27 oktober 2011

@IWentApril doet het zo - van een mislukte naar een geslaagde EP

In een sloopflat in Utrecht Overvecht werd in het najaar van 2009 de basis gelegd voor April. Oprichters Jorn Mathijssen en Julia Hendriks, beiden gefascineerd door de jaren '80, maken hun muziek om verandering te brengen in (en ik citeer) 'de vele matte muziek die Nederland rijk is'.

Jorn: 'Met deze ambitie schreven we 20 concepten, om daar vervolgens 5 nummers uit te kiezen, af te maken en op een EP te zetten. We besloten 8 nummers te pre-produceren met Jan Jakob, de enthousiaste verhuurder van Ceres, de ruimte waar we repeteren. Overtuigd van eigen kunnen, speelden en zongen we de nummers in. Als dit goed was, wilden we snel het podium op! Nou, dat konden we vergeten; opnemen viel ontzettend tegen. Er was duidelijk een zanglesje nodig, een metronoom-drummer bleek niet je-van-het en ook onze gitaarskills lieten te wensen over. Een goede reality check: te hard van stapel gelopen. Weg met die nummers, kill your darlings! Met meer ambitie en meer zelfkennis, maar nog lang niet klaar voor het podium.' Eerlijkheid, daar houd ik van in deze 'doet het zo'-series!

'Gelukkig zat het even later mee. Toen we met genoeg zelfvertrouwen nieuwe nummers hadden geschreven, werd het tijd voor de herkansing. Via-via kwamen we in contact met Gino Bombrini, een producer die werkt in Kytopia (site), waar we zonder deadline aan de slag konden voor onze EP. Zo zaten we daar zo'n 2 weken, soms dag en nacht, en maakten kennis met C-Mon, Maurits Westerik, Colin Benders en Erik Corton.' Dat lijken me mooie contacten...
'Om luisteraars te vinden hebben we onszelf met een paar goede foto's op internet gegooid: Facebook, Twitter, Bandcamp, Soundcloud blijven updaten, liefst dagelijks. Met een blog proberen we zoveel mogelijk geïnteresseerden ook geïnteresseerd te houden, door middel van leuke, uitgebreide verhalen die we wekelijks posten over onze aanpak. Zo hebben we een flinke tegenslag gehad door het kwijtraken van onze effecten: een tas waar voor zo'n 500 euro aan spullen in zat, die we nodig hebben voor de live set. Vervelende ervaring, goed verhaal. Tot nu toe heeft dit geresulteerd in 2000 luisteraars en 15.000 Facebook views, zonder optreden. Elke week worden we één of meerdere keren verrast met een review van een muziekblog, sommige bloggers herposten reviews, waardoor we Facebook-likes ontvingen van mensen uit Finland en Zuid-Amerika. Door zelf contact te zoeken, te mailen en podia plat te bellen hebben we inmiddels op 3VOOR12's Hollandse Nieuwe gestaan met Marching Song [= sowieso de perfecte startplek voor iedere jonge band of producer], komt er een remix en spelen we in november 2 keer in dB's, waaronder op het Le Guess Who? festival en bij Lepel Concerts. In januari supporten we Amatorski in Ekko.Met dit vooruitzicht werken we aan een platform voor kunstenaars, ontwerpers en schrijvers. Deze hebben we gevraagd merchandise te ontwerpen; de opbrengsten delen we. Zo helpen we elkaar en blijft de buzz 'aan'. Bij optredens deelt een fotograaf kaartjes uit met onze website, waar bezoekers hun eigen foto kunnen downloaden. De band met het publiek staat voorop.

Nu zijn we hard aan het repeteren voor de optredens en hopen stiekem dat een geïnteresseerde boeker, manager of publiceer zich aandient en ons verder op weg helpt. Maar eerst maar eens een vette show neerzetten!'


Veel succes, Jorn & Julia!

Geen opmerkingen: