7 december 2012

Perfect Mood Swings (according to @AnneSoldaat)

Anne Soldaat is niet alleen muzikant, hij is ook muziekdealer. En hij schuift ons een prachtige selectie van uppers & downers toe, with the tendency to push it as far as he can. Echt weer een geweldige lijst + bijsluiter van Anne zelf.

HIER moet je zijn voor Perfect Mood Swings!

Enjoy!
'Om iets te kunnen zeggen over en bij de Perfect Mood Swings-playlist ben ik 'em eerst weer 'es gaan opzoeken en beluisteren. En toen zag dat Spotify adverteert met haar 'mood agent'. Mijn eerste associatie met dat begrip was een soort digitale politieagent die in de gaten houdt of je stemming wel door de beugel kan of lang genoeg stand houdt. De 'mood agent' als onderdeel van de 'mood police' dus.

Het is iets anders natuurlijk: de mood agent zoekt gelijkgestemde nummers bij de door jou samengestelde playlist. Ga ik helemaal niet aan beginnen - ik ben m'n eigen mood agent en in deze lijst is, grofweg, de eerste helft 'the best of' mijn mood-categorie 'melancholisch/depressief'... en dat dan met een knipoog ;-) Blijmoedig wordt het nooit in die playlist, maar de tweede helft is wat meer 'up', met New Order's 'Thieves Like Us' als een wat vreemde eend in de bijt. Toch een nummer wat me na aan het hart ligt, ik weet nog dat ik de 12 inch bij Boudisque kocht nadat ik 'em bij de VPRO op de FM Radio had gehoord.

En 'Sugar Man' Rodriguez, die heb ik als gitarist in een gelegenheidsband in 2006 of 2007 nog e's begeleid tijdens een eenmalige show op Crossing Border. Ik herinner me nog hoe hij, na aankomst in Amsterdam, wat verdwaasd in zijn leren broek over de wallen schuifelde en bij de Febo op de Oudezijds Voorburgwal iets naar binnen werkte wat hij nog nooit eerder gezien of geproefd had. En vervolgens flink ging blowen. De docu over zijn wonderlijke leven, Searching for Sugar Man, is tijdens de afgelopen IDFA bekroond, geloof ik, vandaar dat ik er even over begin.

Omdat in mijn oorspronkelijke playlist - door Adriaan gespotified - 2 nummers zaten die onvindbaar zijn, heb ik tot mijn vreugde het mooiste Walker Brothers nummer ever én een nummer van Biff Rose kunnen toevoegen. Voor Biff Rose (of, beter, voor zijn muziek) breek ik trouwens een lans in het laatste nummer van Heaven' - Anne Soldaat

Geen opmerkingen: