25 december 2011

Drummen doe je zo (12)



Only Seven Left blogt over het opnemen van hun tweede album, drummer Bram de Wijs gaat een stap verder. Over drums, drummen, drumsounds, drumspullen, drums opnemen, toms, floors, kicks, snares, hi-hats en mics, maar dan tot in het allerdiepste detail. Vandaag het voorlopige slot van deze nogal anal maar daardoor geweldige serie: 'Klaar! Zie hierboven de allerlaatste take van de drumsessies, een lekker hard outro. We begonnen vandaag met de bas, gitaar en zang van het liedje van gisteren (wat érg mooi wordt, check hier hoe goed Bjørgen staat te zingen).

We hadden vandaag nog de keuze uit 2 liedjes. Niet overgebleven omdat ze niet goed zijn, maar zo lang mogelijk uitgesteld omdat er nog iets aan miste. Na wat pittige discussies en kritische opmerkingen van Arno kozen we er eentje, waarvoor we ter plekke nog een outro schreven. Roderick speelde een guide daarvoor in, en toen kon ik aan de slag.

Kick
De 26″ Ludwig Maple kick mocht blijven, maar dan met wat demping erin, voor een korte maar lompe naklank.

Snare
We probeerden de Vistalite en die werkte eigenlijk voor het eerst niet zo. Het liedje kon iets lompers gebruiken. We pakten de duurste – nog niet 1 keer gebruikte – bronzen Ludwig, maar die had veel te veel toinnggg. Arno pakte de van Milkbar geleende Pearl Virgil Donati signature erbij, en die klonk te gek. Mooie houten naklank, en ondanks z’n 5″ diepte toch lekker vol.
Toms
De grote Sonor Phonic Plus toms van gisteren. Toms vormen de basis van de groove die door het hele liedje loopt: ingehouden, spanning opbouwend, soms alleen kick, en soms floor en tom erbij. We namen het anders op dan tot nu toe: de 2 roommics hing Arno als underheads tussen tom en bekken, zodat je een extreem stereo-effect krijgt, én een zompige knal die als een warm bedje onder de track ligt. Om de snare (die dichter bij de tom dan bij de floor staat en dus vooral op links binnenkomt) wat terug in het midden te krijgen, gebruikten we een c414 als mono overhead.

Cymbals
De heerlijke grote Istanbul crashes (19″ en 22″) van gisteren mochten blijven. Vooral de 22″ crash werkte lekker: niet te aanwezig en een lange uitklank, wat goed werkte omdat dit het langzaamste liedje van de plaat is. Geen hihat. Geen hihat? Nee, geen hihat.

Dat was het dan, voor de drums. Misschien dat er nog een drumblog komt als er iets leuks te vertellen valt over de mix of de overdubs, en als ik wat kan laten horen. Voor nu: bedankt voor het lezen en de reacties!'


En jij bedankt voor een geweldige serie, Bram!

Track 9, de samenvatting:- 19″ Istanbul traditional heavy crash
- 22″ Istanbul traditional dark crash
- 14″ x 14″ Sonor Phonic Plus tom
- 16″ x 16″ Sonor Phonic Plus floor
- 26″ Ludwig Classic Maple Kick
- 14″ Pearl Virgil Donati snare

Geen opmerkingen: