26 maart 2012

@StefanyJune doet het zo - een lowbudget clip opnemen

Vorige week vertelden De Meisjes hoe ze een low budget clip opnamen, vandaag vertelt manager Martijn Crama hoe hij dat deed voor Stefany June. Haar single Dibadi is net uit en Crama weet: 'Bij een goede release wil je een mooie clip. Ideaal om te delen, te hypen en nog steeds is YouTube een belangrijke muziekzoekmachine.' Na Google de tweede ter wereld om precies te zijn. Maar hoe stamp je een clip uit de grond? Je hebt geen geld, maar wil toch iets moois maken. Martijn en Stefany deden het zo:

'Op de set van Florian Wolff's So Far So Good behoorden Thomas Jeninga en Rob van Wegen tot de crew. Tijdens een change-over begreep ik van de twee dat zij een creatief filmcollectief aan het opzetten waren: Moeders Mooiste. Bevriende regisseur Michiel ten Kleij vertrok voor een half jaar naar London. Met hem schoot ik de clip van Florian, maar dit keer kon hij me niet helpen. Direct dacht ik aan Moeders Mooiste en belde Thomas. Hij vond de muziek te gek en wilde graag als cameraman de clip draaien. Rob liet weten de productie te doen.'

Maar met een productieleider en een cameraman heb je nog geen clip. Martijn: 'Stefany en ik hadden wel ideeën, maar wisten deze nog niet helemaal te concretiseren. Thomas opperde om een aantal bevriende regisseurs te laten pitchen op onze ideeën. Zo'n pitch is niets meer dan een voorstel hoe zij de clip zien en zouden willen maken. De interpretatie van Jocelyn Herrewijn viel direct op. Stefany's muziek wordt vaak omschreven als zomers, kleurrijk en vrolijk, Jocelyn begreep dat Stefany zoekt naar contrasten in haar muziek. Inmiddels was Rob druk met locaties regelen en mensen te vertellen over onze plannen. Ieder crewlid dat zich bij het team voegde deed dit om dezelfde reden: leuk om samen iets tofs neer te zetten met een fijne groep mensen.' Vergis je niet: dit is een niet te onderschatten factor voor creatieve mensen! Je kunt niet eeuwig teren op gratis enthousiasme, maar in ruil voor veel of volledige creatieve vrijheid blijkt veel mogelijk of bespreekbaar.



De locatie, het ENKA terrein in Ede, regelde Rob. 'De mensen die het terrein beheren overtuig je met een goede presentatie en door ze het vertrouwen te geven dat je hun terrein met respect 'belegert'', aldus Martijn. 'Rob kan dat fantastisch. We draaiden 's nachts, zodat we niemand tot last hoefden te zijn. Stefany's clip heeft uiteindelijk minder dan een Macbook gekost. Het geld dat we hebben uitgegeven zat vooral in techniek. Een goede camera; daar kun je niet op bezuinigen, De Lichtmacht stelde een fantastische lichtset beschikbaar voor een vriendenprijs. Verder waren er cateringkosten en kleine technische hulpmiddelen (grip, focus puller). We dekten alles door wat live-inkomsten opzij te zetten.'Tips en gouden regels voor zo'n DIY productie vol vrijwilligers? 'Vertrouwen en vrijheid. Iedereen die rondloopt weet dat er professioneel geknald moet worden, maar wel op een manier dat iedereen er voor zichzelf het meeste en beste uithaalt: plezier, ervaring, netwerk of een mooi concreet resultaat op zijn CV. Liefst allemaal tegelijk. Deadlines, ook al is het een vrijwillig project, zijn cruciaal. Vaste, reële periodes vastleggen, zodat het overzichtelijk wordt maar vooral een fijne klus die je niet achtervolgt. Dat houdt de sfeer goed. En vergis je niet in het belang van een goede editor. Hoe mooi de beelden ook zijn, de editor vertelt het verhaal (op aanwijzingen van de regisseur natuurlijk).'

En dan het eindresultaat. 'Een videoclip die mijn verwachtingen overstijgt, kijkend naar middelen, tijd en budget:'



Dank voor het delen, Martijn!

Geen opmerkingen: