1 september 2011

#EHPOleaks: wie betaalt die digitale muziekrevolutie van gisteren? Precies.

Interessant stuk van Hans Hulst gisterenmiddag (vandaag ook in de Volkskrant), nog betere gedachtenwisseling daarna. De moeite van het lezen zeer waard; staat ook mijn standpunt bij. Tegelijkertijd beweging in mijn inbox:

'Ik las het stuk op je blog. Hans schrijft o.a.:
'Dit businessmodel [streaming] wordt gefinancierd over de rug van artiesten, waarbij grote platenmaatschappijen een betere deal hebben gekregen dan de onafhankelijken. Zij krijgen niet alleen meer uitbetaald dan de kleintjes, zij hebben daarnaast aandelen ontvangen en eten mee uit de advertentieruif.'
Dat Hans' aantijging niet uit de lucht is gegrepen, heb ik met mijn eigen band en muziek ervaren. Ook wij wilden graag in alle downloadwinkels liggen met onze eerste release. Enig speurwerk leerde me dat Target Media/Aim4Music de meeste Nederlandse downloadwinkels van content voorziet. Target stuurt kleine, onafhankelijke partijen echter door naar Boep.nl, een losjes aan haar gelieerd bedrijf. Target zorgt ook voor de techniek van Boep. Het contract dat ik van Boep ontving blijkt niet fraai: artiesten krijgen 35% van het bedrag dat door downloadwinkels wordt doorbetaald, minus de Buma/Stemra afdracht, Boep krijgt de resterende 65%. Dat is nogal een marge voor een digitaal doorgeefluik! De contractduur is ook erg lang: 5 jaar. Vijf jaar geleden kenden we Adele nog niet. Ik denk niet dat zij op dit moment 65% van iedere euro aan iTunes betaalt... En dat zou ik ook niet willen als onze band in 2014 de nieuwe Coldplay is.

Via een vriend bij een platenmaatschappij heb ik bevestigd gezien dat grote partijen heel andere deals hebben. Zij ontvangen 60% of meer. Deze 2 contractclausules maken bovendien wantrouwig:

7.3 Partijen verplichten zich de inhoud van deze overeenkomst niet openbaar te maken zonder schriftelijke toestemming van de andere partij, tenzij dit wettelijk wordt vereist. Alle gegevens met betrekking tot de diensten zal door beide partijen strikt vertrouwelijk worden behandeld.

7.7 Beëindiging van deze overeenkomst laat het bepaalde in artikel 7.3 van deze overeenkomst onverlet.

Spotify doet ook al zo geheimzinnig over de precieze financiële stromen.

Wat ik hiermee wil zeggen? Dat je als muzikant of artiest, toch de doorslaggevende factor in het maken van het product muziek, nog steeds een zeer slechte positie hebt in de keten. Jan en Alleman vangt meer of onderhandelt hogere tarieven. Mijn band kan zichzelf wel redden, maar ik ben bang dat andere muzikanten hun zakelijke belang soms laten versloffen.'


Een gewaarschuwde muzikant telt voor 2!

Saillant detail: Target Media verloor anderhalve maand geleden een rechtszaak tegen Buma/Stemra over het aanbieden van beltonen, downloads en streams. Target weigerde de contracten te ondertekenen.

Geen opmerkingen: