25 september 2012

Drummen doe je zo (13) - over triggers

Eerder schreef Bram de Wijs een 12-delige serie over hoe de drums van het tweede album van zijn band Only Seven Left werden opgenomen. Dit keer enkele aanvullende blogposts over live drums. En dan niet over zijn drumkit, maar over alles eromheen. Vandaag over zg. triggers. Voor niet-ingewijden: een trigger is simpel gezegd een apparaat dat gemonteerd is op je drumkit, bij aanslag een eerder opgenomen drumsample laat horen, maar niet alleen reageert op de aanslag maar ook de kracht en intensiteit ervan. Vragen en verzoekjes naar aanleiding van Brams serie zijn welkom.

Triggers? Schande!
Bram: 'Wat Autotune voor zangers is, zijn triggers voor drummers. Not done, of in ieder geval niet iets om over op te scheppen. Toch zijn er weinig cd’s meer waarop geen pitchcorrectie voor zang is gebruikt en bij veel drums die je hoort is gebruik gemaakt van samples. Waarom dan niet live?
Toen we in de studio zaten en voor ieder liedje een andere snare, andere microfoons of andere vellen gebruikten, vroeg ik me soms af hoe we dit in godsnaam live gingen doen (en schreef er ook een blog over). Zou het tof zijn om live ieder liedje met exact de drumsound van de plaat te spelen? En handig?'

Live
'Ik ben het bij repetities gaan proberen: niet met 10 verschillende snares, maar met één lekkere sample. De perfecte sound heb ik nog niet gevonden, dus live heb ik de trigger nog niet ingezet. Vanaf de volgende show wél, met één representatieve sample van de plaat. Als dat bevalt zou ik kunnen uitbreiden naar meer verschillende sounds en ook de kick. Ik zie voor me dat we in de toekomst nog iets verder de elektronische kant op gaan, en daarvoor is een trigger bij uitstek geschikt.

In een zaal is het natuurlijk weer anders: hoe hard moet de sample uitgestuurd worden, wat is een mooie mix? Er er moet geen faseverschil ontstaan waardoor de complete snaresound naar de knoppen gaat. Ik zie ook bands die de snare-sample van de plaat gewoon mee laten lopen op de backing track. Nadeel: je hoort het. Live sla je misschien niet exact op de tel waardoor een flam onstaat, en je kan niet even een andere fill doen.'

Geluidsman
'Heb ik dan geen vertrouwen in onze geluidsman? Zeker wel. Tot voor kort was dat Sander (werkt nu bij Graveland Studio) en nu is dat Yves. Mijn snaregeluid is altijd goed. Ik zie de trigger meer als een leuk speeltje voor effecten. En ik zou niet 100% sample-geluid gebruiken, maar altijd een mix maken met de akoestische klank. Het is tof dat je een soort constante kwaliteit kunt bieden: waar je ook speelt, hoe de techniek daar ook is, mijn snare klinkt (ongeveer) hetzelfde. Sander benadrukt trouwens dat goed spel en goed stemmen de basis vormen van een mooie sound.'

Roland
'Ik gebruik de RT10-S trigger van Roland en ben tevreden over de gevoeligheid ervan. De trigger is niet aangesloten op een laptop maar op een eenvoudige standalone drumpad, waarmee ik nog een paar andere samples aanstuur.'

Daarover morgen. Een voorbeeld waarbij twee opvallende snaresounds gebruikt zijn op OSL's plaat hoor je in Turn Your Head Around.

Geen opmerkingen: