26 september 2012

Drummen doe je zo (14)

Eerder schreef Bram de Wijs een 12-delige serie over hoe de drums van het tweede album van zijn band Only Seven Left werden opgenomen, dit keer enkele aanvullende blogposts over live drums. En dan niet over zijn drumkit maar over alles eromheen. Gisteren over triggers, vandaag meer over Brams gebruik van drumsamples. Vragen en verzoekjes naar aanleiding van deze serie zijn welkom.
'Sinds de vorige tour gebruik ik de Alesis SamplePad om live samples aan te sturen. Om een beetje te wennen begon ik met wat eenvoudige percussie-sounds zoals claps en een subkick. Dat was leuk: bijvoorbeeld bij het verlengde trommel-einde van Love Will Lighten The Dark kon ik er af en toe wat onverwachte samples doorheen gooien.'

Intro
'Bij de nieuwe tour heb ik er meer samples van de plaat ingeladen, zoals de intro-synth van Run Away, het eerste liedje van de set. Dat gaf ons de mogelijkheid een min of meer geïmproviseerd intro te spelen, waarbij exacte lengte niet afhankelijk is van de meelopende clicktrack. Interessant en spannend omdat we steeds meer de neiging kregen om iedere seconde van de show vast te leggen en dit juist wat meer ruimte geeft.'

Trigger
'Zoals ik gisteren schreef heb ik de snare-trigger aangesloten op de drumpad. Niet op de laptop waarop onze clicktrack meeloopt, omdat ik die niet extra wil belasten. Een vastloper zou tamelijk onhandig zijn. Hoewel het mooi zou zijn één systeem te hebben waarop alles gesynct is, vergroot dat ook het risico dat áls er iets misgaat, álles misgaat.'

SamplePad
'Ik heb de Alesis gekozen omdat-ie overzichtelijk en niet heel duur is. Er kan een SD-kaartje in met eigen samples. Nadeel is dat die samples alleen mono kunnen zijn. Door met sets te werken kun je makkelijk naar een volgende preset klikken, hoewel ik dat tijdens een show nog niet heb geprobeerd. Misschien dat ik op termijn toch overstap naar een grotere pad (de Roland SDP X bijvoorbeeld) om wat meer functies en pads te hebben.'

Morgen over stokken. Drumstokken welteverstaan.

Geen opmerkingen: