30 november 2011

@HuntingTheRobot doet het zo (2) - Wat hebben we geleerd?

In de vorige ‘doet het zo’ las je over de voorbereidingen van Hunting The Robot's debuut-EP Our Ocean Is Illuminated. ‘Dat de reacties zo overweldigend zouden zijn hadden we nooit gedacht’, aldus zanger/gitarist/frontman-extraordinaire Elvin Usidame. ‘Een EP - opgenomen in een vochtige oefenruimte met weinig budget maar veel wilskracht - bracht ons bij De Wereld Draait Door, leverde talloze gigs op en wekte de interesse van verschillende interessante partijen. We zijn inmiddels 9 maanden verder, maar voelen ons een totaal andere band. De EP-ervaringen gebruiken we voor de volgende stap: single Get Pregnant, B-kant Super Consumerism en de aansluitende tour. Allemaal DIY. Niet helemaal natuurlijk - daar kom ik later op terug.’


Het begon ook ditmaal met goed plannen. Elvin: ‘Dat was in maart, bijna direct na de release van ‘Our Ocean Is Illuminated’. Wat gaan we uitbrengen? Waarom? Wat willen bereiken dat nog niet is gelukt met de EP? Het idee: een one-off single. Iets pakkends, makkelijker te verteren dan onze EP, met als doel de aandacht vasthouden tot de volgende single in april/mei 2012. Met Get Pregnant meenden we een geschikt nummer te hebben geschreven. Enthousiast maakten we een plan, met september als releasedatum in gedachten. Opname, mix, master, clip, artwork en release weer allemaal zelf doen. Maar deze keer wilden we nog 1 ding meer: een eigen tour, zelf geregeld en geboekt. Een clubtour met 5 data en voor het einde van het jaar een speciale show. Zo hebben we een saxofonist en een VJ bij de show betrokken; het zal er allemaal tiptop uitzien.

Hoe beviel dat?

29 november 2011

Het downloadverbod - Een Overzicht

Morgen (30 november 2011) praat de Tweede Kamer over de auteursrechtplannen van staatssecretaris Fred Teeven. Hij wil een downloadverbod en websiteblokkades introduceren. De recente berichtgeving verzameld:
Eerdere plannen, stappen en berichtgeving uit april 2011 verzamelde ik ook:
Wordt ongetwijfeld vervolgd en dus continu aangevuld.

Mis ik iets, goede of belangrijke stukken? Suggesties welkom.

Perfect Feist Inspired Playlist (according to @Guuzbourg & @Arjamari)

We hebben iets nieuws. De Perfect [artist/bandnaam] Inspired Playlist. St. Paul was de eerste (maar toen wisten we nog niet dat het een serie ging worden, opnieuw op WeTransfer), Guuzbourg en Arja de tweede met deze op het werk van Feist geïnspireerde Perfect. En met een behoorlijk complete bijsluiter ook, onder het artwork. #Genietengeblazen! Dus, without further ado...

HIERRR de download,
HIERRR de lijst in Spotify.

Enjoy!Deze PXIP (Perfect X-Inspired Playlist) volgt het goede voorbeeld van St. Paul, die er eerder eentje samenstelde met Tim Knol in het achterhoofd (WeTransfer). Leslie Feist, die dit jaar een prachtig album maakte en een weergaloos concert gaf in Carré waar bovengetekenden niet bij waren (insert tandengeknars here), is een artieste met veel kapstokjes. Ze draagt haar invloeden op haar mouw. Ze coverde, duetteerde en maakt muziek waarbij je (wij toch zeker) ook aan anderen moet denken. In heel diverse genres, zelfs. Daar gaan we:

1. Bee Gees - Inside and Out. Leslie covert dit softpopjuweeltje zonder een spoor van ironie op haar album Let It Die. En liet het ook nog eens heel prettig remixen door onder meer Mocky en Pearson & Usher. Softpop is, met name op Let It Die, een niet uit te vlakken invloed op Feists muziek. Komen we nog op terug.

2. Nina Simone - Sinnerman. Feist coverde Ninaʼs See-Line Woman, maar dit doordenderende, trance-opwekkende nummer had ze net zo goed kunnen doen. Sterke vrouw + piano, dan denk je al gauw aan zowel Nina als Feist. Al is Leslie een stuk minder bozig dan Nina, dat wel.

3. Mocky - Music To My Ears. Gonzales, Mocky, Jamie Lidell, Taylor Savvy, allemaal mannen met wie Feist werkte, met wie ze duetteerde, die van invloed waren. Dit nummer van faux-rapper Mocky had (indien voorzien van een tekst) een liedje van Feist kunnen zijn.

4. Gonzales - Slow Down. Chilly Gonzales dus, de Entertainer. Op het album waar dit liedje op staat, zingt Feist een duet met ʻm. Had ook dit nummer kunnen zijn. Superieure softpop.

Pay A Blogger Day #pabd - #Doorbraak in je schoen of onder de boom

Ja, ze verzinnen wat. Maar helemaal maf is het niet: Pay A Blogger Day.

Dit is blogpost #1737 in iets meer dan 3 jaar. Da's meer dan 1 post per dag. Ben je daar wijzer of beter van geworden, heb ik je vermaakt, blij of kwaad gemaakt, dan zou ik het enorm op prijs stellen als je komend weekend Doorbraak! in je schoen of de wasmand stopt of volgende maand onder de kerstboom legt. Bestellen kan rechtstreeks bij mij (ontvang je een gesigneerd exemplaar), hier of daar. Morgen in huis. Doorbraak! past ook in andermans schoen.

Zoals Pay A Blogger Day het formuleert:
‘Bloggers are seldom after just fame and fortune. But they do give up an awful lot of their spare time to make their readers smarter, happier or simply more efficient in killing time. Many fans are very good at reciprocating by spreading the word, commenting, buying bloggers’ wares or even making donations. But it’s a tiny drop in the ocean compared to what we spend on ad-filled magazines or tips to waiters that are unfriendly if not rude. So what if ALL of us gave something back to bloggers, even for just one day. Buy their T-shirt, the book with affiliate links or make a donation. They’ve sure deserved it.’


Dank voor de tip, Marco.

28 november 2011

De mangel: over de dodelijk vertragende rol van muziek- en literatuurkritiek

Begin deze maand vergeleek ik samen met Timo, Erwin, Erik en Jelte de digitalisering in de muziekindustrie met die in de boekenbranche [onderaan beginnen met lezen]. Ook relevant in deze: Een Sonja Bakkertje doen.

Wat daarbij niet aan bod kwam is de rol van de muziek- en literatuurkritiek, in mijn ogen een belangrijke oorzaak dat beide industrieën de digitaliseringsslag (te) traag maakten en maken. Graag leg ik uit waarom.
Pijpleiding
In deel I van genoemde serie schets ik een korte geschiedenis van het ontstaan en de ontwikkeling van de muziekindustrie halverwege de vorige eeuw. Het resultaat is feitelijk een enorme pijpleiding: een uitgebreid distributiekanaal om muziek van maker naar gebruiker te brengen. Op het hoogtepunt vormen boekers, agenten,
platenmaatschappijen, managers, distributeurs, muziekuitgeverijen, winkels, winkeliers, marketeers, hun assistenten en vele, vele andere partijen de verbindende schakel tussen iemand die muziek maakt en iemand die daarvan geniet. Internet en de digitalisering hebben een enorme impact op die pijpleiding. De toegevoegde waarde van sommige schakels staat ter discussie of ernstig onder druk, andere schakels verdwijnen. Concreet voorbeeld: glasvezel maakt vrachtwagens overbodig.

De rol van media en met name kunstkritiek bleef in de 4-delige serie onbesproken. Onterecht, want ik meen in de huidige ontwikkelingen in de boekenbranche eenzelfde verwoestende kramp te herkennen als 5-10 jaar eerder in de muziekindustrie.

Momentum

27 november 2011

DIY: elke sale is er 1 voor @lorrainvillemsc! (Twitter-strip)

Leuke discussie tussen muziekliefhebber/fan, maker en winkel. Elke sale is er 1, producer Guido van Lorrainville weet dat en reageert direct:Dit is het verhaal van Lorrainville en dat is de plaat, sinds eergisteren in de winkel:


Dank voor de tip, @AgeVersluis. Meer Twitterstrips HIERRR.

26 november 2011

Gezellig muziekje onder het koken

Click = big:Via Jochem.

25 november 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (138)


24 november 2011

Full English

Gisteren opende ik de Netwerkmeeting Popmuziek Overijssel in het Metropool. Nooit geweest, flinke treinreis, mooie zaal. Zo langzamerhand wordt het een running gag, want ook in Hengelo werd ik aangesproken als die 'gratis'-man. Niet geheel onterecht misschien.

Afgelopen weekend was ons jaarlijkse voetbaluitje naar de overkant van Het Kanaal. Ditmaal West Bromwich Albion vs. Bolton Wanderers. 2-1, machtige wedstrijd, fantastisch publiek, idiote liedjes als er wordt gescoord. 's Avonds louter topmuziek in de pub, volgende ochtend bijkomen met een full english en de Sunday Times [click to enlarge]:Zo zie je, gratis werkt ook in de museumwereld. En feels like free is al jaren de pilaar waarop de complete Nederlandse bedrijfstak steunt.

23 november 2011

Perfect @LEGUESSWHO 2011, according to @Wiekes & @BELMONTBOOKINGS

LEGUESSWHO is misschien wel het mooiste festival dat Utrecht rijk is, in elk geval het spannendste. Die prachtavond met Caribou en het onvolprezen Beach House er achteraan zal ik niet licht vergeten en behoort tot mijn mooiste van 2010. Die laatste plaat topte niet voor niets op een haar na mijn jaarlijst. De 2011-editie belooft minstens zo spannend en mooi te worden als vorig jaar, kijk dat blokkenschema of zie de app. Teveel om op te noemen en te zien, daarom maken boekers en bovenal überliefhebbers Johan Gijsen en Bob van Heur ons graag wegwijs.

Johans Perfect staat HIERRR op Spotify, DAARRR de download (18 tracks).
Bobs Perfect HIERRR op Spotify, DAARRR als download (17 tracks).
Onder het artwork de toelichting (toejuiching?) van beide heren.

Behoefte aan meer LEGUESSWHO? Check de exclusieve mixtapes, de #LGW11-Luisterpaal en 10 tips van 3VOOR12. Bekijk en bezoek ook zeker Le Mini Who? van en met Beep! Beep!

Enjoy!Johan: 'De perfect Le Guess Who? 2011 is natuurlijk onmogelijk. Zeker als Bill Callahan er niet tussen staat. Toch een poging...'

1) Stranded Horse (FRA) - And The Shoreline It Withdrew In Anger
Uiterst breekbare Franse Nick Drake op de Kora, een West-Afrikaanse harp. Covert op z’n laatste album op mooie wijze What Difference Does It Make? van The Smiths. Hopelijk doet-ie dat ook live in de ultiem intieme Kargadoor op vrijdag.

2) Other Lives (VS) – For 12
Maakte een van de mooiste popplaten van 2011. Voor wie ze nog niet gezien heeft: kom op tijd! Als De Helling vol is, is-ie vol.

3) Fruit Bats (VS) – So Long
Band van Eric D. Johnson, die een blauwe maandag in The Shins speelde. Folky indie-liedjes voor liefhebbers van Modest Mouse en Chad Vangaalen. Mijn favoriete zondagochtendplaat, op zaterdagavond in EKKO.

4) Forest Fire (VS) – Future Shadows
Wederom intieme folk, echo’s en licht experiment. Zoals we gewend zijn uit New York. In een vroeg stadium omarmd door onze Utrechtse vrienden van Beep! Beep! Nu met My Brightest Diamond, Marissa Nadler en nieuw talent Dan Haywood op de zondagnamiddag in De Helling.

22 november 2011

Perfect Avantage (according to @Robey_Vintage)

Het moest een keer gebeuren: een gesponsorde Perfect. And here it is. Het is Perfect Avantage geworden, door en voor Robey. Gesponsord, zeker, maar wel een echt dikke compilatie. We zijn Life & Cooking niet.

Perfect Avantage is een mix van 50's/60's pop, soul, electronica & hip hop, waarbij elke track betrekking heeft op tennis. Logisch, want tennis is Robey's 'ding'. De beelden van de campagne zijn van fotografe Wyne Veen en je mag zelf kiezen welke van de 4 toffe hoesjes je neemt, kortom: #winning. En de Robey campagne-site is ook nog eens Site of the Day geworden bij Design Licks, dus alles en iedereen aan deze Perfect is good busy. Wij #winnen ook: een paar tennisschoenen.

HIERRR de download,
HIERRR de lijst in Spotify.

21 november 2011

Rock Your English! (8) - Knitting [over breien ja!]

Buffi Duberman (@rockyourenglish, Facebook) deelt tips & trucs hoe je je Engelse uitspraak en songteksten verbetert. Eerder zette ze Nederlandse songwriters op hun plek, had het over die altijd lastige 'th'-klank, hoe moe ze wordt van I Lof You Fairy Much, blogde over je songteksten, nog een keer en over ambities. De complete serie klik je aan en stuur je door met de tag rock your english. Vandaag: over breien.

'Today on Twitter I got a message saying that I should contact an artist who is on the 3VOOR12 Luisterpaal because it’s
‘een draak van een plaat’. I had a listen and I have to say, yes, the pronunciation leaves quite a lot to be desired. I won’t contact the artist, I have never gone up to anyone and said ‘Hey, your pronunciation is unclear – you mix up British and American accents, you overemphasize the T-sound at the end of the words, you confuse your F- and V-sounds, and don’t even get me started on your confusion with the blown and buzzed forms of the TH.’ (Actually, I lied. I have done this quite a lot in Buffiland, where I spend a lot of time, but I have never ever done it in real life). I feel that people know where to find me by now if they want honest feedback on their pronunciation and lyrics. If someone is satisfied with what they’re doing, that’s fine with me. That says something about their goals and ambitions. Maybe they are fully aware of all the things I’m saying with my MILF NINJA telepathie [sorry?!], and yet this is exactly the way they want to sound. That’s also groovy. However, after doing workshops in the past 3 weeks in Sittard, Zwolle, Nijmegen, Antwerp, Hasselt and Brussels, it’s become apparent that people are really not always aware of their pronunciation. In previous columns, I’ve already covered a bit on the TH and the difference between F and V. Let’s talk about a couple of other things in this one.
How about the ending of words? I’m a real fan of ‘knitting’. No, not the type where you sit in a rocking chair and make ugly scarves for people who love you enough to be seen in public with them on - I mean taking the ending of one word and having it flow naturally into the next word. Many times Dutch sounds very ‘staccato’ to me, and quite fragmented. The endings of words (‘lach’ for example) make it hard to connect it to the beginning of the next word (at least for me, as we never covered this in the inburgeringscursus that I never took). Let’s get practical:

20 november 2011

Over 'ja' maar vaker 'nee' zeggen

Over dit onderwerp blog, spreek en schrijf ik vaker. Soms zeg ik 'ja', soms 'nee'. Van allebei kun je wat leren, maar ik ben steeds voorzichtiger met 'ja'. Net als deze blogger en muzikant, om de juiste redenen. Lees wat hij schrijft, leer ervan:
I've been wanting to write this for a while, but a conversation this evening has prompted me to finally put finger to keyboard and get it done.

I was talking on twitter to a smart young chap about the merits of DIY and why the word 'unsigned' is unmitigated bullshit
[MySpace zelf ook trouwens ;-)].

Then he said "Still, if someone offers my band a record deal now there's no way we'd turn it down".

I suspect this is what most young musicians would say if asked, and my issue is not with a musician wanting a record deal, it is that 'yes' is the default position.

Ever wonder why your band only ever plays shitty gigs? It's because you keep saying 'yes' to shitty gigs.

Let me rewind.

I was in a band from the age of 18-24, and during that time we were trying to "make it". We said yes to everything. Gigs, record deals, putting on gigs for other people, the list goes on. I can't think of one single instance where we said no.

You want to know where that got us? Nowhere. Worse than that, it cost us easily £1000+ in travelling costs for gigs, and specifically £1500 (naively) paid to a record label to fund the "manufacturing" of 500 CDs on a "pressing and distribution" deal. I could write a book on the utter bullshit involved in that deal, which was effectively a scam aimed to take money from young bands, lots of them, for about 5 years. The label in question is now under new management, and I have no idea if the practice still takes place, so I won't name them.

But I digress. Saying 'yes' all the time got us precisely shit all. In fact, it directly led to us splitting up.

My current band, formed of the ashes of that previous incarnation, is a 'no' band. This is not to say we turn down everything, instead it means that 'no' is our default position until convinced otherwise.

If 'yes' is your default position, then you literally agree to anything, and there's no need for someone to change your mind. Why would they? You've already agreed.

Here's what saying 'no' has got us so far:
  • We've played 7 gigs. At least 5 of those were with bands we were going to see anyway, including a few of our favourite bands. We've turned down more gigs than we've played.
  • We've only played 1 shitty gig. This was the only gig where our default position was 'yes'. We were still in the old mindset and it was by far one of the worst gigs we've ever played.
  • Because we only play good shows, we've got fans. This is because they're the shows we would have been at anyway. They are our audience, because we are the audience.
  • We were offered a record deal by a really cool guy from a well respected UK punk label. We considered it, agreed in principal, but then things started to drag. We were concerned that our "adult lives" may not be conducive to what the label needed from us. We could see shitty gigs looming on the horizon. We turned it down, being open and honest about our reasons. The label came back and offered us all of the promotion with none of the pressure. This was good news. This would never have happened when our default position was 'yes'.
  • Most importantly, we like being in this band. We only do stuff we want to do. How can you not be happy doing that?
The point is this. If you agree to everything you are offered, then you are devaluing what you do. You are a musician who is pouring your life in to your music. If somebody wants to do something with that music then they should damn well have to convince you that it is in your best interests before you agree.

You don't have to be a dick about it either. You have the right to ask questions and be honest with the people that you are talking to. If they don't respect that then you were right to ask those questions and they should be avoided like the plague.

Change your default setting to 'no'. Wait to be convinced. Do things on your terms.

You'll get a lot further than you will by saying 'yes'.
Mooi verhaal. En waar!

19 november 2011

Justin Bacon

Via de onvolprezen Kakhiel.

18 november 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (137)

Vorige week was zeer magertjes, als goedmaker vandaag VOLLE BAK:


17 november 2011

Mijn album Top 10 van 2011

Een goed jaar, want te weinig plekken in de Top 10 en zelfs moeite om de plekken na de Top 3 in de juiste volgorde (is die er?) in te vullen:
  1. PJ Harvey - Let England Shake
  2. The Weeknd - House of Balloons/Thursday (2 EP's = 1 album :-)
  3. Ryan Adams - Ashes & Fire
  4. The Vaccines - What Did You Expect From The Vaccines?
  5. John Paul Keith - The Man That Time Forgot
  6. Spinvis - Tot Ziens, Justine Keller
  7. Jonathan Wilson - Gentle Spirit
  8. Alamo Race Track - Unicorn Loves Deer
  9. Destroyer - Kaputt
  10. M83 - Hurry Up, We're Dreaming
Te weinig plek voor Bobby Long (absolute aanrader als je die John Paul Keith plaat mooi vindt!), Black Lips, Eefje de Visser, I Am Oak, Danger Mouse & Daniele Luppi, Kurt Vile, Real Estate en The Antlers.

Uiteraard komt er net als andere jaren een Perfect 2011 (zie muzikale voorbeschouwing op 2011, 2008, 2009 en 2010, overzicht en persoonlijke Top 10), evenals een Perfect Vierde Kerstdag. Tradities zijn er om in ere gehouden te worden.

Morgen mijn Top 5 singles van 2011, zoals aangevinkt bij 3VOOR12. Net zo lastig. Keuzes, keuzes, keuzes...

16 november 2011

Feestje @borrelnoot030 (94) - netwerkmeeting Utrechtse muziekindustrie

Borrelnoot (Facebook, Twitter) is een ontmoetingsplaats voor en door de Utrechtse muziekindustrie in de Spiegelbar van Tivoli. Een paneldiscussie zet de toon, daarna is het vooral ontmoeten en ideeën uitwisselen. Ben je actief in de muziekindustrie of wil je dat gaan zijn? Meld je dan aan via borrelnoot@tivoli.nl.
Het panel
Host: Waldo Volmer (Gigant)
Panelleden: Erik Benders (Kytopia), Lodewijk Rondeboom (Stekker/Vers Vermaak), Rense van Kessel (Friendly Fire)
Borrelnoot is mede mogelijk gemaakt door 3VOOR12/Utrecht, HKU Music Management, Staplab, Plato Utrecht en The Village Coffee & Music.

Feestje (93)

Na de recente sluiting van SJU vult een groep jazz liefhebbers in samenwerking met de HKU en Café Hofman het gat met de Hofman Jazz Club. De eerste editie vond plaats op woensdag 9 november, de tweede over precies een week: 23 november. Vanaf 21u wordt Café Hofman omgetoverd tot een jaren '50 jazz club met jazz, soul, blues en singer-songwriters. Volgende edities: 7 en 21 december, 4 en 18 januari. Gaat dat zien en praat mee op Twitter.

15 november 2011

Perfect Grant Lee Buffalo (according to @datkanniet)

De belangrijkste reden dat Marian van Kesteren deze perfect maakte is het feit dat Grant Lee Buffalo's Fuzzy voor haar het allerbeste nummer ooit geschreven is. Maar een Perfect met maar 1 nummer is gewoon te weinig, drukte we haar op het hart. Dus deed ze haar best en selecteerde er nog eens 15 van GLB, en plakte er als kers op de taart een cover van Fuzzy achter. Gedaan door Daan. Prachtig mooi.

HIERRR de download,
HIERRR Marians Perfect in Spotify.

Enjoy!

14 november 2011

Het #boekenvak in #Buitenhof

Vorige week plaatste ik een uitgebreide serie waarin ik samen met Timo Boezeman (digitaal uitgever & acquirerend redacteur bij A.W. Bruna) de digitalisering van de muziekindustrie en boekenwereld met elkaar vergeleek. Dit alles met redactie, belangrijke aanvullingen en nuances van Erwin Blom, Erik Rigters en Jelte Nieuwenhuis. Het resultaat is een serie in 4 delen:
  1. De digitale historie van de muziekindustrie
  2. Een beknopte geschiedenis van de digitalisering in de boekenwereld
  3. De overeenkomsten
  4. De verschillen.
Of klik de complete serie aan.

Gisteren waren het boekenvak, de vooruitgang (?) en de gevolgen van de digitalisering ook onderwerp van gesprek in Buitenhof. Ik miste het gesprek, maar zag verschillende reacties op Twitter, verzamelde die en praatte mee, o.a. over de (vertragende) rol van de literaire - en muziekjournalistiek. Lees mee.

Ook boeiend in dit kader: Why the leaders of established companies dismiss the threat that destroys them, ook via Timo.

13 november 2011

Je wordt ouder, papa (8)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

Je wordt ouder, papa (7)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

Je wordt ouder, papa (6)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

12 november 2011

Leve De Vooruitgang!

Click to enlarge:Bron.

Je wordt ouder, papa (5)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

Je wordt ouder, papa (4)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

11 november 2011

Je wordt ouder, papa (3)

Grappige campagne ter gelegenheid van de 36e Mega Platen & CD Beurs (de grootste van Europa), volgend weekend (19 & 20 november) in de Jaarbeurs, Utrecht.

Bureau: Doorn & Roos,
Concept & creatie: David Bergmans & Wilbert Leering
Beeldbewerking: Pascal Nagel

Perfect Shuffle #57 (I'll make up your mind)

11-11-11, om 11u: Perfect Shuffle #57. Hand op jouw hart, dit is de beste Perfect Shuffle tot nu toe.

HIERRR de download,
HIERRR de (helaas) iets beperktere PS57 in Spotify.

Enjoy!

Wilde ideeën & nieuwe muziek (136,5)

Tis niet veel soeps vandaag; veel tijd gestoken in de uitgebreide serie over de digitalisering in de muziekindustrie vs. de boekenwereld. Zoek daarom deze week zelf de belangrijkste, leukste en opvallendste ontwikkelingen in de muziekindustrie, marketing en op internet en deel ze met mij:



Als troost voor deze magere aflevering om 11u: Perfect Shuffle #57.

10 november 2011

De digitalisering van de muziekindustrie vs. de boekenwereld - het ultieme overzicht (slot)

Het slot van deze 4-delige serie is eigenlijk waar het allemaal om begon: de verschillen tussen de digitalisering in de muziekindustrie en de boekenwereld. Eerder beschreven Niels Aalberts en Timo Boezeman (met redactie, belangrijke aanvullingen en nuances van Erwin Blom, Erik Rigters en Jelte Nieuwenhuis) de overeenkomsten, gaven een beknopte geschiedenis over digitalisering in de boekenwereld en de digitale historie van de muziekindustrie. Klik de complete serie aan, download de pdf of ePub. Vandaag de hoofdzaak. Een uitgebreide slotaflevering derhalve:

DE VERSCHILLEN

Wijze van consumeren

Het grootste verschil tussen de 2 werelden is misschien wel de manier van consumeren. Daar waar muziek vaker dan eens wordt geconsumeerd, is dit bij het gemiddelde boek meestal maar 1 keer.(Verandering van) inkomstenstromen
Een ander kenmerkend verschil is de manier waarop inkomsten in de industrieën worden gecreëerd en onder invloed van de digitalisering veranderen. Daar waar muziek de terugloop in omzet uit verkoop van dragers (deels) wist te compenseren met inkomsten uit optredens en concerten, is dit voor de gemiddelde auteur een veel lastiger verdienmodel. Natuurlijk is niet elke artiest of band live even goed, of in staat een zaal regelmatig te vullen, maar gemiddeld genomen kun je stellen dat ze dat beter kunnen dan een auteur die een lezing geeft en daar zijn inkomsten voor een deel uit weet te halen. Ook een belangrijk verschil: de (tussen-)partijen die (mee-)profiteren van deze inkomsten verschillen. De verschuiving van dragers naar optredens en concerten betekent dat platenmaatschappijen deels buitenspel komen te staan. Hun voornaamste inkomstenbron (lp’s, cassettes, cd’s) wordt kleiner en kleiner, terwijl gages en ticketprijzen stijgen, maar zij daar in principe niet (direct) van meeprofiteren. In moderne contracten (zg. 360˚-deals, ‘shared revenue deals’, joint ventures of gezamenlijke ondernemingen van artiesten met label(s) en/of management) wordt daar vaak een mouw aan gepast: labels en platenmaatschappijen worden daarbij beschouwd als partijen die middels arbeid en investeringen bouwen aan het ‘merk’ van de artiest, zo waarde creëren of vergroten en in ruil daarvoor meeprofiteren van andere inkomstenstromen (gages, (publishing-)rechten, merchandiseverkoop, sponsoring, synchs in commercials, films, tv-series, games etc.). Weinig contracten in de muziekindustrie worden nog gesloten waarbij niet 1 of meer van die andere inkomstenstromen onderdeel uitmaken van de deal.

Prijs en marktwerking

9 november 2011

De digitalisering van de muziekindustrie vs. de boekenwereld - het ultieme overzicht (3)

Eergisteren een korte historie van de digitalisering in de muziekindustrie, gisteren de digitalisering in de boekenwereld. Vandaag: de overeenkomsten tussen beide industrieën, morgen de verschillen en tot slot over de dodelijk vertragende rol van de muziek- en literatuurkritiek. Samen vormen ze een 4-delige serie van de hand van Niels Aalberts en Timo Boezeman, met redactie, belangrijke aanvullingen en nuances van Erwin Blom, Erik Rigters en Jelte Nieuwenhuis, allen werkzaam (geweest) in boekenwereld en/of muziekindustrie.

Overeenkomsten:
  • De eerste overeenkomst is de meest zichtbare en hardnekkige: zowel de boeken- als muziekindustrie waren traag in het omarmen van de digitalisering. Dat is een traditioneel proces in een veranderende wereld: afscheid nemen van een oud businessmodel zonder de zekerheid van een succesvol nieuw leidt eerst tot ontkenning en daarna een tegenreactie. Bij zowel de muziekindustrie als de boekenbranche gebeurt min of meer hetzelfde: overtreders worden aangepakt (procederen, persoonlijk of via instanties als BREIN), producten beveiligd (DRM) of zelfs van spyware voorzien. Vanuit de industrie bezien begrijpelijk, maar wie van een afstand kijkt, ziet een complete industrie jagen op zijn eigen, vaak beste klanten in plaats van dienstverlening en producten aan te passen aan nieuwe technische mogelijkheden en daardoor veranderde klantwensen en consumptiepatronen. Gevolg: klanten ‘wennen’ aan werkende illegale varianten, raken geïrriteerd, hebben te weinig alternatieven en zijn steeds minder bereid (of hebben de kans niet) om te betalen voor muziek of boeken.
  • Ook blijken grote industrieën traag, moeilijk of niet in staat collectief op de veranderde omstandigheden te reageren. Napster, Kazaa en anderen laten rond 1997 zien wat er technisch mogelijk is (weliswaar illegaal). De consument laat zien behoefte te hebben aan het gemak en volledigheid van het aanbod, maar moet bijna 10 jaar wachten alvorens een vergelijkbaar legaal alternatief op de markt verschijnt (in 2006, Spotify). Daarbij treedt een klassiek kip-ei-verhaal op: moeten illegale mogelijkheden eerste gedwarsboomd en gestraft worden alvorens legale tot ontwikkeling kunnen komen (min of meer het standpunt van Tim Kuik en BREIN en dus van de industrie die ze financiert) of moeten legale oplossingen worden ontwikkeld op dusdanige wijze dat ze een serieus alternatief vormen voor illegale varianten?
  • Digitalisering maakt het productieproces en daarmee het product goedkoper. Een album opnemen kostte decennialang tonnen, bedragen waarvoor een voorschot van en contract met een platenmaatschappij noodzakelijk waren. Opnamen van voldoende tot uitstekende kwaliteit zijn inmiddels, onder bepaalde voorwaarden, voor een fractie van die kosten te maken. Uiteraard blijven talent, songs, ideeën en ervaring met die nieuwe techniek een voorwaarde, maar opnamen en productie van muziek zijn bereikbaar voor een veel groter aantal muzikanten. Ook schrijvers kunnen eigen werk publiceren, digitaal uitgeven en op eigen kracht een publiek bereiken. Bloggen is gratis en glasvezel ligt overal. Al moet daar natuurlijk bij gezegd dat een publiek bereiken voor niemand een automatisme is en dat schrijven iets anders is dan verkopen. Voor een brede doorbraak bij een groot publiek zijn media en andere partners vaak nog noodzakelijk. Maar ook niet altijd, zie bijv. Amanda Hocking en John Locke.
  • Een andere overeenkomst is de relatief grote rol van tussenpartijen die onder druk van de digitalisering snel afneemt. Door internet en m.n. social media weten maker (schrijver, muzikant) en gebruiker (lezer, luisteraar, fan) elkaar gemakkelijker te vinden. Platenmaatschappijen en uitgeverijen vervullen grofweg 4 rollen:
  1. Scouting en ontwikkeling van talent (artist & repertoire (a&r) in de muziekindustrie; selectie, acquisitie en redactie in de boekenbranche; research & development (r&d) in andere bedrijfstakken)
  2. Financiering van opnamen of voorschotten om opnamen of productietijd van een boek te bekostigen
  3. Distributie
  4. Marketing & promotie
    Als de digitalisering doorzet, en dat gebeurt, vervangt glasvezel heen en weer rijdende vrachtwagens en daarmee de rol van platenmaatschappij en uitgever als distributeur. En dankzij online media heeft een auteur of muzikant de mogelijkheid 1-op-1 contact te zoeken en krijgen met lezer resp. luisteraar, waarna (bij een goed, opvallend product voor de doelgroep!) veel marketing en promotie in eerste instantie via social media verloopt. De rol van de industrie, platenmaatschappij en uitgever, zal nog meer verschuiven richting scouting en ontwikkeling van talent, tegen een veel scherper tarief dan voorheen. Op het gebied van financiering, distributie, marketing en promotie zal die rol niet verdwijnen, maar wel afnemen: de maker kan meer en meer zelf en betaalt alleen voor afgenomen diensten. Uitgeverij en platenmaatschappij zijn niet uitgespeeld, maar komen soms later pas in beeld en bepalen veel minder dan voorheen de route van maker naar ‘genieter’.

Zijn we iets vergeten? Zie je nog meer overeenkomsten tussen de digitalisering in de muziekindustrie en boekenwereld? Laat ze achter in de reacties. Morgen de verschillen tussen beide branches en daarna over de dodelijk vertragende rol van de muziek- en literatuurkritiek.