30 september 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (131)

29 september 2011

Je boekvertaling realiseren via crowdsourcing en -funding

Hoe Bram binnen 10 dagen zijn CD-oplage financierde werd veelgelezen en hoog gewaardeerd alhier. Regelmatig bericht ik ook over ontwikkelingen in de boekenbranche (lees bijvoorbeeld deze stuitende malligheid...). Hoe Martijn Arets (twitter) de Engelse vertaling van zijn boek Brand Expedition, een reis langs Europa’s meest inspirerende merken middels crowdsourcing en -funding wil realiseren leek me dan ook een volgende, bijzonder interessante case voor EHPO.

Hij vertelt het zelf (hier deel II): 'In 2010 zegde ik mijn baan op en maakte in een oud Volkswagen T2 busje een 5 maanden durende reis door Europa. Iedere week sprak ik de CEO, oprichter of merkverantwoordelijke van in mijn ogen authentieke Europese merken als LEGO, Adidas, Alessi, Manchester United en Innocent Drinks. Mijn ervaringen deelde ik met een breed publiek via wekelijkse publicaties in dagblad De Pers en natuurlijk via social media. Met ruim ruim 1.000 tweets, 500 foto’s op Flickr en ruim 30 YouTube video’s was dit een mooi experiment hoe ik met social media een verhaal kon vertellen.

Na terugkomst schreef ik mijn boek en lukte het om dit, onder andere met dit boekguerrilla filmpje, in de Nederlandse boekhandel te krijgen:



Aangezien mijn verhaal voor een breder publiek dan alleen Nederlandstaligen interessant is, wilde ik graag een Engelse vertaling uitgeven. Het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden; er ligt immers een goed verhaal en een mooi ontwerp. Dus was de keuze om dit in eigen beheer te doen snel gemaakt. Voor de promotie in het buitenland had ik ook een idee: wanneer het boek uit is wil ik de fans van de merken die ik bezocht (alleen al op Facebook zijn dat er ruim 45 miljoen!) uitdagen om het hoofdstuk van 'hun' merk voor te lezen voor de webcam, waar vervolgens een montage van wordt gemaakt. Doel: minimaal 1.000 merkfans bij deze video betrekken en mijn boek direct bekend maken onder deze voor mij belangrijke doelgroep. Een mooie logistieke uitdaging...

Voor nu heb ik als doel om in de komende 8 weken de financiering van de productie van het boek (€20.000) via crowdfunding binnen te halen. In totaal worden 1.000 aandelen van €20 uitgegeven. Dit doe ik in samenwerking met crowdfunding platform Symbid. Om de investering voor een breed publiek interessant te maken, heb ik gekozen voor een balans tussen een ‘softe’ en een ‘harde’ beloning. Meedoen mag niet alleen interessant zijn voor familie en vrienden: ik wil aandeelhouders echt iets waardevols bieden. Investeerders krijgen naast de ‘softe’ goodies (gratis ebook, de papieren versie, een adviessessie via Skype, presentatie, exclusieve toegang tot de boeklancering, dankvermelding in boek, etc.) een aandeel van in totaal 20% in de coöperatie die wordt opgericht wanneer de funding binnen is. Bij een verkoop van 7.000 boeken draaien aandeelhouders break-even op hun investering. In mijn ogen absoluut een haalbaar aantal, zeker omdat ik me richt op de fans van merken die ik heb bezocht. Om het aandeel ook op de langere termijn interessant te houden, krijgen de aandeelhouders automatisch een aandeel van 10% in volgende vertalingen (Chinees en mogelijk ook Spaans).

De deadlines voor de start van de actie kwamen in de eerste week al onder druk te staan toen BNR Nieuwsradio 5 dagen voor de lancering een plekje in de show Aan Tafel Met had. Ik had niet verwacht dat zij zó snel zouden reageren! Ik heb direct alle zeilen bijgezet en een funding video gemaakt om potentiële investeerders een beter beeld te geven bij het project:

28 september 2011

@CaroEmerald doet het zo (nagekomen bericht)

Caro Emerald doet het zo is 1 van de beste en meestgelezen series op deze blog (hier deel 1, 2, 3, 4 en het slot; de gehele serie doorsturen kan via bit.ly/Caro_Emerald). Tot dat moment en zeker sindsdien volg ik met interesse hoe producer/songschrijver David Schreurs en zijn team de zaken rond Caro met een geheel eigen, eigenwijze visie aanpakken en zo land voor land veroveren. Mooiste van alles is dat David met regelmaat ook op andere plekken nieuwsgierigen een openhartig kijkje achter de schermen gunt. Zo lees je op NLpop bijvoorbeeld hoe het Caro in Groot-Brittannië verging. David lijkt bewust werk te maken van het delen van hun kennis, visie en opgedane ervaringen, iets dat veel te weinig mensen in de muziekindustrie doen. Doodzonde!

Bijna ieder achtergrondartikel waarin Schreurs aan het woord komt is lezenswaardig, en dat geldt opnieuw voor het stuk dat afgelopen week op Song Quarters verscheen. Daarin vertelt hij over inspiratie, hoe het team werkt, gaat gedetailleerd in op het schrijven, uitwerken, opnemen en produceren van specifieke tracks en onderstreept opnieuw dat je je niet teveel moet aantrekken van anderen:
The last two years have seen Dutch singer Caro Emerald (No.1 NL, AU, ROM, Top 5 UK, GER) first totally captivate her native pop charts with a retro-styled but utterly fresh fusion of jazz, easy listening and infectious modern beats, and then seduce most of Europe, including the UK. Now her sultry sights are set on the US. As this Q&A with her songwriter/producer David Schreurs attests, what’s so remarkable about her story is that she achieved this as an independent artist on her own label and through creating music and image that seems to exist in its own self-contained world totally at odds with popular trends and the advice of “marketing experts”.
How did you first meet Caro Emerald and then come to start working with her?
'I met Caroline in spring 2007 at [producer] Jan van Wieringen’s place. He called her in to sing the demo for our first co-production, ‘Back It Up’, a track based on a hip-hop beat by Jan and Robin Veldman, which [songwriter] Vince Degiorgio and I had then turned into a pop song. I instantly fell in love with Caroline’s sultry, jazzy voice. It was a perfect match for the song. I was also amazed how well trained, professional and versatile she sang. She nailed down the first verse in one take – that’s the take you hear on the album - and then we started coaching her towards what we thought would sound cool, and recorded a goldmine of great takes.'

Caro Emerald’s debut seemed to appear from out of nowhere with a fresh stylistic vision that set it apart from everything else. Can you explain how the whole sound and ethos first came to life and what some of your inspirations were?
'The sound came to life because Caro, Jan, Vince and I realised we had something special on our hands after we, coincidently, worked together on ‘Back it Up’. That was our model track: a combination of 40s-50s jazz, easy listening, orchestral Latin, all combined with infectious beats.

Vince and I already knew and loved a lot of those types of records, artists like Jackie Davis, Martin Denny, Les Baxter, Perez Prado, Gene Krupa, Stan Kenton, Xavier Cugat, Edmundo Ros, Cab Calloway, all the way back to early 20s/30s jazz records. And then Caro, with her voice sounding extremely jazzy by nature, had always loved The Andrew Sisters, Billie Holiday, Doris Day, Sarah Vaughan etc. Also, I’m a drummer and Jan has a background in hip-hop and so the two of us were really into beats.

So we started combining all this together. We went for a sample-based approach, a bit like Propellerheads, The Avalanches, Hairy Diamond, Apollo 440, Jazzanova and many others had done in the mid-late 90s, but we recorded everything ourselves and added a pop structure.'


How were you inspired by Caro herself?

27 september 2011

Perfect @TimKnol Inspired Playlist (according to @StPaulDJ)

Mensenkinderen, natuurlijk is élke Perfect die we laten verschijnen een feestje. Maar af en toe zijn er Perfects uit de 7-serie, de buitencategorie, op neutrino-niveau. En dit is er weer eentje hoor. Met de welluidende titel Perfect Tim Knol Inspired Playlist vulde DJ St. Paul wederom een schatkist...

Deze Perfect luidt het officiële begin in van De Nationale Voorpret Maand voor St. Paul's eerste editie van Midnight Special op 22 oktober a.s. in de Kleine Komedie. Onder het artwork vertelt hij er zelf alles over (maar dan weet je het alvast een heel klein beetje). Plus, hartstikkehelemaalfijn, ook nog een track-by-track-fly-by van de Goedheiligman zelf.

Die schatkist kun je HIER downloaden, en HIER op Spotify ligt-ie ook. Er missen slechts een paar juweeltjes.
Tot slot Pauls vorige 4 Perfect Kippenvels, incl. een Kerst-editie, haal je in 1 klap HIER. Het zijn samen met Perfect Summer onze populairste Perfects. 'Nough said!
Dag lieve luisteraar,

Super dat ik weer een compilatie voor de Perfect-boys heb mogen samenstellen. Dit keer ook een tikkie in mijn eigenbelang. Want ik organiseer in de Kleine Komedie een avond. Midnight Special. Een soort droom die uitkomt. Lees maar eens:

'De Kleine Komedie en dj St. Paul presenteren dit seizoen de Midnight Special. Een avond over muziek, maar misschien nog wel meer over de liefde voor die muziek. Een programma waar in iedere editie een actuele en vooral favoriete artiest centraal staat. Waar naast muziek ook plaats is voor literatuur, film en alles wat je associeert met de speciale gast van die middernacht.'

Perfect Tim Knol Inspired Playlist

1. Nick Lowe - So It Goes
Ik ben fan van Tim. Tim is fan van Stiff Records [één van de beste Perfects ooit, haal HIER]. The Big Stiff Box Set is een absolute tip voor iedere muziekliefhebber, maar deze staat er dan weer niet op. Perfecte drie-minuten-pop en daarmee de ideale opener voor de Perfect Tim Knol Inspired Playlist.

2. Bill Callahan - Riding For The Feeling
Wat een verrassend goed album heeft hij dit jaar gemaakt. Zou het heel misschien dan toch ook nog steeds een petit peu met de amour fou te maken hebben? Het irriteert hem mateloos als er gerefereerd wordt aan zijn verbroken relatie met Joanna Newsom. Van de andere kant is er weinig dat hem niet mateloos irriteert. Dat hij maar nooit moge veranderen. Wat een indringende muziek.

3. The Kinks - Days
Thank You For The Days roepen Ray Davies en ik richting Tim Knol. Days is zijn tweede album en doet in alle rijk gearrangeerde kleurigheid denken aan het - vooral wat latere - werk van The Kinks. Kijk ook eens naar de BBC documentaire Imaginary Man over Ray Davies, gemaakt door Julien Temple.

4. John Paul Keith - Anyone Can Do It
Niet alleen Tim doet andere tijden overtuigend herleven. There's Really Nothing To It, Anyone Can Do It. John Paul Keith heeft met het fraai getitelde The Man That Time Forgot [TOPplaat!] een kakelverse ode aan de rock 'n roll in al zijn verschijningsvormen afgeleverd.

26 september 2011

Knipseldienst (20) - #Nirvana's #Nevermind track-by-track

Eergisteren heb ik genoten van Nirvana in Paradiso ('91), vooral door het 'samen' kijken op Twitter, maar meer nog van Classic Albums, waarin gedetailleerd uit de doeken wordt gedaan hoe slim Butch Vig Nevermind produceerde en zo de sterke songs van Kurt Cobain naar een veel, veel breder publiek wist te brengen. Dat deed-ie in dezelfde periode voor deze twee Klassieke albums (waarna ook dat niveau nooit meer werd gehaald...). Prachtig, dat geschuif aan die knoppen! En onbegrijpelijk dat Vig met zijn eigen band nooit verder kwam dan 1 fatsoenlijk nummer.

NRC publiceerde een
aanstekelijke track-by-track guide van Cobains Meesterwerk, min of meer de aflevering van Classic Albums op papier en een beetje in de stijl van de serie geschreven muziek op deze blog. Niet voor niets kreeg Vig al 'ns alle lof toegezwaaid in die serie, hier. Ik krijg direct zin om Nevermind weer 'ns op te zetten (terwijl ik niet eens groot fan ben, knipsel via mijn broertje):En zo zag 'cover star' Spencer Elden er 11 resp. 17 jaar later uit:

25 september 2011

Knipseldienst (19) - 'Gratis' is terug in de gamesmarkt

Geknipt voor u uit het Financieel Dagblad door Ivo en Marc, click to enlarge:

24 september 2011

Zo is het

Via Wilbert. Luister zelf, met toelichting.

23 september 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (130)

Prachtige aflevering met veel opvallend nieuws:
  • Wat een kolder van de doorgaans zo verstandige Ilja Leonard Pfeijffer over boeken in eigen beheer uitbrengen, met als dieptepunt die laatste alinea over het belang van een logo. Een logo! Vervang 'boek' door 'muziek' en Pfeijffer verwoordt exact hoe in 1977 tegen eigen beheer werd aangekeken: niet goed genoeg voor een 'echte' platendeal. En dat klopte. Toen. 35 Jaar later staan er in een goede week 3 eigen beheer releases op de playlist van 3FM. Dat gaat bij boeken geen 35 jaar duren... Wat zeg ik, Amanda Hocking en John Locke zijn al lekker bezig!

22 september 2011

Rock Your English! (7) - How to make your lyrics not suck

Buffi Duberman (@rockyourenglish, Facebook) deelt tips & trucs hoe je je Engelse uitspraak en songteksten verbetert. Eerder zette ze Nederlandse songwriters op hun plek, had het over die altijd lastige 'th'-klank, hoe moe ze wordt van I Lof You Fairy Much, blogde over je songteksten en ambities. De complete serie klik je aan en stuur je door met de tag rock your english. Vandaag: meer teksten en 5 heel concrete tips.
‘3 a.m., in the morning’
‘Please explain me again’
‘Looking forward to see your face again’
‘You make my skin crawl’
I give these lyrical excerpts a 10. A perfect 10. Because that is exactly the number of toes that curl when I hear these songs. They are all taken from Dutch artists; some more established than others, and it’s painfully obvious that they never had these lyrics screened by a native speaker. It doesn’t matter who wrote these songs, and it doesn’t matter who sang them. What matters is the fact that these songs are out there, done and dusted, and that the artist was completely satisfied with these lyrics.

This concerns me. Deeply. We all know that it’s human nature to remember the mistakes (Hello, Idols auditions, ‘Strong in my pants with his finger…’!) better than the good stuff. If you listen to these songs, it’s clear that there was a great deal of effort put into the song – into the music, the production, the arrangement, the melody, the harmony, the structure, the mixing, the mastering…. The lyrics? Not so much.

Please, don’t let your lyrics suck. Don’t let your lyrics grow up to be baddies. Every word has value, but it doesn’t mean that all of them belong in your song. Believe me. When you write a song, you’re sitting somewhere comfy, wearing your “troosttrui” (yes, I made that up), with your favorite coffee cup, and your Cheshire cat, Mr. Glitter, snuggled serenely on the sofa. You’re in your element, in your songwriter’s bubble - that’s where you belong; that’s where all the magic takes place. However, there is no guarantee that your message comes across in the way that you intended. My job as a coach is to poke a little hole in that bubble, and to let a little light in.

You can do a lot on your own, even without a coach. Here’s some tips:
  • Make sure that you have grammatical symmetry in your lyrics. Say what, mama? This means that you don’t jump from one tense to another in the same phrase or verse without justification. For example, ‘I am walking down the street and I will miss you’ doesn’t make sense. You’re combining 2 different tenses here (am walking/will miss), and we’re confused as to why. How about ‘I am walking down the street and I’m missing you’. Here the tense is reinforced, which paints a clearer picture in the listener’s mind. The storyline is not fragmented, the visual imagery is stronger – everybody wins!
  • Come up with a strong opening verse. If you’ve lost me in the first verse, you’ll have to work very hard to get me back. Chances are I’ve already moved on to another song, or another artist. God Bless Shuffle.
  • Don’t be redundant. Please don’t tell me you’re crying sad tears. Or that the water is wet. Or that 3 a.m. is in the morning. Been there, done that, worn the T-shirt.
  • Don’t be afraid to take risks with descriptive language. Use thesaurus.com as a tool to help you expand your vocabulary. Try to describe using all of your senses – how does it feel/taste/smell/etc? Don’t just focus on the visual. Also remember, describing what something is, is also describing what it is NOT. Flip it over, look at what’s on the other side. You and your listeners might be in for a real treat.
  • Check your prepositions. My god, if I see another album with ‘We like to thank the people in the making off this album’ I will actually start slicing off my own toes in order to stop them from ever curling again. (There are 2 mistakes here…can you find them? I’m not telling you what they are. So sue me.)
That’s enough for now. I wish you well in Songwritersland. May you live long and prosper. And may your ants be well-fucked.

