14 augustus 2012

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (2) - de zaterdag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Traditiegetrouw de dag met wat minder grote namen. Oorzaak is het feit dat Lowlands vaak in hetzelfde weekend is gepland als Pukkelpop en Reading. Op die manier zijn grote(re) namen gemakkelijker ook naar Nederland te halen, maar zij headlinen de zaterdag vaak liever in de UK of België. Niks erg, want er is genoeg moois te zien dit jaar! Mijn 15 Lowlandstips + ietsje meer luister je in deze Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (eenvoudig deel- en doorstuurbaar via bit.ly/PerfectLL12), op volgorde van het blokkenschema:
  1. alt-J's prachtig gezongen en avontuurlijke folk/folktronica (Bravo, 13.30u) zag ik eerder en met veel plezier op deBeschaving en zie ik ook op Into The Great Wide Open. Hun debuutalbum is voor velen 1 van de beste platen van dit jaar, Spinvis' Tot Ziens, Justine Keller was dat in 2011. Ik zag hem zijn meest recente meesterwerk nog niet live spelen en zou gaan kijken (Grolsch, 13.40u). Dit is de Hit. Prachtig.
  2. Dope D.O.D. (India, 17.20u) is sinds Noorderslag aan een gestage opmars bezig, vooral ook buiten Nederland. En dat op basis van slechts één (1!) EP. Knap. Optredens met en gastbijdragen aan KoRn (brrr!) en Limp Bizkit (brrr!!) doen vermoeden dat Dope's hiphop lomper dan lomp is (Nu Metal is muzikaal het ergste dat ons overkwam sinds grunge), maar als ik dit jaar op Lowlands was zou ik zeker checken what the fuzz is all about. Grote kans dat ik binnen 5 minuten gillend mijn muzikale heil zocht bij de subtiele, instrumentale folktronica van Four Tet (Bravo 17.30u - mooie combi met het meer vocale alt-J eerder op de dag). Love Cry is prachtig.
  3. Na al die moderne folky hipheid of lompe non-muziek zou ik zaterdag om 20.10u de onvervalste soul van Charles Bradley and his Extraordinaires tot me nemen in Lima. Kijk, luister en huiver. Aanrader!
  4. Voor Skrillex' dubstep (Alpha, 21.45u) geldt hetzelfde als voor Limp Bizkit: lomp, lomper, lompst. Net als The Black Keys gisteren hooguit naar kijken om de Alpha en masse kapot te zien gaan. Nee, doe mij The Walkmen maar (India, 22u). Zal lekker rustig zijn - volkomen onterecht. Nieuwe plaat Heaven is weliswaar net geen Lisbon, maar vorig jaar in Tivoli bewezen ze live volstrekt magnetisch te zijn. Wat. Een. Band.
  5. Afdansen in de X-Ray om 01.01u met Todd Terje, simpelweg omdat zijn Inspector Norse een classic is, mijn absolute Single van het Jaar. Wat. Een. Plaat.
Gisteren de 5 vrijdagtips, morgen mijn Top 5 voor de Lowlands-zondag.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Skrillex is meer dan alleen lomp, het is een pionier en een razendsnel en keihard werkende piepjonge muzikant die ongelooflijke dingen doet met slechts een MacBook. Dat je er niet van houdt snap ik heel goed, maar neerbuigendheid is niet nodig hoor ;-). Grt Hiddo

Anoniem zei

Prima tips, ik neem ze allemaal mee naar Pukkelpop. Behalve die van Skrillex, want op dat tijdstip spelen the Stone Roses. Lijkt me duidelijk.

Unknown zei

Ieder z'n mening, Hiddo (de mijne is er ook maar 1 van velen), maar Skrillex een 'pionier' noemen gaat wat ver, me dunkt... Maar veel plezier!