30 april 2013

Er is maar 1 King (en da's een vrouw!)



Fijne Koningsdag! Wij staan op het Lepelenburg, kom langs en sla je slag:

29 april 2013

Dance yourself dizzy!

Het was dikke disco dit weekend op Perfects.nl: Perfect If You Like Daft Punk, een heuse producersbattle tussen Perfect Giorgio Moroder en Perfect Nile Rodgers en zojuist verscheen Perfect Studio 54, met liner notes van maker Aux.

Van de weersomsuit heb ik gisteren genoten van deze docu over één van de beste en meest succesvolle producers van de jaren '70, '80 en '90, ook prominent te gast op het a.s. Daft Punk album, Nile Rodgers:


Enjoy!

28 april 2013

Gezongen muziekles


Via Marinus.

27 april 2013

Het verlengstuk van je ...

Vanavond om 20.50u op NED3, in Het Uur van de Wolf:

Meer mooie verhalen in de serie Gitaargeluid.

26 april 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (206)

Kort maar krachtig:

25 april 2013

Feestje (133)

Veelbelovend talent, kijk en luister maar:


Klik op deelnemen en je staat op de gastenlijst morgenavond. Show start om 19.30u.

24 april 2013

Perfect Punk (according to Jerry Goossens)

HIER. Check die liner notes van Jerry:

'Vermoedelijk geldt het voor alle genres, maar op de afdeling punk kun je wel tien Perfects samenstellen. Old school. Hardcore. Skate. Pop punk. Anarcho. Emo (de Fugazi/Rites of Spring-variant, bedoel ik). Garage. Oi! Want punk is net metal: een stam die zich eindeloos blijft vertakken en steeds opnieuw vrucht draagt. Ik had uiteraard van al die loten de rijpste (of in dit specifieke geval: de rotste) kunnen plukken om die in een muzikaal fruitmandje aan te bieden. In plaats daarvan koos ik voor een Perfect Punk-lijstje waarin nummers voorkomen die goed beschouwd helemaal niet als punk gekwalificeerd kunnen worden. Omdat de beste punk vaak geen punk is. Omdat punk nu eenmaal het leukst was toen het nog niet was ingekaderd.'

Lees verder. Oja: win een platenspeler uit ongeveer 1977 :-)

23 april 2013

@TivoliUtrecht doet het zo: Perfect Tivoli by Night (2)

Gisteren legde dance-programmeur Michiel Peeters uit waarom Tivoli de website Tivoli By Night lanceert. Vandaag de beurt aan Cédric Hooge, die vertelt op welke manier ze de doelen vervullen die Michiel gisteren stelde.

Cédric: 'Ik solliciteerde in december 2012 op de algemene marketing- en communicatiestage bij Tivoli, aansluitend bij mijn studie Music Management (HKU). Michiel was toen bezig met het opzetten van Tivoli By Night en zocht een stagiair die de continuïteit en invulling van het project kon realiseren. Mijn affiniteit ligt sowieso bij elektronica, dus Tivoli By Night was voor mij een nog betere match dan die algemene stage.
In onze eerste meeting legde hij die doelen uit: cultiveren, informeren, imago verbeteren en de voor- en nabeleving van avonden versterken. Dit alles met een specifieke toon: neutraal, bij vlagen humoristisch en vooral niet geforceerd.

Ik ben direct aan de slag gegaan met het ontwikkelen van terugkerende items en artikelen voor onze website. Hoewel we behoorlijk de diepte in willen, moeten de items wel als ‘hapklare brokken’ gepresenteerd kunnen worden. Zo willen we gastcolumns door bezoekers laten schrijven over hun muzikale helden, gepassioneerde verhalen over artiesten, bieden exclusieve mixen van onze resident dj’s aan om een beeld te geven van clubavonden, geven elke week een overzicht van het belangrijkste nieuws op blogs en hebben een Instagram-account dat we gebruiken voor backstage beeldverslagen. Zo nu en dan willen we de inloggegevens overdragen aan iconen in het nachtleven, om te laten zien hoe zij een nacht in Tivoli beleven.

We maken geen aparte social-mediakanalen aan voor Tivoli by Night: we willen zoveel mogelijk focussen op het verkrijgen van traffic naar de website. Dit doen we door op bestaande social media van Tivoli en van artiesten en partners naar Tivoli by Night te linken. Het bereik van die artiesten/partners vinden we erg interessant: daar bevinden zich nog veel mensen die we niet bereiken met onze eigen Tivoli-kanalen. Daar is dus nog veel winst te boeken.'
Dank voor jullie verhaal, Michiel en Cédric. De muzikale breedte van Tivoli by Night hoor je op Perfect Tivoli By Night. Deze Perfect is samengesteld door beide heren en bestaat volledig uit tracks van artiesten die de komende maanden in Tivoli zullen optreden. Enjoy!

22 april 2013

@TivoliUtrecht doet het zo: Tivoli by Night (1)

Afgelopen weekend lanceerde Tivoli een nieuwe merknaam en bijbehorend platform: Tivoli by Night. Kern van het platform is de nieuwe website tivolibynight.nl, in combinatie met een nieuwe huisstijl voor de gehele elektronicaprogrammering. Het idee komt van dance-programmeur Michiel Peeters. In twee artikelen vertelt hij samen met Cédric Hooge (marketing) over de gedachte achter en uitvoering van dit project.

Michiel: 'Sinds mei 2012 ben ik bij Tivoli werkzaam als dance-programmeur. Ik ben verantwoordelijk voor het boeken van dj’s en live-acts, verzinnen van nachtconcepten en nauw betrokken bij de marketing en productie. Zo denk ik op productievlak mee over het lichtplan van een avond, een alternatieve opstelling van het podium of de aanschaf van nieuwe lichten om de sfeer te creëren die Tivoli voor ogen heeft.

Op marketingvlak leg ik contact met verschillende grafische vormgevers. Zo werk ik o.a. veel samen met Bee & Wee en Dolour. Die laatste maakten drie Tivoli by Night overzichtsposters, waarbij we de elektronicaprogrammering in een keer tonen:
Om de marketing van de elektronica-avonden wat meer body te geven (naast een persbericht, Facebook-event, flyer en poster) ontwikkelen we bijv. exclusieve content met resident dj’s. Deze content verspreidden we vervolgens via de Tivoli-kanalen als Facebook, de nieuwssectie op onze site, Twitter etc. Op deze manier hopen we met beeld en geluid een avond beter aan de Tivoli-bezoeker te introduceren én creëren meer voorpret en beleving rond een avond.

Helaas raakte de content vaak ondergesneeuwd door het nieuws dat we delen voor ons andere programma. Met 600+ producties per jaar is dat niet zo gek. Daar komt bij dat iemand die op zoek is naar nieuws over dance- en clubavonden ook veel informatie ziet die voor hem/haar niet interessant is. Met nachtpubliek moet je op een eigen wijze communiceren.

Dit was voor mij de voornaamste reden een nieuw communicatiekanaal te ontwikkelen: Tivoli by Night. Hiermee wordt de elektronica-doelgroep centraal en op geheel eigen wijze benaderd. Vooralsnog bestaat ons kanaal uit twee onderdelen: de website en een eigen huisstijl. Met de huisstijl creëren we herkenbaarheid bij de bezoeker, door alle elektronica een merk te geven. De website wordt gebruikt om het weekendgevoel over een hele week te spreiden. We creëren content om de voor- en nabeleving te stimuleren. Zo delen we achtergrondinformatie van onze clubavonden, kunnen het potentiële en huidige publiek informeren en centraal stellen, maar ook het imago van Tivoli als uitgaansplek verbeteren door bijvoorbeeld videoregistraties te maken van toffe avonden:


Om deze doelen te verwezenlijken heeft het team achter Tivoli by Night een hoop artikelen bedacht die ze op hun website zullen gebruiken. Daarover vertelt Cédric morgen meer, begeleid door een Perfect Tivoli By Night. Deze compilatie geeft een overzicht van de muzikale breedte van de Tivoli by Night-programmering. Mooi muzikaal kadootje!

21 april 2013

Het festivalseizoen is weer gestart...

Wees voorbereid, voor naast je tent:
Via Ludo.

20 april 2013

40 Excuses om niet te repeteren (allemaal b***s***!)

Hier staan ze, samen met nog 3 heel grappige én ware plaatjes.

Via @Tom_Beek.

19 april 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (205)

  • Enkele weken geleden waarschuwde ik al Pas op, Bol.com komt!, maar in Gouda weten ze daar wel raad mee: 'Laatst kwam een echtpaar [mijn] winkel binnen, op zoek naar vijf jurkjes voor bruidsmeisjes. Ze hebben hier jurkjes gepast, ik heb ze koffie gegeven. Ze gingen de deur uit en zeiden dat ze nog even moesten nadenken, maar toen wist ik het eigenlijk al. Een tijdje later kwam zij terug, wilde ze er één kopen. De rest had ze via internet gekocht, maar die ene kon ze nergens anders vinden. Die heb ik haar toen niet verkocht.' Slim, klantje pesten! En: 'De gemeente gaat alle winkels voorzien van een QR-code die verwijst naar de website van de winkel.' Toe maar! Veel succes. Zeker omdat het winkeloppervlak de komende 7 jaar met 20% krimpt. Ja ja, de digitalisering raakt nu ook bakstenen.
  • Nee, dat doen deze platenzaakiconen stukken beter. Prachtige serie! Evenals Rough Trade (BAM! +25%!) en deze onbekende YouTube-ster die haar aanpak vertelt en waar jij als muzikant ook veel van kunt leren (via Bram)! Free Record Shop heeft het dan weer zwaar...
  • Oei oei oei, foute boel:

18 april 2013

Feestje (132)

Morgenavond presenteert Tududuh zijn debuutalbum Storm Murale in de betonnen kelder van het Spectrum gebouw in Utrecht Overvecht. Luister nu vast Motor Oil op de 3voor12 luisterpaal (nummer 11), The Furniture op Kicking the Habit, Change of Seasons op The Daily Indie, Not to Worry op Stablab of bekijk de teaser:


Als je nog niet hebt gereserveerd doe dat dan snel door je op te geven op Facebook. Omdat het geen standaard locatie is, is de capaciteit beperkt!

Das Spectrum, Montalbaendreef 2, Utrecht
deur open: 20:30u, aanvang: 21u
entree €6, cd €11

16 april 2013

@YuriLandman: De paradox in subsidiëring van optredens in het Nederlandse popcircuit

Instrumentenbouwer Yuri Landman besloot een stap verder te gaan dan zijn recente artikel Wat is ‘pop’? hier te publiceren en stuurde het door naar het Fonds Podiumkunsten, met een vraag of zij een oplossing wisten die een verbetering kon zijn op het huidige systeem. Een dag later ontving hij een uitnodiging voor een gesprek met de Secretaris Muziek en de Stafmedewerker Popmuziek. Zijn relaas:

15 april 2013

Sidewalk (@coenvdhorst) doet het zo (3): wat wel en niet werkt bij @Popronde promotie

Nu de selectie voor de Popronde 2013 bijna is gemaakt, leek het Coen van der Horst een goed idee om zijn bevindingen met promotie rond de Popronde op te schrijven. Eerder deed hij dat ook al en gaf enkele betaalbare productietips. De Popronde dan.

Coen: 'Vorig jaar werd ik met mijn band Sidewalk uitgekozen als één van de 100 Popronde-acts. Nu heb ik (Sidewalk is eigenlijk de band rond mijzelf, als singer-songwriter) al wat kleinschalig succes gehad met mijn debuutalbum, waaronder airplay op Radio 2. Maar, wat boekers - tot in den treure - zeggen over Radio 2, is dat hun luisteraars geen concertpubliek zijn. In andere woorden: dat we geen volle zalen moeten verwachten. En dus moet je opboksen tegen de andere bands, waarvan sommigen al wat pers en/of DWDD-achtige promo hebben gehad.

Ik besloot een aantal dingen uit te proberen, en nu te evalueren wat werkte en wat niet. Voorop: we hebben een goede Popronde achter de rug: elf optredens, één instore, en twee afgezegde optredens vanwege optredens buiten de Popronde om. Al met al, niet slecht voor een onbekende band!

WAT WERKTE
1. Een promo-persoon
'Met stip het allerbeste dat we gedaan hadden qua promotie. Jeroen, een vriend van bassist Bryan, ging met ons mee naar optredens. Hij kreeg een Sidewalk shirt aan, en ging bij de deur staan om mensen die de zaal verlieten (tijdens of net na ons optreden) een visitekaartje (zie punt 2) te geven, en te vragen wat ze van ons optreden vonden. Zo krijg je niet alleen meteen feedback op de set, de nummers en ons (euh) imago, maar ze krijgen ook een directe link naar je muziek. Dat werkt.
2. Visitekaartjes
'Heel simpel: 250 visitekaartjes met daarop ons logo en URL naar de website, waar op de homepage groot en duidelijk een link naar mijn (gratis) debuutalbum staat. Werkt erg goed. Niet alleen lieten we ze uitdelen door Jeroen, maar ook een stuk of wat op elke tafel gooien voor aanvang werkt goed (vooral als je het na het tweede nummer van de set even vermeld). Ze werden volop meegenomen, en na de Popronde hadden 97 mensen het debuutalbum gedownload.
3. Persoonlijke uitnodigingen
'Waar Facebook Events (zie hieronder) niet super werken, zijn persoonlijke uitnodigingen wel effectief. In elke stad kenden we wel iemand, dus een mailtje, Facebookbericht, Whatsappje of sms'je naar die persoon met de vraag of ze komen kijken, werkt erg goed.

WAT NIET WERKTE
1. Onze eigen posters
'Popronde posters zijn niet de beste posters ter wereld (sorry, Popronde-mensen). Er zijn er twee: een poster met alle bands die in een stad spelen (onoverzichtelijk), of een poster waarop de bands staan die op een bepaalde locatie spelen. Hoe dan ook: ik wilde eigen posters maken, met daarop alle optredens in een maand, en met quotes van radio/magazines, om zo mensen over de streep te trekken om te komen kijken. En werkte dat? Nee, niet echt. Tenminste: als we navraag deden hoe mensen bij ons optreden uitkwamen, kwam dat niet door de posters. Ook niet die van de Popronde zelf, trouwens: de meeste via het boekje of de site van de Popronde, of via-via mensen die we zelf kenden.
2. Facebook events aanmaken
'Nu ben ik groot fan van Facebook, maar Events zijn niet aan mij besteed. Als je voor elk optreden een Event aanmaakt krijg je óf een lage respons, of juist mensen die zeggen dat ze komen maar dan niet op komen dagen. Het is vooral vervelend voor je Facebookvrienden: die worden gespamd. Je kan natuurlijk per Event kijken wie er in de buurt wonen, maar dan nodig je (tenminste, dat zou ik doen) nóg dezelfde mensen uit voor een optreden in Amersfoort, Hilversum en Utrecht. Dus: spam.

3. Goedkoop spelen
'Iedereen - iedereen! - zegt dat je laag moet zitten met je prijs, zodat je meer kans hebt om een optreden te krijgen. Maar vergis je niet. Als je té weinig vraagt (zoals wij: €100) speel je misschien wel veel, maar als je ergens achteraf (een eindje buiten het centrum) staat, maak je meer kosten dan winst (al is dat natuurlijk al snel bij honderd euro). Benzine, parkeergeld, muzikanten, apparatuur, tijd, et cetera, het kost allemaal geld. En wat je verkoopt op een avond qua cd's en merchandise haalt het er niet altijd uit. Zoals ook buiten de Popronde: ervaring opdoen is goed, maar zeg niet overal 'ja' op.
WAT MISSCHIEN GEWERKT ZOU HEBBEN
Als extraatje: een idee dat pas in 2013 kwam, namelijk een stempel voor kroegen/clubs. Aan de deur vragen of ze de reguliere stempel willen omwisselen met de jouwe, en hoppa: iedereen gaat met je URL naar huis. € 15,- op kantoorstempels.nl, compleet met stempelkussen.

Iemand nog meer leuke tips voor bij optredens? Ik hoor het graag!' Dankjewel, Coen.

14 april 2013

Zo is het!

Via @whyknowdonti.

13 april 2013

Perfect Life & Times of David Cassidy

'Mijn favoriete soundtrack? Dat zijn er eigenlijk twee: 'The Virgin Suicides' en 'Donnie Darko'. De laatste is ook mijn favoriete film, maar trek je daar niet al teveel van aan - ik kom zelden in een bioscoop of videotheek.

Beide films hebben ieder twee soundtracks. De bekendste produceerde Air in opdracht van regisseuse Sofia Coppola voor haar 'Virgin Suicides'. Naast het prachtige 'Playground Love', de laatste keer dat het Franse duo een muzikaal potje brak, bestaat hun soundtrack vooral uit ‘score’: meer sfeer dan songs.

Ook 'Donnie Darko' heeft zo’n CD vol geluid dat pas met beeld tot leven komt. Met uitzondering van Gary Jules’ wereldhit 'Mad World', een cover van Tears for Fears, kan ik me er geen noot van herinneren. Des te meer van de treffende rits jaren ’80 hits die ook in de film te horen is. Zo suist hoofdrolspeler Jake Gyllenhaal onder de klanken van Echo & The Bunnymen’s 'The Killing Moon' op zijn racefiets de berg af. ‘Hè fijn, een regisseur met smaak’ flitste in de bioscoop door me heen. Oorspronkelijk wilde regisseur Richard Kelly 'Never Tear Us Apart' onder die openingsscène hebben, maar INXS gaf daarvoor pas toestemming bij de DVD-release.

Wijze les: de director’s cut is niet altijd beter.

Nog passender zijn Sofia Coppola’s muzikale keuzes voor 'The Virgin Suicides'. Haar vijf maagden lopen rond in een van spanning zwangere, soft-focus buitenwijk. Coppola zocht er precies de juiste mix van classic rock, 70’s soul en singer-songwriters bij: Heart, Todd Rundgren, 10CC, Al Green, Gilbert O’Sullivan en het mooiste soft-porno liedje van Air’s klassieke debuutalbum. Gek genoeg zijn de soundtracks met die bepalende songs uit 'The Virgin Suicides' en 'Donnie Darko' veel lastiger te vinden dan die twee CD’s vol muzak. Zo moest mijn exemplaar van 'The Virgin Suicides' uit Canada komen.

In de jaren dat ik nog regelmatig in de bioscoop zat, was ik ook vaak te vinden bij De Subjectivisten, één van de eerste serieuze Nederlandse muziekblogs. Als tijdverdrijf bedachten die de cd-cirkel, een uitwisseling van adressen waarna je op basis van een thema een compilatie samenstelde, op cd-r brandde (dat deed je toen nog...) en opstuurde naar een onbekende. Lootjes-trekken voor muzieknerds dus. Ditmaal was het thema ‘soundtrack voor een fictieve film’. Mijn film mocht dan niet bestaan, de hoofdrolspeler wel: David Cassidy, het grootste tieneridool uit begin jaren ’70. 'Life and Times of David Cassidy' werd de mannelijke tegenhanger van 'The Virgin Suicides', met eenzelfde afgewogen mix van classic rock, melancholie, soul, soft-focus, indie- en collegerock, die ook zonder beeld een samenhangend verhaal moest vertellen. En hoewel mijn hoofdpersoon echt bestaat, is deze muzikale biografie compleet verzonnen.

Na de titel en openingscredits zien we David op het hoogtepunt van zijn roem cruisen over Hollywood Boulevard, de radio op 10. ’Cut!’, flashback naar Davids jeugd, het malle beroep van zijn vader en zomers lang liggen in het gras. Onder het eindshot, de stadslichten van LA vanaf de Hollywood Hills, vertelt de muziek dat David na vele omzwervingen het geluk vindt en opnieuw een prachtige zomer tegemoet rijdt.

En daar tussenin? De beste films en mooiste muziek vertellen hun verhaal zonder al teveel uitleg. Ik beeld me in dat ook de songs op Life and Times of David Cassidy dat doen: hoe zijn tegenspeelster heet, waar en wanneer David haar ontmoet, welke tol de roem eist, hoe hij daarna zijn eigen weg vindt, hartverscheurend huilt als zijn Grote Liefde hem verlaat, maar er bovenop krabbelt en deze biopic zo z’n welverdiende happy end krijgt. Maar misschien heb ik het mis. In dat geval is 'Life and Times of David Cassidy' niets meer dan een verzameling van mijn favoriete muziek.'

1. Takk... - Sigur Rós
2. Since You Been Gone - Rainbow
3. Wichita Lineman - Glenn Campbell
4. Passing Through - Rare Bird
5. Irene - Caetano Veloso
6. I Saw Her At The Anti-War Demonstration - Jens Lekman
7. Lonely Boy - Andrew Gold [lelijke re-recording op Spotify]
8. Make Your Own Kind of Music - Mama Cass Elliot
9. Sunday Morning (orig.: The Velvet Underground) - Matthew Sweet & Susanna Hoffs [niet op Spotify]
10. Summer Madness - Kool & The Gang
11. Sausolito Summernight - Diesel
12. Stay With Me - Lorraine Ellison
13. L'Appuntamento - Ornella Vanoni
14. Lost In The Paradise - Caetano Veloso
15. Goodbye Yellow Brick Road - Elton John
16. He Ain't Heavy, He's My Brother (orig.: The Hollies) - Rufus Wainwright [niet op Spotify]
17. Sad Eyes - Josh Rouse
18. Beautiful Noise - Neil Diamond
19. Summer Is Over - Dusty Springfield

Artwork: Quinten Swagerman

12 april 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (204)

  • Bandcamp, nog steeds groot fan van, is vernieuwd. En bij Bandcamp betekent dat doorgaans verbeterd!
  • LeukeDingenDoen.nl vroeg naar mijn beste festivalervaring (working on that), favoriete muziekblogs (geen verrassingen daar ;-) en muzikale steden.
  • Over festivals gesproken: met Best Kept Secret creëren we bewust veel eigen content met hulp van getalenteerde mensen. Naast de trailers bijvoorbeeld deze fraaie fotoseries van Nick Helderman met SUUNS en een nog mooiere met SKATERS. Die verdienen meer aandacht, daarom ook hier een keer genoemd.
  • Nog meer festivals? BAM, 65 namen voor Incubate 2013.
  • Vinylverkoop blijft maar stijgen. Zonder twijfel ook op Record Store Day (20 april a.s.), met 300 (!) in-store optredens. Dan ook te koop, deze samenwerking van Jungle by Night met Gaslamp Killer:

  • *Nieuw*: clips van Adam & The Relevants, Bökkers en nieuwe The National. En nóg 1!
  • Van The Next Web, via Meindert: 'Hipset is launching a [...] YouTube network that it intends to use to help celebrities and artists not only monetize their channels, but also grow their fan base. [They] already signed up Three Doors Down, American Idol winner Kris Allen, Daughtry, Lil Twist, Tyga, Souljaboy, Rob Zombie, and others.'
  • De regisseur van Game of Thrones maalt niet om (illegaal) downloaden, integendeel. En gelijk heeft-ie. James Blake evenmin: "And why wouldn't you [download Overgrown illegally]? My label is hoping that on April 8 you'll do the right thing and click the 'Buy' button. You should see what they're doing online just to get people to look at the 'Buy' button. I'm starting not to care, to be honest. Things are changing. The ship isn't just going down. There are people trapped inside, bashing on the windows trying to get out."
  • Héérlijke handgemaakte popquiz voor het weekend: Soulwax past bekende en minder bekende albumhoezen aan, raad ze allemaal! Via Kevin.

11 april 2013

Perfect Weezer (according to @MichielVeenstra & @NorbertPek)

Alleen dat briljante artwork al (van @WilbertLeering):
Onze favo geek rock band moest natuurlijk ook een Perfect krijgen. Buddy Holly staat er uiteraard op. Die song, die clip (!): beide classic-classic (as in 'classic!'). Maar deze Perfect laat je horen dat de nog veel meer ijzersterk spul in huis heeft. Ook als je bent gestopt bij 'de blauwe'. En lees die bijsluiter. Feestje. Enjoy!

HIER op Perfects.nl — streaming greatness!

'Michiel en ik zaten allebei op het CLA in Almelo toen we Weezer ontdekten. In die periode liep onze halve middelbare school (later omgedoopt tot CSG Het Noordik) rond in Nirvana T-shirts. Vooral de longsleeve met de verdwaasde smiley werd gedragen door droevige, langharige jongens en meisjes die lessen lang ‘I hate myself and I want to die’ in hun schrift kalkten. Muziek kon in de jaren ’90 vaak niet depressief genoeg zijn. Thom Yorke vond zichzelf een creep, Beck zichzelf een loser en de eerste zin op het debuut van Eels was ‘Life is hard, and so am I, you better give me something so I don’t die.’ Allemaal zaken die bloedserieus worden genomen in het per definitie getormenteerde puberbrein. Maar het was niet allemaal loodzwaar in de alternative nineties, een groepje bands maakte wat soms nerdrock werd genoemd. Nada Surf deed het, en The Rentals, en Fountains of Wayne. En Weezer. Opeens gingen brildragende luisteraars geloven dat ze rockster konden worden. Of, laten we iets anders noemen, dj.

Nou moet ik er meteen bijzeggen dat ook Rivers Cuomo werd beïnvloed door Nirvana. Nevermind was een openbaring voor de Weezer-zanger. Dat was vanaf het debuut te merken aan het zware gitaargeluid, dat zo heerlijk ronkend uit je pas aangeschafte stereoset (met 3-cd wisselaar!) kwam. Maar het allermeest werd Weezer met The Beach Boys vergeleken. Vanwege de supermelodieuze liedjes en de koortjes, en dan ging het ook nog eens over surfen: ‘you take your car to work, I’ll take my board.’ Met dit debuut, beter bekend als The Blue Album, was het liefde op het eerste gehoor. Dat hetzelfde voor Michiel gold, verbaast me niets. Tien ijzersterke liedjes met het catchy Buddy Holly als vaandeldrager: het was simpelweg niet te weerstaan. Dat de uitgesponnen afsluiter Only in Dreams ook deze Perfect moest voltooien, was voor Michiel en mij een feit.

Twee jaar later, in 1996, verscheen Pinkerton, tot op heden het grootste visitekaartje van Rivers Cuomo als songschrijver. Of als verhalenverteller eerder, want het ging over heimelijke liefde voor een onbereikbare Japanse fan, over verliefd worden op een lesbisch meisje en ander origineel opgepend hartenleed. De songstructuren waren veel complexer dan op het blauwe debuut, wat er mede voor zorgde dat Pinkerton ook veel minder werd verkocht. Rivers Cuomo concludeerde dat de fans het liever simpel wilden hebben. Na een lange pauze stond de eerstvolgende release - The Green Album uit 2001 - gevuld met 10 liedjes die qua opbouw verdacht veel op elkaar leken. Maar allemaal gouden melodieën toebedeeld kregen. Een slecht nummer schrijven kon Cuomo nog niet. Ook de B-kantjes waren A-materiaal. Op deze Perfect staan er 3 (Suzanne, You Gave Your Love To Me Softly, Jamie) en daarmee hebben Michiel en ik ons nog flink ingehouden. Weezer speelde in die periode live geen Pinkerton-nummers meer wat ze een internetpetitie van Pinkerton-verslaafden opleverde. Iets waar Michiel en ik niet van opkijken: Pinkerton is ook onze favoriete Weezer-plaat.

Door The Green Album (met o.a. Hash Pipe en Island In The Sun) was Weezer weer uitermate populair, maar sindsdien is het een wat onregelmatiger band geworden. Er zijn altijd afzonderlijke nummers die indruk maken, of het nou de razend knappe mini-opera The Greatest Man That Ever Lived is of de volle energieke powerpop van Put Me Back Together en Pork & Beans. Maar volledige klassiekers (mogen we dat zeggen, ja, dat etc) zoals de eerste drie platen, maken ze niet meer. Toch blijft het een band om uitermate vrolijk van te worden. Ook omdat hun jeugdigheid altijd bewaard is gebleven, of het nou in klank is of in beeld. Michiel en ik kijken ook met jaloezie naar setlisten die ook dit jaar opduiken zoals deze, waar ze heel Pinkerton spelen, en deze, waar ze de hele blauwe plaat spelen. Want wij hebben de band maar één keer gezien. In De Melkweg, 2001, met deze setlist. Inderdaad, geen Pinkerton-nummer werd gespeeld. Maar goed was het wel.

Het wachten is op een concertdatum in Nederland of omringende landen, dan worden de tickets onmiddellijk aangeschaft. Michiel overweegt in de tussentijd zelfs met de Weezer Cruise mee te gaan. Ja, daar acht ik hem oprecht toe in staat. In de tussentijd blijven de platen gedraaid worden. Waaronder deze Perfect Weezer: onze favoriete nummers in een luisterbare volgorde. We wensen iedereen erg veel luisterplezier.' - Norbert Pek, Michiel Veenstra

10 april 2013

Nóg meer GROOT feest! (124e)

Ditmaal is @MichielVerweij de maker:



Erbij op Best Kept Secret, 21, 22 en 23 juni a.s. in Hilvarenbeek: Kurt Vile & the Violators, Idiot Glee, Kashmir, Drenge, Black Lips, Allah-Las, Autre Ne Veut, Surfer Blood, Doldrums en Wavves. Tot dan?

Feestje (131)

Wie staat op Coachella, Southside/Hurricane en verkoopt in eigen en andermans land zalen ter grootte van de HMH in een oogwenk uit? Ook de Melkweg gaat al hard, compleet onder de radar:
Wees er snel bij; voor liefhebbers van Goldfish of Kraak & Smaak.

9 april 2013

Colossa doet het zo (2) - zélf!

Remco Eijssen vertelde gisteren hoe zijn band Colossa zich voorbereidde op de opnamen van hun tweede album. Dat had wat voeten in de aarde, door een wisseling in bandleden, de zoektocht naar de juiste songs en een nieuw geluid. Uiteindelijk belandde ze afgelopen augustus in de studio: 'In 11 dagen tijd hebben we alle 12 songs opgenomen in Studio Lobbes, een plek tussen Friesland en Groningen waar je echt even van de wereld bent en niet in de hectiek van de stad zit.



'Doordat we alles in de pre-productie hadden voorbereid, was het in de studio zaak vooral het geluid van de drumkit en versterkers goed te krijgen. In tegenstelling tot ons debuut was deze tweede, omgedoopt van titelloos naar New Day Rising, een genot om te maken. Iedereen zat op 1 lijn hoe het album moest klinken. De eindmix van Guido Aalbers was fantastisch, de mastering van Howie Weinberg maakte het af. Howie was boven ons budget, maar in ieders ogen dé man voor dit album. Als 90’s kids lazen wij zijn naam op de hoezen van Nevermind, Mellon Collie and the Infinite Sadness en Badmotorfinger. We wilden met hem samenwerken! Tot nu toe was er nog geen platenmaatschappij of manager aan te pas gekomen. ‘Dit betalen we zelf !’ was het credo.
'In de herfst van 2012 was de plaat af en kon het lobbyen beginnen. Een aantal labels en boekers was gecharmeerd van de single en wilde ons graag live zien. Weken vlogen voorbij waar ieder wat rust nam na een drukke opnameperiode, maar duidelijke vervolgafspraken met labels bleven uit. Zonder release was het lastig een mooie showcase te regelen in de randstad. ‘Hoe krijgen we een label overtuigd in deze fase?’ werd een kip-ei probleem. Een afwachtende houding die je als band verlamt. ‘Waarom brengen we het album niet zelf uit?’ was de vraag die al tijden in ieders hoofd speelde. We waren er heel comfortabel mee om alles zelf te doen. ‘Laten we het dan op onze manier blíjven doen!’.

Onze manier werd een plaat in eigen beheer, op het langverwachte formaat dat ik zo graag wilde: vinyl. Na veel offertes kreeg ik uiteindelijk iedereen overtuigd dat vinyl (+ cd) dé manier is om onze identiteit beter vast te leggen. Als je alles zelf doet is het belangrijk dat je doet wat je zelf wil, en niet wat het minst kost of wat iemand anders graag wil. We zijn opnieuw in zee gegaan met illustrator en goede vriend Sly Masmeijer van SlyArtwork en besloten het artwork alleen op groot LP formaat te tekenen. Dus ook cd’s in die klaphoes. Misschien niet altijd even handig met opbergen en verzenden, maar ‘handigheid’ is wel het laatste waar je aan moet denken in dit vak.

In aanloop naar New Day Rising brachten we op 1 februari jl. een gelimiteerde, handgenummerde promo-single uit, in een oplage van 100 stuks, met twee nieuwe nummers. Fans die een huiskamerconcert hadden geboekt kregen de single gratis plus een naamsvermelding op de nieuwe LP die afgelopen maandag verscheen. Pre-orders voor New Day Rising op gelimiteerd blauw vinyl werden op 25 februari gestart via onze website.

Ook hier maakten we een bewuste keuze om de LP op blauw en zwart vinyl uit te brengen. Als fan wil je kunnen kiezen. Sta achter je product, promoot je muziek met al je enthousiasme en maak het voor iedere fan zo makkelijk mogelijk. Met een LP pre-order in februari kan elke fan je t-shirt bij de albumrelease in april makkelijk betalen. Kostenspreiding is belangrijk in deze tijd. Vraag je altijd af: wat zou je zelf willen als fan?
Terwijl ik dit schrijf is New Day Rising afgelopen maandag officieel uitgebracht op ons eigen Colossa Records. De blauwe LP is bijna uitverkocht via de webshop. Plato Utrecht heeft de plaat al ingekocht. Bij goede verkoop worden het er vast meer. De clip voor single ‘Hurricane’ is in 2 dagen tijd opgenomen met Niels Bourgonje van Laundry Day, windmachines, een afgeplakte gymzaal en een team van 8 vrienden die zichzelf uitsloofden om zoveel mogelijk troep over ons heen te blazen. Binnen 3 dagen al meer dan 2.000 keer bekeken dankzij aandacht op Cortonville, Sp!tsnieuws en 3voor12 Limburg.


Do-it-yourself zonder enige concessie, van pre-productie tot bij de luisteraar thuis, bevalt ons uitstekend. A.s. donderdag 11 april is de albumrelease in de Effenaar in Eindhoven. Dan spelen we weer alsof ons leven ervan afhangt. Na afloop zijn de laatste blauwe LP's te koop, uit onze eigen handen!'

Dank voor jullie verhaal, Remco, en veel succes komende donderdag!

8 april 2013

Colossa doet het zo (1) - een nieuw geluid (en lastige beslissingen)

Remco Eijssen: '2012 was het jaar van de ommekeer binnen onze band Colossa [functionele site — I love it!]. Er is veel veranderd in bezetting en sound. Na debuutplaat Born to Make a Sound (januari 2011) startten we vanaf oktober met het maken van nieuwe demo's. We stopten met ons label, management en boekingsbureau Goomah Music. Toffe mensen, alleen hadden wij teveel verwachtingen terwijl er een half jaar na release weinig meer gebeurde rondom onze band. Tijd voor nieuw werk! Zo ontstonden de eerste flarden van liedjes.

Vanaf januari 2012 hebben we dankzij de steun van fans en vrienden 10 huiskamerconcerten kunnen geven, waarbij budget is opgehaald om de nieuwe plaat mede te financieren. Na zes maanden schrijven lagen er zo'n 5 nummers die redelijk af waren. Te weinig! Het werd duidelijk dat niet iedereen binnen de band dezelfde muzikale bijdrage kon leveren. We waren sinds de start in 2008 een trio en meer dan ooit afhankelijk van elkaars inzet en motivatie. Bas, bassist van het eerste uur, kon de pre-productie helaas niet bijbenen. We probeerde dit te compenseren door taken te verdelen op andere vlakken, maar liepen volledig vast — funest voor onze creativiteit.
Na slapeloze nachten, afspraken en uiteindelijk twee lange openhartige gesprekken met Bas konden Dennis (drums) en ik uiteindelijk niet anders beslissen dan om 100% voor Colossa te kiezen en op zoek te gaan naar een nieuwe bassist. We hadden reeds studiotijd geannuleerd in april… Dat was een pijnlijke beslissing. Om in de zomer ook stil te liggen was geen optie. Er moest geschreven worden!

Als enige gitarist dacht ik nog tijdens het schrijven van demo's aan een loop-pedaal om gitaren live te dubbelen. Met het uiteenvallen van Colossa 1.0 en de onzekere toekomst was dit het moment om door te pakken naar het geluid dat we wilden voor de onvermijdelijke nieuwe Colossa.

Een korte zoektocht naar een nieuwe bassist volgde. Met Joost, goede vriend uit vorige bands en regelmatig Colossa-roadie, voelde het goed. Een dag later benaderden we oude bekende Dee om de tweede gitaar en achtergrondvocalen voor z'n rekening te nemen. Zo werd Colossa in mei 2012 een kwartet met onbegrensde mogelijkheden. Het writer's block was in 1 klap weg. We konden weer ademhalen!



De studiodagen werden samen met vaste producer Guido Aalbers gepland in augustus. Pre-productie deden we vooral digitaal en online, een aanpak die goed voor ons werkt. Ik nam thuis mijn gitaar- en zangdemo’s op via mijn iPad en Apogee interface, Dennis zijn drumtakes via zijn Macbook met Logic Pro en Dee verwerkte ieders opnamesporen in zijn iMac met Ableton. Zo kon ieder in eigen tijd zijn inspiratie vinden, zonder dat de klok in oefenruimte of studio doortikte.

Een groot voordeel van thuis demo’s opnemen is dat je toch een goed beluisterbare song wil afleveren aan de jongens. Je wil er niet bij hoeven zeggen: ‘Probeer hier doorheen te luisteren’. Doordat je die takes vervolgens 20 keer achter elkaar speelt om de track uiteindelijk als ‘one taker’ in te spelen, weet je waar je struikelblokken liggen. Je kunt het nummer uiteindelijk dromen in de studio, opnemen met twee vingers in de neus. Dat scheelt je als band veel frustraties, tijdverlies en kosten. Daarnaast was het een kick om nieuwe liedjes via Dropbox of mail binnen te krijgen en daar je eigen invulling aan te kunnen geven.

Toen alle demo’s af waren, besloten we de oefenruimte in te gaan om alles door te spelen en de songs in de vingers te hebben voor het ‘echte’ werk. Je kunt het nog zo goed thuis voorbereiden maar weekenden lang die 12 nummers erin stampen werkt uiteindelijk het beste.'

Veel concrete tips en enkele waarheden als koeien, Remco. Morgen meer over de release van het tweede album.

7 april 2013

Social media in 1990

Via Marinus.

6 april 2013

De échte geboorte van house

Via Marinus.

5 april 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (203)


  • De Zuidhollandse Popunie heeft een nieuwe site, met voor beginnende muzikanten ook een nuttig en leerzaam tabblad leesvoer.
  • Gniffel: Mounir betrapt. Nog hardere gniffel en meer ontmaskering: Wim T. Schippers blijkt nog immer onmisbaar als het gaat om het doorprikken van lulkoek en de wereld een klein beetje leuker maken.

4 april 2013

Even geduld a.u.b.

@PerfectsNL werkt niet altijd optimaal: de ruim 330 tegels op onze voorpagina, met daarachter even zoveel prachtige Perfect compilaties, laden traag en soms helemaal niet. Refreshen helpt meestal. Ook het zicht op je mobiel, iPad of tablet is nog niet 100%.

Iedere dag zetten we een nieuwe Perfect rechtsboven en wekelijks verversen we de 9 tips in de rechterkolom. Daar staat nu ook een blokje 'Latest Perfects'; altijd alle recent toegevoegde Perfects op een rij. En wat komt er nog een boel moois aan: Perfect My Morning Jacket door Tivoli-programmeur Johan Gijsen, vandaag Perfect Lee "Scratch" Perry, Perfect Jay-Z van 3FM's Wilbert Mutsaers en een serie geweldige Inspired by-playlists van Atze (zoals Jacco Gardner en Kendrick Lamar). Genoeg om je op te verheugen!

We zijn een beetje overvallen door het enthousiasme en bezoek. We zijn pas 1,5 week oud, dus hebben een beetje last van groeispurts en kinderziektes. Niet getreurd, daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt. Even geduld nog:

3 april 2013

A&R-tegeltje (20)

Zeker in de hoogtijdagen van Napster, Kazaa, Oink en de start van The Pirate Bay werd ik op verjaardagsfeestjes regelmatig aangesproken op de marketing van muziek in het algemeen: 'Dat doen jullie helemaal verkeerd!' Tot op zekere hoogte had de boodschapper gelijk: in de nadagen van de cd en in een poging te redden wat er te redden viel, spande de gezamenlijk muziekindustrie rechtszaken aan tegen z'n grootste klanten en benadeelde de allereerste fans met 'slimme' marketingacties door albums opnieuw uit te brengen met bonustracks. Achteraf niet zo slim. Maar achteraf kijk je een koe in z'n kont.

Wat al die mensen vergeten, en nog steeds, is dat de muziekindustrie geen 'dode' en altijd identieke producten verkoopt. In iedere pot pindakaas zitten 256 nootjes, maar Adele en The Opposites maken steeds een nieuw album met 3 verschillende singles die iedere keer hun kracht moeten bewijzen op radio, TV, het podium en online. En het grootste probleem van marketeers, managers en boekers: ons 'product' heeft een mening, wel 'ns een slechte dag of verwacht een kind. Het product praat terug. Dat heb ik een spijkerbroek of hypotheek nog nooit horen doen.

Gelukkig voor hun managers, labels, boekers en marketeers weten Adele en The Opposites als geen ander dat succes niet het resultaat is van marketing of management, maar van uitstekende muziek. Singles, albums en optredens die niet ter discussie staan. Keer op keer. Marketing helpt dan hooguit een beetje.

HIER de complete serie A&R-tegels.

2 april 2013

A&R-tegeltje (19)

Uit mijn boek:

'In die maanden krijgen we scherp voor ogen wat we belangrijk vinden, waar, wanneer en hoe we het Hiphop Orkest willen introduceren. Die weg is echter niet zonder hobbels. De eerste hobbel die we nemen is Donica [Buisman] en de organisatie van de Culturele Zondagen ervan overtuigen dat Kyteman’s Hiphop Orkest niet moet debuteren in Vredenburg Leidsche Rijn. [...] ‘De Rode Doos’, zoals het gebouw in Utrecht wordt genoemd, biedt ruimte aan zestienhonderd toeschouwers en Donica en de rest van de organisatie vinden het bij uitstek de locatie voor een knallende finale van de Culturele Zondag. Ik heb er geen lekker gevoel bij. Niet zozeer vanwege de bereikbaarheid en de afstand tot het centrum van de stad, maar vanwege het aantal stoelen. Vierhonderdvijftig betalende bezoekers voor het debuutoptreden van een onbekende Utrechtse act is een doorslaand succes in Tivoli’s dependance De Helling (want uitverkocht), maar in Vredenburg Leidsche Rijn praat men in dat geval slechts na over twaalfhonderd lege stoelen, niet over de kwaliteit van het optreden. Een kwestie van perceptie.

Het duurt al met al enkele maanden en diverse gesprekken voordat Donica, de directeur van Vredenburg Leidsche Rijn en de organisatie van Culturele Zondagen instemmen met de verhuizing: het debuutoptreden van Kyteman’s Hiphop Orkest zal op zondag 26 oktober 2008 plaatsvinden in Tivoli De Helling. Het blijkt achteraf strategisch, publicitair en commercieel een cruciale beslissing, elke minuut vergadertijd dubbel en dwars waard.

[...]

De kaartverkoop loopt al wekenlang onverwacht goed, want hiphopfans weigeren doorgaans kaarten in de voorverkoop te kopen, maar Colins fans, vrienden en bekenden blijken daarop een uitzondering. Met tekst, uitleg en een aantrekkelijk gepresenteerd plaatje in twee landelijke kranten willen meer mensen dit absoluut niet missen. Op de dinsdagavond van de generale repetitie zijn nog slechts drieëndertig kaarten beschikbaar en manen we alle Orkest-leden zes euro uit te geven voor hun vaders, moeders, vrienden en bekenden. Woensdagochtend blijkt iedereen te laat. Na een zeer intensieve aanloop en voorbereiding van bijna een jaar, bescheiden maar effectieve persaandacht en een overdonderende generale repetitie debuteert Kyteman’s Hiphop Orkest in een uitverkochte Tivoli De Helling. We kunnen het nauwelijks geloven.

Zondag rond lunchtijd start Maike [Fleuren] de opbouw en soundcheck van het Orkest. ’s Middags neem ik een laatste kijkje, maar ik maak me gek genoeg nauwelijks ongerust over het optreden van die avond. Maike heeft alles uitstekend voorbereid en strak georganiseerd, iedereen is uiterst relaxed, programmeur Johan terecht trots op een uitverkocht huis en ook de organisatie van de Culturele Zondag is dik tevreden met zo’n aansprekende en blijkbaar populaire afsluiter. [...] De Orkest-leden dineren backstage, ik eet thuis nog wat en spring daarna met mijn vriendin op de fiets naar Tivoli De Helling. Het regent pijpenstelen, maar dat weerhoudt zo’n honderdvijftig mensen niet van een wandeling naar De Helling om tevergeefs te proberen nog een kaartje te bemachtigen. Zoveel enthousiaste bezoekers die tot hun eigen en onze spijt buiten moeten blijven staan heeft één groot voordeel: het zijn wandelende reclamezuilen voor meer optredens in de toekomst.'

En daar sta ik nog steeds 100% achter. Overspeel je hand niet, kies zorgvuldig waar je staat, speelt en wat je doet. Always leave 'em beggin' for more!

HIER de complete serie A&R-tegels.

1 april 2013

Kwartaalcijfers (17)

  1. Bram bekijkt de stats, site en platforms van zijn eigen band en vraagt zich af Is Facebook dood?
  2. Een terugkerende hit, deze blogpost wíl maar niet weggaan, met afstand de beste SEO-titel van EHPO: Waarom Deezer beter is dan Spotify, door Age Versluis. Deezer belooft al een tijdje met een update van deze post te komen. Deezer heeft ook een prominente plek op Perfects.nl.
  3. Yuri Landman vergelijkt het Amerikaanse popklimaat met het Nederlandse.
  4. Vijf nieuwe regels van de sociale muziekrevolutie, door Thomas van Songflow.
  5. Gelukkig, terug in de Top 10: Startpunt EHPO.
  6. Veel RT's op Simon Feenstra doet het zo, die denkt als een ondernemer.
  7. Nog een 'doet het zo': Staton, over zelf clips opnemen.
  8. Only Seven Left doet het zo, de pitch voor de Interactive Award. Vast te danken aan de #1-post van dit kwartaal of hun tripje naar Indonesië.
  9. Dirk schreef een vervolg/aanvulling op Yuri's vergelijking, ditmaal over het verschil in mentaliteit van Amerikaanse en Nederlandse muzikanten. Antillectual bekeek het op basis van eigen ervaringen vanuit bandperspectief.
  10. Wilde Ideeën #196.
Net buiten de boot: het stuk dat Yuri afgelopen week schreef over 'Pop' en waar het heen moet. Yuri doet het goed dit kwartaal!

Eerlijk is eerlijk: niks uit bovenstaande Top 10 schreef ik (helemaal) zelf. Beetje druk met Perfects.nl en BKS13 geweest... Daarom allereerst dank aan eenieder die bijdroeg en zijn mening hier deelde. Waardeer ik zeer en is 1 van de redenen van het bestaan van deze blog! Sharing = caring. Ik beter m'n leven en daarom komende week 2 nieuwe A&R-tegels, wél zelfbedacht en -geschreven.

Bovenstaande ziet er zo uit:
Vrolijk Pasen!