Wit lof,

Buffi

Feestje (86) - de Dom verlicht!

Morgen bij mij om de hoek:



Check het programma. Dat belooft fraai te worden, zo zag het er eerder uit. Vanavond checken alle artiesten om 00.00u hun geluid, video en licht, te volgen via deze livestream.

Ik loop morgenavond even naar buiten!

RIP R.E.M. #rem

1.


The skill in attending a party is knowing when it's time to leave.

2.


3.


4.


5.


6.

21 september 2011

Bij de glasbak, de digitale media- en marketingrevolutie in 1 beeld

Hier gooide ik gisteren 2 lege flessen in:En wat zag mijn oog?Een overduidelijk zelfgefabriceerde sticker die verwijst naar HitRadio24 op hr24.hyves.nl, inclusief QR-code. Op 4 manieren vangt dit de digitale media- en marketingrevolutie in 1 beeld:
  1. Als 13-jarige (?) start je doodleuk je eigen radiostation op internet. Had je vroeger duizenden euro's voor een studio, apparatuur en een licentie nodig, tegenwoordig volstaat het gratis Radionomy, wat tijd, inzet en een goed idee. Je hoeft niet eens een krantenwijk te nemen.
  2. Uitzenden doe je via je eigen site, een weblog of ander sociaal platform. Zo verspreidt Kakhiel op vergelijkbare wijze zijn briljant grappige foto's en maakt daarna een boek. Voor HitRadio24 hebben de eerste 45 potentiële luisteraars zich via Hyves bij Vincent en Jules gemeld. Vast familie, vrienden, klasgenoten, opa's en oma's. Niet erg, want dat is ieders eerste publiek!
  3. Uitzenden, promotie en marketing doe je gratis op internet. Natuurlijk stellen 45 luisteraars niks voor (en de vraag is wie de hele dag z'n Hyves 'aan' laat staan...), maar iedereen is ooit met 0 begonnen. En bouwt van daaruit verder.
  4. Je maakt je eigen QR-code en laat die voor 1 week zakgeld op 100 stickers printen. Adverteren doe je lokaal, op een plek waar veel mensen komen. De glasbak dus.
Het 'radiostation' van Vincent en Jules staat in de kinderschoenen, maar EHPO is net zo gestart: een maand lang iedere dag bloggen, wekenlang nul en uiteindelijk de eerste 2 bezoekers, m'n vader en moeder (slide 8). Kijk maar:Hetzelfde geldt voor Adele, Tiësto, David Guetta, Arcade Fire en zovele anderen muzikanten, schrijvers, film- en radiomakers. Anno 2011 kan iedereen met eenvoudige middelen en extreem lage kosten, vaak gratis, z'n eigen medium zijn, verhalen vertellen, starten met zenden, een publiek op- en uitbouwen. Erwin startte gisteren, is verder (en ouder) dan Vincent en Jules. Nu zijn zij nog Calimero, maar straks de Giel Beelens van 2023.

Waar wacht jij nog op?

20 september 2011

Perfect Prefuse 73 (according to @DJ_RichEars)

Mixed & compiled op Ibiza, dus niet op een regenachtig achterafje in Hoofddorp. Nee, een mix die voldoende aan fotosynthese heeft kunnen doen. En dat proef je. Enjoy this trip, enjoy this trip, and it is a trip!

Onder het artwork heeft Paul van 't Veer nog een goed verhaal over Prefuse 73 (wiki). Voor velen een nuttige bijsluiter, gokken wij...

Download 'm HIER.
En hieronder de Soundcloud:



Paul: 'Het was 11 september 2001. Opgezwolle producer Delic (Peter Blom) en ik hadden een afspraak in Groningen. In de in Simplon gevestigde studio van VJ-Collectief Channel Zero zouden we een op maat gemaakte 20-minuten video editen voor de finale van De Grote Prijs van Nederland. Een flinke klus die een hele dag duurde, waardoor we af en toe afstand namen en door de studio drentelden. Op een van de tafels lag een opvallend kartonnen cd-hoesje. De labelnaam Warp vergrootte onze nieuwsgierigheid. Enigszins verbaasd vroeg VJ Koen of we dit album niet kenden. Dit moesten we horen! Vocal Studies & Uprock Narratives van Prefuse 73 bleek een revolutie en veranderde onze visie op hiphop. 's Avonds verlieten we de studio voor een snelle snack en via de televisie van de patatboer zagen we hoe de rest van de wereld die dag was veranderd.

19 september 2011

Je muziek in FIFA12: hoe krijg je dat voor elkaar? (Wat doet een publisher? (9))

Met de nog immer dalende verkoop van CD's en de verkoop van LP's, mp3's en inkomsten uit streaming die dat bij lange na niet compenseren, wordt het zoeken naar alternatieve inkomstenbronnen steeds belangrijker. Sponsoring, lucratieve samenwerkingen of je muziek in commercials en games is zo'n alternatieve inkomstenbron. Daarbij kun je de hulp van een publisher soms best gebruiken.

Lucas van Slegtenhorst, general manager van music publisher Chrysalis Songs Benelux, legt uit: ''s Werelds meestgekochte en populairste voetbalgame FIFA wordt mede geroemd vanwege de altijd sterke soundtrack, met muziek van bands en artiesten van over de gehele wereld. Veel muzikanten willen graag dat hun song gebruikt wordt. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Het begint zoals altijd bij de muziek. Je moet de game goed kennen om te weten welke muziek de gamemakers leuk vinden en het liefst gebruiken. Voetbal is actie dus een lounge track of jazz heeft geen zin, uptempo rock en electronische muziek zitten wel in de goede richting. Je moet een ‘kick’ voelen als je in de game zit, de adrenaline voelen stromen als je de muziek onder het menu hoort voor de wedstrijd begint. Toen ik City van The Medics hoorde wist ik direct: dit is er eentje voor FIFA.'Maar hoe krijg je een song bij de music supervisor, de man/vrouw die bepaalt welke muziek daadwerkelijk in de game wordt gebruikt? 'Mijn netwerk bestaat uit verschillende music supervisors in binnen- en buitenland, direct of via onze buitenlandse kantoren', vertelt Lucas. 'We hebben dus ook toegang tot de music supervision afdeling van Electronic Arts (EA) in Los Angeles, de producent van FIFA. Niet iedereen kan hier zomaar muziek naartoe sturen. 'We do not accept unsolicited material': enerzijds om te voorkomen dat men overladen wordt met muziek die niet geschikt is voor de game, anderzijds omdat EA als de dood is voor claims. Vandaar dat men het liefste werkt met tussenpersonen die rechtsgeldig werken en een eventuele licentie goed kunnen afhandelen. Een music publisher, platenmaatschappij, management of synch agent bijvoorbeeld. EA verzamelt songs in de periode februari tot en met juni, om daarna een keuze te maken voor de nieuwe FIFA game die eind september verschijnt. Het is zaak voor mij om in genoemde periode een aantal songs als suggestie te 'pitchen'. Hele albums stuur ik pas op als de music supervisor daarom vraagt naar aanleiding van een eerder verstuurde song. Ik stuur bewust niet teveel liedjes in om zo een betere kans te maken beluisterd te worden. Zelf heb ik ook meer aandacht voor mensen die mij af en toe een goede song sturen dan iemand die mij om de haverklap matige liedjes aanbiedt.' Herkenbaar, zeer herkenbaar. Vermoei me niet middelmatigheid, maak me nieuwsgierig met het beste!

18 september 2011

The Evolution of Music

Prachtig gemaakt en informatief filmpje, via @Gijsbregt:

Van Nul tot Nu

Click to enlarge (en dat is de moeite! ;-) :Via Jarn.

Vanmiddag rond 14u nog een muzikale geschiedenisles, maar dan over 'zaken', cijfers en met bewegend beeld.

Perfect Leiber & Stoller (according to @gijswilbrink)

Zondag. De perfecte dag om (de importantie van) Leiber & Stoller te ontdekken. Gijs Wilbrink leidt ons de weg.

Deze Perfect was eigenlijk eerder gepland, op 23 augustus (de dag nadat Jerry Leiber het tijdelijke voor het eeuwige verruilde), maar er ging iets mis. Onze excuses. Onder het artwork stelt Gijs de mannen fatsoenlijk aan je voor.

HIER de download,
HIER de Perfect in Spotify.

Enjoy!'Hoe stel je een lijst met liedjes samen, die één van de grootste songwriters ooit perfect vertegenwoordigt? Misschien moeten we ons daarvoor eerst afvragen wat iemand een groot songwriter maakt. Moet zo iemand zich per se bewijzen als goed geoliede hitmachine? Moeten zijn nummers de tand des tijds doorstaan en coverversie na coverversie nog niet aan kracht inboeten? Of moeten goed geschreven liedjes je vooral raken?

Welk antwoord ook het juiste is, het maakt voor Leiber & Stoller niet uit. Hun gigantische oeuvre voldoet met gemak aan alle criteria. Het bewijs zit in deze compilatie, Perfect Leiber & Stoller. We horen de grote hits ('Stand By Me'), in sommige gevallen zelfs in helaas veel te weinig gehoorde originele uitvoeringen (Big Mama Thorntons überruige 'Hound Dog', of Billy Edd Wheelers 'Jackson'). We horen schitterende, hartverscheurende ballades ('Is That All There Is?' of 'Only in America'), zinderende soul-covers ('Spanish Harlem' of 'There Goes My Baby'), hele oude ('Down in Mexico') en hele nieuwe opnamen (Norah Jones' prachtige versie van 'Love me'). Met die tand des tijds zit het dus wel goed. Leiber & Stoller. Ooit dé hitmakers van de R&B en rock & roll, maar achteraf bezien spreiden hun tentakels tot diep in alle subgenres, in alle decennia van de popmuziek. Van musical-kitsch ('I (Who Have Nothing)') tot hiphop ('Yakkety Yak'), iedereen trekt het wel. Perfect!'
- Gijs Wilbrink

17 september 2011

Je voeten vegen met Facebook

Via Pat:Deze wil ik wel:Deze niet:Maar ik heb gelukkig al een eigen paar:Heel veel meer muzikaal schoeisel (o.a. The Velvet Underground, Red Hot Chili Peppers, Kiss en Animal Collective) in deze serie (scroll naar onder).

16 september 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (129)

15 september 2011

Je CD-oplage bekostigen via crowdfunding

@BramOSL, drummer van Only Seven Left, deed het razendsnel en succesvol met @voordekunst voor zijn soloproject Impossible Situations. Kijk mee:


View more presentations from Bram de Wijs
Mooie presentatie, incl. Brams commentaar en persoonlijke ervaringen. Uit zijn en andere cases vallen volgens mij enkele 'gouden regels' te distilleren:
  • Ga voor een haalbaar bedrag, een duidelijk doel. Voor de hand liggend, maar €2.000 haal je eerder op dan een ton.
  • Creëer urgentie. Geen open einde met een deadline ver in de toekomst, maar een harde einddatum binnen afzienbare tijd. Geef je vrienden, fans, geïnteresseerden en nieuwsgierigen op een positieve manier het gevoel dat enige haast geboden is. Jij kunt niet wachten.
  • Een tastbaar resultaat, iets dat mensen kunnen vasthouden (in dit geval een CD), heeft volgens mij meer kans van slagen dan een meer abstract einddoel (een 'project').
  • Dat werkt ook zo in de communicatie. Houd het 'dichtbij' en persoonlijk, 'mijn CD' in plaats van 'dit project', 'jullie hulp' in plaats van 'een donatie'.
  • Een tip die succesvol internationaal crowdfund-platform Kickstarter ook geeft: het grote belang van bewegend beeld ('highly recommended!').

  • Geef veel keuzes, van heel betaalbaar tot een flink bedrag, met duidelijke, realistische en passende beloningen. Zorg dat op je menukaart 'voor elk wat wils' staat. Het totale bedrag bereik je vaak door een optelsom van heel veel kleine donaties (€1, €5 of €10) en 1-2 grote investeerders (je vader en moeder die ieder €100 over hebben voor de hobby van hun zoon). Prachtig voorbeeld is drummer Josh Freese. Bekijk (en lach je gek om) zijn oorspronkelijke aanbieding, van bloedserieus tot hilarisch over-the-top, en hoe het afliep. Bram zegt hier ook iets goeds over: in tegenstelling tot het einddoel (concreet en tastbaar) werken juist immateriële, unieke, eenmalige, niet in geld uit te drukken beloningen goed op je menukaart.
  • Supertip van Bram, een waarheid als een koe: het gaat niet slechts om geld. Wie niet wil of kan betalen, helpt jou met aandacht, publiciteit, doorsturen en embedden van je filmpje(s). Dat heeft ook (veel) waarde!
  • En vergis je niet: dit kost tijd en aandacht. Véél tijd en aandacht!
Meer nuttige posts over dit onderwerp:
  1. Believe in your project, LOVE your project.
  2. There are NO short-cuts (waarbij wel?)
  3. Your work begins BEFORE you launch your campaign
  4. Begin your campaign on a Monday, end it on a Friday
  5. Personal incentives and combatting piracy (daar ook al!)
  6. Your campaign is more than your campaign video
  7. Set an obtainable goal within a proper timeframe
  8. Varying your message, use your creativity
  9. Audience building
  10. The exposure from your campaign is more valuable than the amount of money you raise
  11. TWITTER ('You are being stubborn and foolish if you continue to ignore the power of this tool.' - ik zeg het je toch! ;-)
  12. The Kickstarter Effect
  13. Your work doesn’t end when your campaign ends

14 september 2011

Feestje (85)

Overmorgen @TheMedics in Tivoli De Helling (en in FIFA12!), mooi dubbeloptreden met het onvolprezen Hunting the Robot uit Eindhoven:En dat voor minder dan een tientje. Gaat dat zien! Mooi verhaal ook op 3VOOR12 ('We hoeven geen pioniers te zijn'), zó namen The Medics hun debuut op met producer Pim van de Werken, luister 'em hier of kijk de clip:



En 3FM Serious Talent op de koop toe. Tot vrijdagavond?

Perfect Charlotte Gainsbourg (according to @Guuzbourg)

Ooh la, la! Vandaag bestaat de blog van Guuzbourg 6 jaar. Champagne! Met je meest Franse accent uitspreken, svp. 6 jaar lang over Filles Sourires, over breekbare zuchtmeisjes en aardige Franse jongens. Van harte Guuzbourg! Feliciteer je 'm op de twitters, vindt-ie leuk: @guuzbourg.

Zoiets verdient natuurlijk een waardig feestje. Georganiseerd door Guuzbourg zelf. Met een Perfect waar het werk van de dochter van de Vader aller Franse zangers (althans, wat ons betreft) au central staat. Allemachtig prachtig. Met onder het artwork een goed verhaal van Guuzbourg over Charlotte ('Lotje' zoals hij haar noemde in de mailwisseling over deze perfect).

Enjoy!

Download Charlotte hier,
Luister haar op Spotify hier.
'Ik mocht Charlotte Gainsbourg 2 keer interviewen. De eerste keer was in een duur Parijs' hotel, ter gelegenheid van haar tweede (en beste) album 5.55. Na 3 vragen gleed ze van de bank af en zat ze de rest van het half uur aan mijn voeten. Ik weet dat ik daarna nog wat vragen heb gesteld, want er liep een bandje mee. Maar ik kan me dat met de beste wil van de wereld niet meer herinneren. Niet lang daarna kwam ik haar tegen in een Amsterdams hotel. Ze bleek een geheim gehouden gast bij een concert van Air - Jean-Benoît en Nicolas hadden meegewerkt aan '5.55'. Ik herkende Charlotte niet direct, maar net als toen in die Parijse hotelkamer voelde ik het charisma zowat in mijn gezicht slaan. Wat een vrouw. Wat een actrice. En wat een zangeres. Wat ze aan volume tekort komt, compenseert ze met zeggingskracht. Van alle zuchtmeisjes fluistert Charlotte misschien wel het mooist.

Op deze Perfect Charlotte is dat een aantal maal te horen. In het schitterende 'Beauty Mark' bijvoorbeeld. Of in 'White Telephone', een 'inédit' die enkel te vinden is op een dvd die gratis bij een Frans tijdschrift zat. Ik heb gekozen voor albumtracks (eentje van haar debuut, Charlotte For Ever, en verder van '5.55' en IRM), voor covers ('Just Like a Woman', van Dylan, maar ook 'Le Chat du Café des Artistes' is een reprise, van Jean-Paul Ferland), voor filmsoundtracks, voor bonustracks en voor een uitstekend duet met Etienne Daho. En voor die mooie Black Ghosts remix.

Geen van de nummers is door Charlotte alleen geschreven. Ze kreeg hulp van Conor van Villagers ('Memoir'), Beck (de
IRM-tracks), Jarvis Cocker, de Air-mannen en Neil van The Divine Comedy (de '5.55'-nummers). En haar vader natuurlijk. Je zou zeggen, met zulke hulp lukt het iedereen wel om met iets acceptabels voor de dag te komen. Maar zo is het niet. Je hoort hier vooral hoe goed de actrice Charlotte Gainsbourg is. Ze interpreteert de teksten alsof het scenario's zijn. Zoals je in Antichrist of Melancholia de hand van Lars von Trier herkent, zo hoor je aan 'Memoir' dat Conor O'Brien het heeft geschreven. Maar ik denk niet dat hij het zo indrukwekkend had kunnen brengen als Charlotte. Zoals Greg Dulli van Afghan Whigs de tekst van 'My Curse' niet durfde te zingen (dat deed Marcy Mays voor 'm), zo is Charlotte de muze van Beck, Conor, Neil en alle anderen. Het meisje dat doet wat de mannen niet durven. Maar ze is geen handpop. De teksten zijn speciaal voor haar geschreven. Soms met haar aan tafel. De liedjes van Charlotte zijn de liedjes van Charlotte. En daarna van ons allemaal.' - Guuzbourg

13 september 2011

@SparrowFallsNL doet het zo - de 'buzz' vasthouden

Sparrow Falls is een postpunk/rockband uit Maastricht. Debuutalbum Tides werd goed ontvangen en optredens in o.a. De Melkweg, Dynamo Eindhoven, W2 Den Bosch en 013 volgden. Daarnaast werd de band dit jaar geselecteerd voor de Popronde en staat op 23 september in de halve finale van De Grote Prijs van Nederland in P60, Amstelveen. Goed bezig!

Stijn Bannier: 'Op EHPO en andere muziek- en mediablogs staan veel tips rond het promoten van je CD of een tour die op punt staat te beginnen. In principe gaat het dan over ‘buzz’ creëren voor iets dat er aan zit te komen. Maar hoe hou je die buzz vast? In hoeverre is het mogelijk om ‘afterbuzz’ te creëren? Oftewel, hoe zorg je dat mensen blijven praten over je? Met onze band Sparrow Falls deden we half augustus 2 optredens in Albanië. Een uitgelezen kans om te kijken wat werkt.

Ondanks onze promotie vooraf werden nieuwsberichten alleen opgepikt door Nederlandse media en bijna niet door Albanese (sociale) media.'
Erik van Oudheusden van de Nederlandse ambassade in Tirana, Albanië legt uit: 'Sociale media lijken de meest succesvolle manier van concertpromotie in Albanië. Echter, geheel in lijn met de Albanese traditie, worden uitnodigingen voor activiteiten en evenementen pas op het allerlaatste moment verspreid. Ook als een grote naam komt optreden – Manu Chao was hier in mei, Guns ‘n’ Roses bassist Duff met z’n nieuwe band in juni – ziet men de eerste aankondigingen pas een dag of 5 van te voren verschijnen.' Rare jongens, die Albanezen...

Gitarist Lando van Berlo bevestigt Eriks lezing: 'Het ging precies zo met onze optredens op Tirana Feel Fest (op de dag zelf geregeld, dus ook toen pas gepromoot) en de Korça Bierfeesten (al maanden bevestigd, aankondigingen pas 4 dagen van tevoren op site en sociale media...). Wat hebben we gedaan aan de afterbuzz? Niet alleen tijdens elk optreden een foto van het publiek gemaakt, maar mensen die met ons op de foto gingen ook telkens gevraagd die foto’s naar ons te mailen, te Tweeten of op onze Facebookwall te posten.
Zodra we een Wifihotspot vonden – roamen vanuit Albanië is budgettair niet zo slim – hebben we telkens een kort bericht gepost over het optreden, met de aankondiging dat er nog foto’s, een verslag en hopelijk een video zouden aankomen. Terug in Nederland hebben we een toffe fotoselectie online gezet, evenals een tourverslag. Een videoverslag moeten we nog in elkaar steken, maar komt hopelijk ook deze maand online.' Enkele reacties op Facebook [click to enlarge]:Stijn: 'Dit zijn vanzelfsprekend zaken die je als artiest bij elk optreden kan (en moet) doen, ook als je in de lokale kroeg bij jou om de hoek speelt. Voor ons was het vooral te gek en interessant om te zien hoe enthousiast en oprecht Albanezen reageerden tijdens optredens, maar ook op onze sociale media en hoe snel we extra likes, fans en followers kregen door de buzz die eigenlijk pas door de optredens werd gecreëerd. Mensen tagden elkaar in foto’s, stuurden berichten door via hun eigen sociale mediaprofielen en reageerden regelmatig. Feitelijk is het een dubbelslag: niet alleen bouw je iets op in het buitenland, ook krijgt je thuispubliek een te gekke indruk wat je allemaal uitspookt en ziet hoe mensen daar reageren op je optredens!' Wat bezoekersstatistieken tot slot:
Mooi verhaal, Stijn. Leuk om te zien dat optredens niet alleen uit publiciteit volgen (een typische Catch 22 waar muzikanten vaak tegenaan lopen...), maar de omgekeerde volgorde ook werkt. Dankjewel!

UPDATE: op Meinderts blog 2 posts van Lando's hand waarin hij de 'hoogtepunten' uit zijn afstudeerscriptie, een onderzoek naar de manier waarop sociale media ingezet kunnen worden ter promotie van Sparrow Falls, samenvat: deel I, deel II.

Perfect Shuffle #55

September. Nieuwe maand, zelfde weer, betere Shuffle. Rijk gevuld. Veel, heel veel nieuws en een aantal kneiters die je misschien gemist hebt. Elevation van The Open bijvoorbeeld, maar Little Baby Whale van Daryll Ann kende je natuurlijk al (over de lost years van doorgeslagen en volgevreten genie Brian Wilson). Met een prachtige afsluiter van Anne Soldaat en Maurits Westerik, tevens de soundtrack voor een geweldig impressiefilmpje van een nog beter festival.

HIER de download,
HIER die Spotify-link.

Enjoy!

12 september 2011

Rock Your English! (6) - Use it or lose it!

Buffi Duberman (@rockyourenglish, Facebook) deelt tips & trucs hoe je je Engelse uitspraak en songteksten kunt verbeteren. Eerder introduceerde ze deze serie, zette Nederlandse songwriters op hun plek, had het over die altijd lastige 'th'-klank, hoe zat ze I Lof You Fairy Much is en over je songteksten. Vandaag over ambities.

'Last Saturday I was at MCN in Amsterdam to do my shizzle. Kunstbende had asked me to do a Rock Your English! workshop for all their winners. I was very happy to do so, as I’m always excited to work with new talent. I got there and heard the ever-lovely Robbert Tilli ask the group, about 20 strong, ‘How many of you want to make it big?’ I had just arrived, still had my coat on, and was curious to see how many people would own their ambition. Two hands went up. Thank god they were from 2 different people, and not one person raising 2 hands. I couldn’t stand it. I wasn’t supposed to speak. I was all the way in the back. Still had my coat on. Just got in. It wasn’t my turn.I spoke: ‘Say what?!? Only 2 of you want to make it big? I thought you were winners. I thought you had talent. Where the HELL is your ambition? If you don’t have any, please don’t stay for my workshop. Oh, and by the way, my name is Buffi.’ Robbert had already warned them about me, apparently (‘See? I told you about the curls and the flower. Now you know about the rest.’) If Robbert had asked that question at SXSW in Austin or CMJ in New York, I am quite sure that all hands would be up. And maybe even a ‘Woot! or two would be heard. And that got me thinking… Why is it hard for some people to own up to their ambition? Is ambition a bad thing - something that should be hidden, not discussed, not acknowledged? I’m a real American, and where I’m from, if you’re average, you’re nothing. Competition is fierce, and there are hundreds of people clamoring to get what you want. So step aside if you’re not going to go for it completely. Get your friggin’ head OUT of the cornfield, buster, or else no one will notice you. The risk, of course, is that it will get cut off, but that’s part of the game. Better to be an easy target than not to be in the game at all.'

In onvervalst Hollandsch, Buffi: word!

Volgende keer: How to make your lyrics not suck.

Judy Clay & William Bell - 'Private Number'

0.00 min.
God, wat rollen we ontspannen binnen!

0.06 min.
Tingel-tangel-tingel-tangel-tingel-tangel. Hoe lullig kan een hook zijn?

0.11 min.
William wandelt binnen met de strijkers. Da's 2-voor-de-prijs-van-1.

0.16 min.
*twinkel*

0.25 min.
**twinkel** Hoe muzikale brille in 1 enkel akkoord, een enkele noot, zogenaamd toevallig neergelegd, zit. Maar 2 keer is geen toeval. Hier is over nagedacht! Gelukkig niet te lang.

0.29 min.
Strijkers schuiven de gordijnen opzij...

0.32 min.
... het koper komt tevoorschijn...

0.37 min.
... meer koper...

0.46 min.
... de strijkers klimmen omhoog, William haalt nog eenmaal diep adem en...

0.48 min.
MISTHOORN! Strijkers en toeters buitelen over elkaar heen, William schreeuwt er bovenuit, waarna de strijkers er een dikke streep onder zetten. Hierrr met je telefoonnummer, Judy!

1.07 min.
Een tikje hees valt ze in. Op kousenvoetjes.

1.12 min.
*twinkel*

1.21 min.
**twinkel**

1.34 min.
Roffel. Judy gooit de deur op een kiertje...

1.44 min.
BRULBOEI! Met z'n tweeën.

2.03 min.
De universele taal van het meezingen, een oeoeoe-koortje op een bed van strijkers...

2.13 min.
... die meejubelen met William en Judy...

2.30 min.
... om doodleuk nog 1 keer prachtig uit de bocht te vliegen in de fade-out. Een kauwgombal onderaan het ijsje.

Eerder in deze serie: Jackie Wilson, Nick Drake, Talk Talk, David Bowie, The La's, The Age of Love, Smashing Pumpkins en Dusty Springfield.