15 augustus 2012

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (slot) - de zondag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Mijn Lowlandstips luister je in de Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (20 tracks, eenvoudig delen en doorsturen via bit.ly/PerfectLL12), op volgorde van het blokkenschema. Eergisteren de vrijdag, gisteren zaterdag, op zondag vier ik mijn liefde voor Britse pop bot:
  1. Zulu Winter (Charlie, 14.20u). Tikje hoogdravende Britse doompop (maar niet zo doom), in de stijl van die ándere goede band uit de 80's, Echo & the Bunnymen. Beetje over het hoofd gezien dit jaar; onterecht, want de moeite.
  2. The Maccabees (Alpha, 15u). Pelican is een briljante single, maar een muzikaal buitenbeentje op Given To The Wild. Dat album leunt vooral op sfeer, kalme opbouw, wat langere songs in plaats van puntige, up-tempo radiotracks. Minder puntig, trager, dus niet goed? Integendeel! Het is een prachtplaat, een aanrader. Ben wel benieuwd hoe dat overeind blijft in de immense Alpha. Wie dat zonder twijfel doen zijn de Heideroosjes, die in Biddinghuizen na The Maccabees op mogen (om 16.40u), een verdiend afscheid dat Jan Smeets ze eerder dit jaar niet gunde.
  3. Daarna de vlam in de pan met Miike Snow (Bravo, 17.30u). Immers, het is zondag, de kater mag/moet er uitgedanst worden. Niet op platte, wel op sterke house. Pas alleen op voor bierscheetjes na zo'n 'intensief' weekend en de verwachte warmte...
  4. Magnetic Man (Bravo, 19.30u) is het koningstrio van dubstephelden Benga, Skream en Artwork. Minder plat of lomp dan keizer Skrillex een dag eerder in een tent groter - en da's een compliment in mijn boek.
  5. Afsluiter? Hoe sympathiek Dave Grohl me ook lijkt, zijn Foo Fighters in Alpha kunnen mij op 4-5 songs na gestolen worden. Nee, dan Wilco op diezelfde tijd (India, 20.30u). Al was het maar voor die onweerstaanbare prachtsolo in Impossible Germany, 12 minuten ingehouden spanning en hypnotiserende herhaling van One Sunday Morning of de gecontroleerde muzikale chaos van Via Chicago. Onovertroffen liveband. Het alternatief, gesandwicht tussen Dave en Wilco: The xx (Grolsch, 21.30u). Hun succesvolle debuut overtuigt, maar is mij iets teveel een meisjesplaat: de goede maar behapbare versie van donkere muziek. Ik heb Jamie echter hoog zitten, dus die aanstaande opvolger kijk ik naar uit. Wie weet gaat ik alsnog definitief om.
Perfect Lowlands 2012 vind je HIERRR. Nog niet genoeg? 's Neerlands trots Nobody Beats The Drum nam speciaal voor komend weekend een nieuwe track op, voor *gratis*. Op Lowlover de iBook, een overzicht van de meest legendarische optredens in 20 jaar Lowlands. En uiteraard de traditionele 2012-mix van Sandeman, niet te missen:



Veel plezier komend weekend!

Geen opmerkingen: