13 september 2011

@SparrowFallsNL doet het zo - de 'buzz' vasthouden

Sparrow Falls is een postpunk/rockband uit Maastricht. Debuutalbum Tides werd goed ontvangen en optredens in o.a. De Melkweg, Dynamo Eindhoven, W2 Den Bosch en 013 volgden. Daarnaast werd de band dit jaar geselecteerd voor de Popronde en staat op 23 september in de halve finale van De Grote Prijs van Nederland in P60, Amstelveen. Goed bezig!

Stijn Bannier: 'Op EHPO en andere muziek- en mediablogs staan veel tips rond het promoten van je CD of een tour die op punt staat te beginnen. In principe gaat het dan over ‘buzz’ creëren voor iets dat er aan zit te komen. Maar hoe hou je die buzz vast? In hoeverre is het mogelijk om ‘afterbuzz’ te creëren? Oftewel, hoe zorg je dat mensen blijven praten over je? Met onze band Sparrow Falls deden we half augustus 2 optredens in Albanië. Een uitgelezen kans om te kijken wat werkt.

Ondanks onze promotie vooraf werden nieuwsberichten alleen opgepikt door Nederlandse media en bijna niet door Albanese (sociale) media.'
Erik van Oudheusden van de Nederlandse ambassade in Tirana, Albanië legt uit: 'Sociale media lijken de meest succesvolle manier van concertpromotie in Albanië. Echter, geheel in lijn met de Albanese traditie, worden uitnodigingen voor activiteiten en evenementen pas op het allerlaatste moment verspreid. Ook als een grote naam komt optreden – Manu Chao was hier in mei, Guns ‘n’ Roses bassist Duff met z’n nieuwe band in juni – ziet men de eerste aankondigingen pas een dag of 5 van te voren verschijnen.' Rare jongens, die Albanezen...

Gitarist Lando van Berlo bevestigt Eriks lezing: 'Het ging precies zo met onze optredens op Tirana Feel Fest (op de dag zelf geregeld, dus ook toen pas gepromoot) en de Korça Bierfeesten (al maanden bevestigd, aankondigingen pas 4 dagen van tevoren op site en sociale media...). Wat hebben we gedaan aan de afterbuzz? Niet alleen tijdens elk optreden een foto van het publiek gemaakt, maar mensen die met ons op de foto gingen ook telkens gevraagd die foto’s naar ons te mailen, te Tweeten of op onze Facebookwall te posten.
Zodra we een Wifihotspot vonden – roamen vanuit Albanië is budgettair niet zo slim – hebben we telkens een kort bericht gepost over het optreden, met de aankondiging dat er nog foto’s, een verslag en hopelijk een video zouden aankomen. Terug in Nederland hebben we een toffe fotoselectie online gezet, evenals een tourverslag. Een videoverslag moeten we nog in elkaar steken, maar komt hopelijk ook deze maand online.' Enkele reacties op Facebook [click to enlarge]:Stijn: 'Dit zijn vanzelfsprekend zaken die je als artiest bij elk optreden kan (en moet) doen, ook als je in de lokale kroeg bij jou om de hoek speelt. Voor ons was het vooral te gek en interessant om te zien hoe enthousiast en oprecht Albanezen reageerden tijdens optredens, maar ook op onze sociale media en hoe snel we extra likes, fans en followers kregen door de buzz die eigenlijk pas door de optredens werd gecreëerd. Mensen tagden elkaar in foto’s, stuurden berichten door via hun eigen sociale mediaprofielen en reageerden regelmatig. Feitelijk is het een dubbelslag: niet alleen bouw je iets op in het buitenland, ook krijgt je thuispubliek een te gekke indruk wat je allemaal uitspookt en ziet hoe mensen daar reageren op je optredens!' Wat bezoekersstatistieken tot slot:
Mooi verhaal, Stijn. Leuk om te zien dat optredens niet alleen uit publiciteit volgen (een typische Catch 22 waar muzikanten vaak tegenaan lopen...), maar de omgekeerde volgorde ook werkt. Dankjewel!

UPDATE: op Meinderts blog 2 posts van Lando's hand waarin hij de 'hoogtepunten' uit zijn afstudeerscriptie, een onderzoek naar de manier waarop sociale media ingezet kunnen worden ter promotie van Sparrow Falls, samenvat: deel I, deel II.

Geen opmerkingen: