob, Patrick en al die anderen ditmaal zeggen over ‘Onderweg’, nu 's lands stoerste zangeres het ‘Eén van de allermooiste Nederlandstalige nummers ooit’ noemt. Maar meer nog wat 3FM's Domien en Coen straks zeggen als de Anouk van 2027 Ik Heb Een Meisje covert.

12 opmerkingen:

Bram zei

Wow, benieuwd naar de Anouk-versie! Heb het altijd een mooi liedje gevonden, sterker nog, ik héb 1 van die 250.000 singles... :)

Anoniem zei

Kan het niet laten om even melding te maken van het feit dat ik destijds, tijdens een weekje invallen voor Erik Kross, bij TMF de clip van Abels 'Onderweg' in rotatie heb gegooid, en hij vervolgens als een kogel ging... nog zonder veel radiosteun.

Ik weet: succes heeft vele vaders maar deze heb ik stiekem altijd wel op mijn lijstje gehad ;-)

Groeten,
Rob Ester
tegenwoordig music director Q-music

Unknown zei

En terecht, Rob. 'Van mijn kant van de tafel' kon ik zien dat eerst (toen nog) The Box aan boord kwam (maar die hadden slechts een zeer beperkt bereik), maar die 60 plaatsen omhoog kwamen van niks anders dan TMF's add. Niemand draaide de single namelijk.

Nogmaals dank daarvoor.

Angela van Bragt zei

Super! Check ook de reactie van @abelmusicnl aan Anouk: http://yfrog.com/4rufqz

Martijn Groeneveld zei

Hoezo geen refrein, het heeft juist een geweldig goed refrein!

Daphne Godefroy zei

Heeft iemand de nieuwe CD 12 uur al?
Daar staan ook een paar mooikes op, hoor!

Unknown zei

Klopt, is een hele mooie plaat!

Mischa zei

Zigge zagge ...

Nicolette zei

Martijn heeft gelijk, het heeft juist een heel mooi refrein...
wat een sukkels bij de radio ;-)

Etienne Stekelenburg zei

....en uiteindelijk meer dan 250.000 singles verkocht in de Benelux (dat kon toen nog).....

Benelux? Ik kan het niet helpen maar ik ben heel benieuwd welke Luxemburger of Waal de singel "Onderweg" gekocht zou hebben.

Anoniem zei

Serieus, ik had dit nummer van Abel nog nooit gehoord. Mij volledig onbekend. Toen ik Anouk's nummer hoorde viel het op als een prachtige ballad.
Bewijst het gelijk van Niels...

Jan van Deursen

Anoniem zei

Als nr.1 fan van abel van het eerste uur ken ik "onderweg" heel goed. Nu heb ik een klein stukje gehoord van anouk haar versie op de website van bol.com, maar in dat stukje herken ik toch echt niks van "onderweg"