7 juni 2012

Mijn #liefde voor #Twitter - een Top 10

Het nieuwe Twitter-logo:



Mijn liefde voor Twitter is genoegzaam bekend: geen enkel platform heeft me zoveel plezier bezorgd, tijd gekost, mensen (beter) leren kennen, mijn netwerk uitgebreid, geleerd en opgeleverd in de afgelopen 3 jaar, 4 maanden en 2 dagen. Dank voor het overhalen, SjoerdFrank en Erwin (die mij via Twitter nog steeds kritisch volgt).

Toch blijft het moeilijk uitleggen aan niet-gebruikers wat de lol en het nut is van maximaal 140 tekens, gedeeld met iedereen die je volgt. Dat almaar uitbreidende netwerk en wat daar, gevraagd of ongevraagd, voor moois uitkomt kan ik lastig bewijzen in een paar zinnen of een enkele blogpost. Sterker dan voor welk ander platform geldt dat wat je erin stopt (bijv. iedere dag een link naar een nieuwe blogpost) je eruit krijgt. En meer.

In die ruim 3 jaar heb ik regelmatig mooie voorbeelden bewaard van wat Twitter vermag: eerst op Keepstream †, inmiddels Storify en regelmatig in de vorm van zg. Twitterstrips alhier. Een selectie van de leukste, mooiste, meest concrete en indrukwekkende voorbeelden en gesprekken, in willekeurige volgorde:
  1. Allereerst 2 heel concrete persoonlijke ervaringen: hoe 19 ontwerpers bijna 100 illustraties voor mijn boek maakten en hoe ik daarna mijn boekpresentatie op Twitter uitverkocht. Die voorbeelden onderstrepen dat het op Twitter niet bij praten alleen blijft; heel bijzonder om mee te maken.
  2. Twitter is ideaal om te discussiëren met Tim Kuik. Heel goed dat hij die gesprekken aangaat (zouden meer mensen moeten doen), waardoor je eenvoudig BREINs doelen en beweegredenen achterhaalt.
  3. Over (niet) betalen voor muziek en wie dat bepaalt praat ik met Kees de Koning (Top Notch) en trompettist Rob van de Wouw.
  4. Heerlijk hoe Kees' collega Farid Benmbarek daarna orakelt en inspireert. Ware woorden over talent, doorzettingsvermogen, hard werken, Het Leven, muziek, de muziekindustrie en vooral: DOEN. Dit had ik voor geen goud willen missen!
  5. Twitteren met regisseur Martin Koolhoven kost wat meer tijd en inzet: over (gebrek aan) innovatie, illegaal downloaden, heffingen, (Spotify voor) films, oplossingen en uitdagingen. Eén van die discussies zette ik later om in een Slideshare en liet die zien op Het Grote Downloaddebat. Twitter werkt dus ook als archief of middel om je gedachten op scherm te zetten en te ordenen:
  6. Gers Pardoels muziek in een McDonald's commercial: sell out? En wat is de oorzaak van het verschil in kijkcijfers tussen Herman Finkers en Hans Teeuwen? Prachtig dat je kunt meelezen bij dit soort niet-eenduidige dilemma's die worden besproken door experts, critici, makers, fans, volgers, kijkers en andere betrokkenen.
  7. Leuk die ellenlange discussies over niks (...), daarom nog een heel praktisch voorbeeld: een ticket voor het uitverkochte concert van Mumford & Sons bemachtigen en vanaf het terras met Tivoli checken of de rij voor de kassa inmiddels weg is ;-)
  8. Soms is Twitter lekker stoom afblazen: over het Utrechtse Muziekpaleis bijvoorbeeld.
  9. Of gaat (bijna) over leven en dood: Jay wordt in elkaar geslagen, Erik schiet hem te hulp.
  10. En soms is Twitter gewoon leuk en lekker venijnig: een would-be schrijverD te kakken gezet :-)
Erwins Fast Moving Targets schreef er onlangs een boek over: De Realtime Revolutie; hoe Twitter (bijna) alles verandert. Lang leve Twitter!

Geen opmerkingen: