23 augustus 2012

Into The Great Wide Open 2012 tips, incl. Perfect #ITGWO12 #Spotify-playlist #gwo12

Lowlands achter de rug, op naar Into The Great Wide Open. Daar ben ik wél bij. Van 7 tot en met 9 september, met een paar kleine dingen op 5 en 6 september. Onderstaand mijn tips, links meestal naar YouTube-clips, albumlinks naar Spotify, waar je ook Perfect Into The Great Wide Open 2012 vindt (19 tracks). Onze kinderen smullen van het uitgebreide kinderprogramma, wij gaan voor de muziek:

Mijn Top 5
  1. Jake Bugg, clip opgenomen in Amsterdam (zondag, 14.45u, Het Armhuis): een 18-jarige (!) met de snotty bravoure en brille van Alex Turner (Arctic Monkeys), sneer van Dylan en verhalende teksten van Ray Davies (The Kinks). En, niet onbelangrijk bij mijn Popsterren: z'n haar zit goed. Heel benieuwd naar!
  2. Dankzij tipgever Jan Kooi haalde de bluesy powerpopplaat van John Paul Keith mijn albumlijst van vorig jaar. Zoals de Volkskrant schreef: 12 songs die zó authentiek en bekend in de oren klinken, met een scheut Nick Lowe-ironie, dat je denkt naar een album vol covers te luisteren. Zondagmiddag, 16.30u in De Bolder (helaas ben ik dan al op weg naar de boot...).
  3. Als je stennis schopt in mijn stad terwijl ik er niet ben ('If you disrespect my music, I disrespect your FACE!'), moet ik je zien. Willis Earl Beal dus (zondag, 16.30u, Naar Buiten).
  4. Django Django stond afgelopen weekend in de polder en maakte volgens velen 1 van de albums van het jaar, in elk geval 1 van de singles. Mooie combi van folky indie en een soort tribal electronica, die live wellicht nog een stuk opzwepender uitpakt (zondag, 17.15u op het Sportveld).
  5. Case Mayfield primeurt '10', zijn tweede album binnen 8 maanden (vrijdag, 16.45u, Vuurboets Duin). 10 Tracks, waaronder single Schizophrenia, deze zomer binnen 10 dagen opgenomen en gemixt. Een vogeltje, het bonte Vlielands schorskloppertje, fluisterde mij in dat hij die nieuwe plaat integraal speelt, misschien nog 1-2 nummers van debuut The Many Colored Beast. Op Vlieland is voor het eerst een 10" te koop, elk exemplaar met de hand van de titel voorzien door Case, met daarop 2 nieuwe nummers plus 2 akoestische solotracks die hij vorig jaar daar opnam. Hebbeding!
Dansen doe ik bij Mr. Scruff en St. Paul, meesters in het naadloos en volstrekt logisch aan elkaar lijmen van de beste platen uit elk genre.

UPDATE: nu de blokkenschema's bekend zijn blijken John Paul Keith, Willis Earl Beal en Django Django af te tikken als wij zondagmiddag op de boot naar huis zitten :-( John Paul komt gelukkig nog naar dB's op 15 september, voor Django Django zet ik de joker in: Wood Kid. Oorspronkelijk een clipmaker, en dat kun je zien, maar z'n percussieve muziek maakt ook nieuwsgierig.

Voorts probeer ik te kijken bij:
  • Adrian Younge: nieuwe psychedelische soul. Nieuw ja, want Something About April klinkt en ziet eruit als 1974. Over die plaat juichen sommigen, ik ben er niet helemaal over uit. Fantastische sound, paar geweldige tracks en een aantal richtingloze, maar genoeg om best heel nieuwsgierig te worden hoe dit live klinkt.
  • Meer psychedelische soul van The Stepkids. Als je live met Alicia Keys, 50 Cent en Lauryn Hill hebt gespeeld, kun je wel wat.
  • alt-J. Vanwege Lowlands al wat over gezegd en daar blijf ik bij: prachtig gezongen avontuurlijke folk/folktronica. Op deBeschaving was het goed, maar nog niet geweldig. Dat kan heel goed gebeuren op Vlieland.
  • Amatorski, uit België. Sfeervolle meisjespop, van die commercial. Topliedje, beetje zuchtmeisje, beetje Belle & Sebastian, beetje Camera Obscura. Live minder braaf en binnen de lijntjes dan genoemde namen, met meer aandacht voor ritme, bas en drums.
  • Anne Soldaat, gitaarheld sinds Daryll-Ann. Presenteert ook zijn nieuwe album op ITGWO (nu al op 3voor12's Luisterpaal), net als de vorige opgenomen met held Jason Falkner. Mijn powerpophart maakt een sprongetje.
  • Daughter. Geen idee. Twee EP's, klinken als mooie meisjesmuziek. Komen met nieuwe plaat op 4AD en da's doorgaans een aanbeveling.
  • Dio, omdat hij Lowlands rockte en niet het hele weekend gevuld kan worden met jongens of meisjes die voorovergebogen over hun akoestische gitaar hangen. Voor de productie van Benjamin Braafs Festival, zijn tweede, heeft Dio goed naar Brothers geluisterd. Er zijn mindere muzikale inspiratiebronnen.
  • Dirty Beaches. Rare, ruwe EP, hoog Suicide-gehalte, niet voor teerhartigen. Ook hiervoor ben ik (nog) niet helemaal om, maar Lord Knows Best is een sterk en intrigerend lied, een soort schuurpapieren Soul Coughing. Dirty Beaches fascineert, zoals meer acts op ITGWO nieuwsgierig maken. Dat zoek ik in een festival.
  • Eén van de tofste Nederlandse MC's: Fresku.
  • En zou Franz Ferdinand het nog/weer (doorhalen wat niet van toepassing is) hebben bij album #4?
  • Howlin Rain: uitgesponnen, swampy tracks.
  • Vorig jaar overtuigde James Vincent McMorrow enorm tussen de dennen van Vlieland. Wellicht dat ik hem dit jaar oversla, maar wie daar toen niet bij was moet nu zeker gaan. Prachtig!
  • Rammelende Nederlandse bandjes waar 'mensen' het over hebben: Mozes & The Firstborn.
  • Ik schreef het bij mijn Lowlands-tips: Spinvis' laatste is een Meesterwerk, een prachtplaat, dit het tofste nummer.
  • Warpaint zag ik vorig jaar op Haldern, waar de groovy shoegaze van deze all-girl group zeer goed viel. Geen Bangles (al is daar ook niks mis mee).

Tot op het Wad over 2 weken? Geniet ondertussen van Perfect Into The Great Wide Open 2012:

5 opmerkingen:

Hugo Vogel zei

Deep Dark Woods! Het liefst op het bospodium natuurlijk.

Joris zei

Dankdankdank. Was van plan ditmaal wat rustiger aan te doen en niet constant van hot naar her te rennen om alles te moeten zien, maar ben bang dat me dit - met dan aan jou - weer niet gaat lukken... ;-)

Anoniem zei

En kamp wit's bonte avond.

Unknown zei

Kamp Wit forever.

Fred3012 zei

4/5 van mijn favorieten vooraf genoemd: Django Django (betere afsluiter kan toch niet?), Warpaint (beste wat Haldern vorig jaar bood, ik zweef nog regelmatig door), Adrian Younge (dat orgeltje in It's Me, Niels, da's puur GOUD), Alt-J (al waren live berichten tot nu toe matig).
#5 favo: Tiny Ruins! Valt ongetwijfeld in categorie meisjespop. Bij Just Desserts smelt ik al weken weg. Alleen.... recht t/o Adrian Younge geprogrammeerd. Die wint vooralsnog.
Daarnaast veel fijns te ontdekken, zoals iedere editie